Straydog Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Hei, Noen som veit hvordan man kan passordbeskytte enkelte mapper som man deler ut i et lokalt nettverk? Jeg deler nemlig flere mapper, men en av dem vil jeg beskytte med passord slik at kun valgte personer kommer inn. Noen mulighet å få til dette? Har windows XP. Lenke til kommentar
Alte-to Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 slå på advanced sharing kanskje?! Lenke til kommentar
mars001 Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Åpne explorer eller "utforsker" Tools-> Folder options -> view Helt nederst der fjerne du "use simple file haring" Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Det enkleste er å bare dele mappen med navnet "passord$" - da vil den være usynlig for de som ser etter delte mapper på PC-en din. De som du vil gi adgang kan skrive: \\maskinnavn\passord$ Dette er ikke anbefalt hvis du anser det som veldig viktig å hindre folk i å få adgang, siden mappen faktisk er delt fritt, men bare skjult for de som ikke vet at den er der. Lenke til kommentar
Straydog Skrevet 9. april 2004 Forfatter Del Skrevet 9. april 2004 Hmm, det var jo forsåvidt ganske lurt ... Lenke til kommentar
jocke Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 (endret) Har tilfeldigvis et lite lan heme, og har passordbeskyttet en mappe. [guide-modus: on] Først må vi sette en bruker m/ pass som skal brukes på den beskyttede mappen; 1. Høyreklikk på "Min Datamaskin". Velg "Behandle". 2. Gå til Lokale Brukere -> Brukere. Høyreklikk i den høyre delen av vinduet, og velg "Ny Bruker". 3. Du får opp følgende vindu; Her skriver du inn brukernavn og passord. Ikke glem å huk av alternativene slik jeg har gjort det på bildet. 4. Trykk "Opprett". Et blankt innfyllingsskjema kommer opp igjen. Bare lukk dette. 5. Du har nå opprettet en bruker med brukernavn "pass", og passord "xxx". Så må vi dele en mappe, som vi setter rettigheter på; 1. Først må vi aktivere avansert fildeling. Dette gjør du ved å åpne "Min Datamaskin". Gå så til følgende meny; Verktøy -> Mappealternativer -> Vis -> Fjern huken for "Bruk enkel fildeling". (det står at det er anbefalt, men dette er for n00bs ).2. Finn mappen du skal dele. Høyreklikk, og velg "Deling og sikkerhet". 3. Merk alternativet "Del denne mappen". Skriv inn navn på den delte resurssen, og trykk så på "Tillatelser". 4. Merk "Alle" (som står i listen), og fjern denne. Velg så "Legg til" -> "Avansert", og trykk så på "Søk nå"-knappen. Du vil nå få en liste over alle tilgjengelige brukernavn på datamaskinen din. Merk brukernavnet du laget, og trykk "OK" to ganger. 5. Nå må du velge hvilke rettigheter brukeren skal ha. Hvis ikke brukeren skal endre på filene innenfor den delte mappen (slette, endre filnavn, etc), huker du kun av på "Lese" på brukeren. 6. Trykk "OK" to ganger til [guide-modus: off] Voilá, du har nå opprettet en passordbeskyttet mappe edit; Straydog er flisespikker Endret 9. april 2004 av jallakim Lenke til kommentar
Straydog Skrevet 9. april 2004 Forfatter Del Skrevet 9. april 2004 Sweet :) (du glemte å sette guide-modus "off" btw ) Lenke til kommentar
jocke Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 (du glemte å sette guide-modus "off" btw ) Klage, klage, klage. Alltid er det noen som skal klage. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 (endret) Har tilfeldigvis et lite lan heme, og har passordbeskyttet en mappe. [guide-modus: on] Voilá, du har nå opprettet en passordbeskyttet mappe Del 2: start -> run -> gpedit.msc Computer Configuration -> Windows Settings -> Local policyies -> User rights assigment Deny logon locally : skriv inn brukernavnet til brukeren du oppretta Da vil ikke brukeren kunne logge inn hvis han sitter fysisk på din maskin. Endret 9. april 2004 av Civilix Lenke til kommentar
notarget Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Takk for guiden, lærte noe nytt idag også Lenke til kommentar
Straydog Skrevet 9. april 2004 Forfatter Del Skrevet 9. april 2004 Dersom jeg følger guiden, så vil den kun virke ovenfor én bruker... er det noen måte å la alle som har passordet få tilgang? Eller må jeg "registere" hver enkelt bruker..? Lenke til kommentar
jocke Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 (endret) Bare gi brukernavnet&passordet til alle som skal få tilgang til den delte resursen. Endret 9. april 2004 av jallakim Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Kjekt å vite, har lurt på dette selv. Har et lite spørsmål, får denne nye brukeren tilgang til maskina mi også nå? Jeg mener når en starter opp Windows så får man en login screen hvor man velger bruker, når jeg prøvde kom også den nye personen jeg registrerte opp og han fikk den tilgangen jeg hadde satt. Ville vært kjekt om en kunne passordbeskytte mappene uten at dette betyr at andre kan logge seg inn på maskina. Lenke til kommentar
Straydog Skrevet 9. april 2004 Forfatter Del Skrevet 9. april 2004 ok, jeg trodde brukeren måtte hete "pass" for at det skulle funke serru Thnx Lenke til kommentar
jocke Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Ville vært kjekt om en kunne passordbeskytte mappene uten at dette betyr at andre kan logge seg inn på maskina. Da gjør du som Civilix sa i noen poster ovenfor; start -> run -> gpedit.msc Computer Configuration -> Windows Settings -> Local policyies -> User rights assigment Deny logon locally : skriv inn brukernavnet til brukeren du oppretta Da vil ikke brukeren kunne logge inn hvis han sitter fysisk på din maskin. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Har tilfeldigvis et lite lan heme, og har passordbeskyttet en mappe. Fin guide, men det der er jo for Win2000, det er jo ikke på noen måte likt i WinXP.. tips? Lenke til kommentar
Straydog Skrevet 9. april 2004 Forfatter Del Skrevet 9. april 2004 Guiden funket fint til XP...... (?) Lenke til kommentar
reybr Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Da vil ikke brukeren kunne logge inn hvis han sitter fysisk på din maskin. Takk skal du ha. Akkurat den funksjonen har jeg lett etter lenge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå