tdipower Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Her er feilmeldingen som kommer opp..... HJELP! Application initialization failed: no display name and no $DISPLAY environment variable Error in startup script: invalid command name "option" while executing "option add *NoteBook.Label.$opt $val 30" ("foreach" body line 2) invoked from within "foreach {opt val} { highlightThickness 0 borderWidth 0 relief raised padX 3 padY ..." (in namespace eval "::notebook" script line 7) invoked from within "namespace eval notebook { if { $initialize_amsn == 1 } { # Start by configuring the "compiled-in" default for the label to # look like the comp..." (file "./notebook.tcl" line 3) invoked from within "source [file join $program_dir notebook.tcl] " (procedure "reload_files" line 7) invoked from within "reload_files" (file "amsn" line 202) Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 (endret) Her er feilmeldingen som kommer opp..... HJELP! Application initialization failed: no display name and no $DISPLAY environment variable Error in startup script: invalid command name "option" while executing "option add *NoteBook.Label.$opt $val 30" ("foreach" body line 2) invoked from within "foreach {opt val} { highlightThickness 0 borderWidth 0 relief raised padX 3 padY ..." (in namespace eval "::notebook" script line 7) invoked from within "namespace eval notebook { if { $initialize_amsn == 1 } { # Start by configuring the "compiled-in" default for the label to # look like the comp..." (file "./notebook.tcl" line 3) invoked from within "source [file join $program_dir notebook.tcl] " (procedure "reload_files" line 7) invoked from within "reload_files" (file "amsn" line 202) Hva? Når? Kommer dette når du skal kompilere amsn? Eller når du skal starte programmet? I så fall: Er det installert fra "binary" (rpm, deb, whatever), eller har du kompilert programmet selv? Du har tilsynelatende prøvd å starte amsn fra en terminal (for jeg antar at du bruker en terminalemulator i X nå? ) og feilmeldingen gir uttrykk for at du mangler en miljøvariabel (DISPLAY). Nå begynner jeg å bevege meg på ustø grunn, men prøv med kommandoen env|grep DISPLAY. Denne skal være satt til :0.0 (altså den første skjermen). Det er mulig at du mangler noen elementære oppsett i bashrc-filen, som definerer grunnleggende skalloppsett som miljøvariabler, alias og navnet på skallet. Menmen: Hvis DISPLAY-variabelen skulle mangle, så setter du den på plass med kommandoen: export DISPLAY=:0.0 Ellers ville jeg ha sjekket brukerrettighetene: Har du lov til å bruke x-klienten fra terminalen. Eksempler på hvor dette kan bli et problem er hvis du prøver å kjøre x-programmer som root fra et terminalvindu, når x-klienten er startet av en vanlig bruker, eller omvendt... Da er du nødt til å endre på tilgangsrettighetene. Her bruker jeg bare xhost +peanut (navnet på maskinen). Det er mulig dette er veldig usikkert (noen innspill? Anyone?), men jeg bryr meg ikke så veldig fordi tilgangen bare begrenser seg til det lokale nettverket (?) Endret 9. april 2004 av Manuel Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 9. april 2004 Forfatter Del Skrevet 9. april 2004 det er når jeg prøver å kjøre amsn fra en terminal ja. installerte CVS versjonen og etter det fikk jeg denne feilmeldingen. prøver jeg å starte den fra X får jeg en feilmelding om skins.... har nå prøvd med opera men får ca samme feilmelding der oxo. $display ettellerannet. prøvde å kjøre en xhost med maskinnavn, sa at den ble gitt rettigheter.... men fremdeles det samme. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 (endret) det er når jeg prøver å kjøre amsn fra en terminal ja. installerte CVS versjonen og etter det fikk jeg denne feilmeldingen. prøver jeg å starte den fra X får jeg en feilmelding om skins.... har nå prøvd med opera men får ca samme feilmelding der oxo. $display ettellerannet. prøvde å kjøre en xhost med maskinnavn, sa at den ble gitt rettigheter.... men fremdeles det samme. Hva med å skaffe "binaries" til din ditrubsjon? Du får kanskje ikke "the cutting edge", men da kan du iallfall utelukke at det er noe feil med cvs-versjonen (noe som du alltid risikerer når du bruker den nyeste, nye development-utgaven fra utviklerne). Men siden dette skjer med opera også må problemet være globalt; Sjekket du display-variabelen? For å omgå feil med skalloppsettet kunne det være greit å lage en snarvei i KDE/GNOME. Vil Opera starte hvis du starter det fra GNOME/KDE-panelet? edit: hva slags output gir env deg? env Hvis dette er veldig lite tyder det på et svært spinkelt oppsett.... Endret 9. april 2004 av Manuel Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 9. april 2004 Forfatter Del Skrevet 9. april 2004 hvor kan jeg sjekke display variablene? er vel litt n00b på linux kan man si Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 hvor kan jeg sjekke display variablene? er vel litt n00b på linux kan man si som skrevet tidligere; Åpne terminalen og skriv: env Dette gir deg en oversikt over alle miljøvariabler Hvis du bare ønsker å se DISPLAY variablen skriver du: env|grep DISPLAY Den sistnevnte kommandoen gjør følgende: Kjør programmet env. Standard utdata fra dette programmet (standard utdata=skjermen) sendes gjennom et "rør" til kommandoen grep. grep kjøres med argumentet "DISPLAY". Det betyr at grep vil skrive ut alle linjer med forekomsten "DISPLAY" til standard utdata(skjermen). Får du ikke noe tilbakemelding.... Ja da er ikke DISPLAY-variabelen satt i det hele tatt! Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 9. april 2004 Forfatter Del Skrevet 9. april 2004 (endret) skjønner..... den er satt til DISPLAY=:0.0 så da er vel det riktig. lastet ned v.0.90 av amsn nå, men har samme problem med denne... spørs om CVS versjonen har lagt inn noe den ikke burde.... noen mulighet til å kjøre en "uninstall" på den? får også ca. samme feil med x server når jeg prøver å starte ximian evolution installasjonen.... Endret 9. april 2004 av tdipower Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 skjønner..... den er satt til DISPLAY=:0.0 så da er vel det riktig. lastet ned v.0.90 av amsn nå, men har samme problem med denne... spørs om CVS versjonen har lagt inn noe den ikke burde.... noen mulighet til å kjøre en "uninstall" på den? får også ca. samme feil med x server når jeg prøver å starte ximian evolution installasjonen.... Ærlig talt så vet jeg ikke hvilke miljøvariabler som er essensielle for X. Men jeg gjentar spørsmålet: Hva skjer om du starter disse programmene fra KDE-menyen (du som bruker SuSE bruker sikkert KDE :-) )? Virker de? Og så kunne du gjerne ha tatt med outputen til env, som beskrevet i den forrige posten. Ved å skrive: env > env-output så lagres alt i filen env-output. Gjør det kanskje lettere med copy&paste... Hvis heller ikke dette virker vil jeg foreslå at du logger ut, og logger deg inn igjen som root (sånt snakker vi ikke høyt om ;-) ). Fungerer det da?! Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Drit i CVSen da. Last ned tar.gz tarballen, pakk den ut (tar -zxvf), cd til dir og ./amsn Ikke som root. Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 10. april 2004 Forfatter Del Skrevet 10. april 2004 Drit i CVSen da. Last ned tar.gz tarballen, pakk den ut (tar -zxvf), cd til dir og ./amsn Ikke som root. prøvde det også, men får fremdeles det samme. Kjørte en online oppdattering av SUSE og da fikk jeg vist en nyere kjerne. nå fungerer iallefall ting... måtte bare comp'e trådløsdriverene på nytt da.... men som sagt nå fungerer ting med brukeren min. med root får jeg samme problem fremdeles, men den skal jeg jo ikke bruke så! Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 Drit i CVSen da. Last ned tar.gz tarballen, pakk den ut (tar -zxvf), cd til dir og ./amsn Ikke som root. prøvde det også, men får fremdeles det samme. Kjørte en online oppdattering av SUSE og da fikk jeg vist en nyere kjerne. nå fungerer iallefall ting... måtte bare comp'e trådløsdriverene på nytt da.... men som sagt nå fungerer ting med brukeren min. med root får jeg samme problem fremdeles, men den skal jeg jo ikke bruke så! Har du i det hele tatt prøvd å sjekke miljøvariablene sil som jeg har skrevet flere ganger tidligere?! At det fungerer etter en oppdatering kan forklares ved at programmene er konfigurert på nytt. At dette ikke gjelder root kan skyldes at root gjerne har en egen bashrc-fil i hjemmekatlogen (fordi root pleier å ha flere rettigheter - en større "PATH"). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå