MrG Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 I jakten på et nytt kompakt kamera så sitter jeg igjen med disse to som hete kandidater. Mine viktigste kriterier er et kamera som er lite nok, slik at det ikke blir liggende hjemme, det må være raskt, ta gode bilder både inne og ute. Selvfølgelig er bildekvalitet overordnet. Det jeg lurer mest på er hvordan bildekvaliteten på disse to er sammenlignet med hverandre? Er den lik så foretrekker jeg Z40 pga at den er raskere, har mere funksjoner (manuell) og batteritid. Har noen hatt anledning til å teste Z40? MrG Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Mener du Canon S50 eller Ixus 500? Tradisjonelt sett har Canon hatt merkbart bedre bildekvalitet enn Casio. Z40 er ikke en så stor forbedring at jeg tror de har tatt igjen Canon på dette punktet. Lenke til kommentar
MrG Skrevet 9. april 2004 Forfatter Del Skrevet 9. april 2004 Jeg mener Ixus 500 (eller S500 som den også heter). Jeg har hørt mye bra om Casio Z40, men hvor mye bedre den er i forhold til tidligere modeller aner jeg ikke. Skulle gjerne likt og sett en god sammenligning mellom disse kameraene i kompakt klassen!.. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 (endret) Har aldri hørt om S500. Kan være at den heter det i USA. Men i Europa heter den Ixus 500, så bruk konsekvent det navnet for å forhindre forvirring i og med at de også har en modell som heter S50 her i Europa. Hvis Z40 er etterfølgeren til Z4, kan du trygt velge Ixus 500 hvis bildekvalitet er viktigst. Litt større en Z40, noe dårligere batterilevetid og noe tregere, men bildekvaliteten er merkbart bedre. Ixus 500 har fem megapixler, mens Z40 har fire. Du kan derfor også vurdere Ixus 430. Eneste forskjellen mellom Ixus 500 og Ixus 430, er én megapixel. Endret 9. april 2004 av Afseth Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 skulle bare legge til at Casio slipper Exilim Pro nå, med 6 megapiksler. Tror dette kan være et voldsomt godt alternativ. I tillegg har du også Sony V1. Tror disse to vil være bedre alternativer (dvs: JEG ville i hvert fall valgt dem) enn S50, ixus500 og Z40 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 skulle bare legge til at Casio slipper Exilim Pro nå, med 6 megapiksler. Tror dette kan være et voldsomt godt alternativ. I tillegg har du også Sony V1. Tror disse to vil være bedre alternativer (dvs: JEG ville i hvert fall valgt dem) enn S50, ixus500 og Z40 Har dette kameraet større bildebrikke enn Z4 og Z40? Hvis ikke, vil ikke seks megapixler være grunn god nok til å velge kameraet fremfor f.eks Ixus 500. Ixus 500 vinner f.eks på grunn av god bildebrikke som er noe større enn på Z4. Jo større bildebrikke, jo mindre støy. Og jo flere megapixler på liten bildebrikke, jo mere støy. Ett kamera med seks megapixler og like liten bildebrikke som Z4, vil plages så mye av støy at det ikke vil være noe å vinne på de ekstra megapixlene. Uansett... hvilke hjemmefotografer trenger mer enn 4 megapixler? Det er mer enn godt nok til A4. Ville fortsatt valgt Ixus 500 på grunn av bildekvalitet, selv om Casio kommer med en seks megapixel modell. Den ene megapixelen har ikke noe å si på kvalitet. Den kan faktisk føre til dårligere kvalitet. Lenke til kommentar
Casle Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Hei Jeg har selv Z4, og er meget fornøyd med det, spesiellt etter at jeg oppdaterte firmware til siste versjon. Før oppdateringen kunne noen bilder ha et lite blåstikk, hvitbalansen var ikke 100%, men etter oppdateringen er dette problemet borte. Nå er kvaliteten meget god. En annen ting er LCD-skjermen, den har dårlig oppløsning men det er deilig med en så stor skjerm. Har sett direkte sammenligning mellom bildene fra mitt Z4 og en kamerat sitt Ixus 400. Ixus 400 er noe skarpere, men etter at jeg oppdaterte firmware så har forskjellen blitt mindre. Han skal forresten selge sitt Ixus 400 fordi han ikke er fornøyd, bildekvaliteten er god, men batterikapasiteten er visst helt håpløs. Han lånte mitt kamera rett før påsken og mener at Z4 varer nesten dobbelt så lenge som Ixus 400 før det må lades. Z40 skal visst ha en batterikapasitet er enda bedre enn mitt Z4. Det var mine to cent, lykke til i valget av kamera. Mvh C Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Ixus 430 og 500 skal også ha noe forbedret batterikapasitet, men på langt nær så bra som Casio Z40. Der er Casio overlegen Canon. Lenke til kommentar
MrG Skrevet 10. april 2004 Forfatter Del Skrevet 10. april 2004 Takk for innspill. Vurderer også Casio EX-P600, men det er dette med størrelsen da. Den er betydelig større en de 2 andre kandidatene, og da er faren for at den blir liggende igjen stor. Et kamera til å kunne putte i lommen, er ideelt for meg. Har sett direkte sammenligning mellom bildene fra mitt Z4 og en kamerat sitt Ixus 400. Ixus 400 er noe skarpere, men etter at jeg oppdaterte firmware så har forskjellen blitt mindre. Veldig interessant at ny firmware på Z4 gjorde forskjellen mellom ixus 400 og Z4 minimal!! Men Casle kan du si noe om hvordan fungerer Z4 innendørs når belysning ikke er optimal - da med tanke på AF og kvalitet vs Ixus 400?? MrG Lenke til kommentar
Casle Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 Du ser fortsatt at Ixus 400 bildene er noe skarpere, men forskjellen er mye mindre enn etter at jeg oppdaterte firmware. På Z40 er dette sikkert fixet allerede når du kjøper kameraet. Når det gjelder low-light conditions (fant ikke noen god norsk frase...) så vet jeg ikke hvordan Ixus 400 of Z4 er i direkte sammenligning. Men hvis jeg sammenligner med mitt gamle kamera Nikon 5700 så er det forskjell. Z4 fokuserer i mørkere omgivelser. Jeg brukte Z4 til å ta bilder under julebordet på jobben, ved middagen (kun i stearinlys) gikk det fint å ta bilder, men det som overrasket litt var at senere på kvelden så gikk det like fint å ta bilder i baren og på dansegulvet, der det var ganske mørkt. Så Z4 tilfredsstiller greit mine krav i low-light conditions. Men det er klart at kameraer med hjelpelampe vil kunne fokusere i mørkere omgivelser, så sikkert også Ixus 400. Så hvis du ofte tar bilder i mørke omgivelser så kan dette være noe du bør ta hensyn til. Hva gjelder batterikapasitet så synes jeg Z4 holder i massevis, synes å huske å ha jeg har lest et eller annet sted at i Z40 haddde Casio klart å doble varigheten i forhold til Z4. Da blir det jo veldig god kapasitet. Får håpe at Canon har klart å forbedre batterikapasiteten på 430, jeg spurte imorges kameraten min hvor dårlig kapasitet hans Ixus 400 hadde. Han sa at batteriet ikke holdt en hel dag. Han hadde ladet batteret på morgenen, men gått tom for strøm på kvelden på nyttårsaften, slik at han har ingen bilder fra etter kl. 23. :-( På kameraer som f.eks mitt gamle Nikon 5700 o.l, altså store kameraer som brukes til å ta mer "seriøse" bilder, så er det ikke noe problem å ta med et ekstra batteri i vesken. Men jeg synes det virker helt håpløst å skulle måtte ha ekstra batteri i lommen på dressen for å kunne ta bilder hele nyttårsaften... Da er det plutselig ikke bare å ta med kameraet uansett hvor du skal, da må du planlegge på forhånd. MEN, det kan jo hende at kameraten min har et mandagsbatteri, at det er spesiellt for hans kamera, men siden alle tester jeg har lest av Ixus 400 også har nevnt det dårlige batteriet så gadd jeg ikke å ta sjansen. Derfor valgte jeg Z4. Mvh C Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 (endret) Kommer jo helt ann på hvor mange bilder man tar da. Leste en test at de hadde fått 400-og-noe bilder ut av Ixus 500. Sikkert tatt bilder kontinuerlig og uten blits og skjerm, men klarer kameraet 150-200 bilder over tid, så må da det være nok for ett par dager. Jeg lader mitt Ixus V3 (som har enda dårligere kapasitet) ganske sjeldent. Jeg har ingen problemer med å fylle opp 128MB minnekort (ca. 80 bilder) ett par ganger før jeg må lade batteriet på nytt, og de bildene tas over en ganske lang periode. Men Canon har dårligere batterikapasitet enn Casio, det er det ikke noen tvil om. Men for meg er bildekvalitet viktigst. Ixus 430/500 har mindre falsk oppskarping enn Z4/Z40, og er allikevel skarpere. Falsk oppskarping ødelegger mange finere detaljer, så ser man nøye på bildene fra Z4/Z40 og Ixus 430/500, så er det enda mindre tvil om at Ixus lager de beste bildene. Endret 10. april 2004 av Afseth Lenke til kommentar
Casle Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 Der er vi enige, Ixus bildene er noe skarpere. Eller mer korrekt skarpe, hvis det går ann å si det på den måten... Så da blir det en avveiningssak, i mitt tilfellle var det batterikapasitet samt den større skjermen som vant. Men setter du bildekvalitet øverst så velger du Ixus. Lykke til med kamerakjøpet... Mvh C Lenke til kommentar
MrG Skrevet 10. april 2004 Forfatter Del Skrevet 10. april 2004 Synd man ikke kan få begge deler, det er en eller flere haker ved alle kamera... Det er vel bare og hoppe i det og være happy med valget. Takk for innspill ihvertfall. MrG Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå