salah Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Hallo. Jeg har i det siste lurt veldig mye på hvor mye strøm min PC bruker. Etter det jeg vet, bruker den en 150 W strømforsyning. Skjermen er en HP Pavilion mx70, 17". Men hvor mye ville det koste med og uten skjerm per time? Da regner jeg med at pcen er på seff. Tusen hjertlig for svar. Lenke til kommentar
LoS Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 (endret) blir vel kanskje en krone eller tre edit: uten skjerm som muligens ligger på 70-100w så vil du spare 5øre Endret 9. april 2004 av LoS Lenke til kommentar
ace_ventuora Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 blir vel kanskje en krone eller tre er det så mye da? Iallefall max det der Lenke til kommentar
LoS Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Ja ble litt usikker, når jeg tenkte på at skjermen kom til å koste ca 5 øre, hvis pris/kWh er på 50øre Lenke til kommentar
kjbu Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 PSU'en din er på 150W men den bruker ikke så mye, da det er max så mye den kan levere. Det er vel en litt eldre PC du har, siden PSU'en er så "svak". Jeg regner med den bruker 100W i snitt. Skjermen ca. 80W SUM : nesten 200W Strømprisen er ca 80øre/1000W Hver time koster det da 80øre/1000W*200W= 16øre I døgnet blir det da nesten 4 kroner. Nesten 1500kr pr år. En ny, kraftig PC bruker ca 200W i snitt + skjerm. Da blir det ca 22 øre/time, ca kr 5,50 pr døgn. Ca. 2000 kr pr. år Mvh Kjetil Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 (endret) Vanskelig å svare ettersom jeg vet for lite om PC'en din: -Hvilken CPU er det? -Antall harddisker? Jobber PC'en med noe når den står på? (en pc med load på 100% bruker mye mer enn en PC som står på uten å jobbe med noe) Står det fast på varme i samme rommet som PC'en? (all strømmen pc'en bruker blir til varme) Uansett så bruker en PC med 150 W strømforsyning ikke 100W i gjennomsnitt. Endret 9. april 2004 av Jattajatta Lenke til kommentar
salah Skrevet 9. april 2004 Forfatter Del Skrevet 9. april 2004 Vanskelig å svare ettersom jeg vet for lite om PC'en din:-Hvilken CPU er det? -Antall harddisker? Jobber PC'en med noe når den står på? (en pc med load på 100% bruker mye mer enn en PC som står på uten å jobbe med noe) Står det fast på varme i samme rommet som PC'en? (all strømmen pc'en bruker blir til varme) Uansett så bruker en PC med 150 W strømforsyning ikke 100W i gjennomsnitt. Den har en AMD Athlon 1.3 GHz prossesor. Jeg har den slått på kun når jeg trenger det. Jeg har jo en annen bærbar med Windows til spill. Men denne er en Linuxmaskin som brukes til småspill (Karstroids, Ktetris osv. osv.) internett og IRC og skolearbeid. Nei, det er ikke mye CPUbruk nei. Men maskinen blir også brukt til å teste operativsystemer med (Linuxdistroer). Jeg har en harddisk, en CPU, 2x 128 MB RAM, et hovedkort, en DVDspiller og CDbrenner (de brukes en del ja). Maskinen min står på når jeg laster ned ting, og da slår jeg av skjermen. Men ca. 4 kr er jo da ikke allverden! Takker for alle svar. Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 Dersom man regner gjennomsnittlig bruk på 80W på maskinen og 100W på skjermen. Maskinen står på 24 t i døgnet og skjermen 10 timer. Pris pr. kilowatt; 0.8 kr. Da blir kostnaden 1,5 kr + 1 kr = totalt 2,50 kr i døgnet. Så det blir ikke store summene av det. Om vinteren når det er kalt får du jo brukt det meste av varmen til oppvarming også. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 HUSK at så lenge du ikke må lufte fordi det er for varmt innendørs, går energien PCen bruker IKKE til spille - den varmer opp huset. Samma f om varmen kommer fra en ovn eller fra PCen. Lenke til kommentar
salah Skrevet 10. april 2004 Forfatter Del Skrevet 10. april 2004 Tusen hjertlig for hjelpen!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå