Gå til innhold

Hvem har 6. sanser?


Anbefalte innlegg

Hmm, har faktisk aldri fortalt noen dette her før, men..

 

Jeg drømmer en del ting. Jeg har lest litt om drømmetyding og slikt, men har aldri funnet noen fornuftige "svar" på drømmene mine.

Det jeg drømmer er små glimt av ting som kommer til å skje, og det kan være alt fra små ubetydelige ting til litt større og mer betydelige ting.

 

Og når det jeg har drømt skjer, så husker jeg drømmen.. Ganske rart egentlig, men jeg digger det. :)

 

Nøyaktig det samme skjer meg. Man drømmer et eller annet som man ikke tenker noe mer over, men i det øyeblikket det skjer i virkeligheten så blir det helt klart at "hey, akkurat dette har jeg jo sett for lenge siden!"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan føle om det er en tv på i huset eller hvis det er noen i nærheten merker jeg det :hmm:

Jeg også!

 

EDIT: Oppsan, kom på enda en ekstra sans jeg har:

Jeg kjenner på meg når vintern kommer!

2-3 dager før snøen faller merker jeg på meg i kroppen at snøen kommer, så noen ganger sier jeg : " Aaah, snøen kommer snart" til noen kamerater og få dager etter er snøen der!

Og det stemmer hvert år!

pleier å freake ut noen venner som ikke vet om denne "sansen" ennå...

Ifølge min mor, har jeg arvet dette fra morfar..

Endret av ehs5
Lenke til kommentar

Janivars, Jeg har noe lignende også. Jeg tror det er en del som er stemplet som cheatere og banna ifra diverse steder (lan og internettservere) som ikke cheater.

ehs, Stilig :) Men, alltid skal noen finne en logisk forklaring.. De har ikke opplevd hvordan det føles når slike ting skjer, når en f.eks. merker at det er skjedd noe ulykke ett stykke frem på veien og at en bør kjøre omvei for å unngå kø eller at snøen kommer :)

Slike evner tror jeg ligger mye i gener, det virker iallefall sånn.

Ser det er noen som er sanndrømte, det er mye mellom himmel og jord..

Flames, Det med å føle åssen folk er er til stor hjelp. Det kalles for å lese psi-signaturer, du 'føler' hvordan personer er, det er lett å være sosial med en slik 'sans' :). Det er vanlig ja, som med så mye annet er det en helt naturlig medfødt egenskap alle har.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Jeg kan føle om det er en tv på i huset eller hvis det er noen i nærheten merker jeg det :hmm:

 

det er jo ikke overnaturlig en plass! Jeg kan også merke det, det kommer av at tven sender ut en veldig høyfrekvent lyd bla. du merker det altså med en eller flere av dine (forhåpentligvis) 5 sanser...

 

 

Janivars:

Det er noe med det.. Når jeg spiller CS eller andre skytespill så har jeg nesten alltid en følelse av at det er noen bak meg og det stemmer som regel.. Farlig..

 

kanskje heller et tegn på at du har spit for mye cs? Eller kanskje fordi du hører fottrinnene....

Endret av andesam
Lenke til kommentar

andesan, Mulig, spilt for mye cs? Jeg liker det jo, men det er blitt en pest og en plage på lan. Det er litt aimen min, jeg aimer på en spesiell måte med scoped våpen, og litt den usannsynlige flaksen min jeg har altfor ofte, jeg tror det er en blanding av disse to som gjør folk mistenksomme. At folk ser på min skjerm når jeg spiller gjør bare ting verre :)

Lenke til kommentar
Jeg tror det kan ha noe med at alle egentlig kjenner det, men ikke alle er sensitive nok til å merke eller registrere det. Kroppshår virker nærmest som antenner som vibrerer med de riktige frekvensene (tror jeg, nok en greker-forklaring fra min side), noen føler dette. Men så kan du si hvorfor kjenner man det kun i panna og ikke andre steder?

Mr.Ueland, er det en slags frysning? Jeg opplever av og til at jeg begynner å skjelve i ett lite øyeblikk mens ett kuldegyfs skyter seg gjennom kroppen fra topp til tå. Det er som om det plutselig kommer ett iskaldt vindgufs imot meg, men både jeg og omgivelsene er varme så det er rart.

Jeg får sprette tilbake i tvangstrøya  :)

Siden vi er i offtopic-delen, håper jeg ingen har noe i mot en mini-tangent:

 

Det du beskriver over har en kjent til i bokstavelig flere tusen år. De gamle grekere kunne tidvis føle en intens og uforklarlig uro som de også så de delte med dyrene de gjetet. De trodde dette var skog-guden Pan, og kalte dette å bli slått av Pan. Derav begrepet panikk.

Lenke til kommentar
Du kan lese hva en ganske brilliant Keith Mayes har skrevet om spørsmålet...

 

It's difficult, if not impossible, to imagine a new sense, we can only think only in the terms of the five we have, but try a new way of looking at things. Try to imagine that we had another organ for detection, and in the same way that we have eyes for sight, this new organ detects something that we were previously completely unaware of.

Utmerket påstand. Dessverre er den feil. Vi har faktisk en sans de aller fleste av oss har of kan bruke når vi trenger den, omenn en variasjon av en annen sans vi har.

 

Jeg har prøvd dette på mange venner og kolleger, har alltid fungert så langt, og de har blitt ganske overrasket. Stort sett er den ubrukelig og få tenker på den. Siden den siterte artikkelen fra Mayes er så bombastisk, vil jeg gi dere alle en sjangse til å tenke dere om før jeg drar teppet tilside.

Lenke til kommentar

Jeg har noen ganger det slik at når ligger i senga å skal sove så blir jeg trøttere og trøtter så kjenner jeg akkurat som strøm skytes FORT igjennom kroppen,

det sjer i e brøkdel av et sekund. Dette sjer flere ganger i løpet av en kveld, men ikke på alle kvelder..

 

Trådstarter: Vet du noe om dette? Det er ganske creepy.

Endret av Sarion
Lenke til kommentar
Siden den siterte artikkelen fra Mayes er så bombastisk, vil jeg gi dere alle en sjangse til å tenke dere om før jeg drar teppet tilside.

Har vi tenkt lenge nok nåååå?

Heh, det var ikke meningen å holde dere så lenge på pinebenken, men det ble travelt på arbeid. I all korthet er det et slags termisk infrarødt syn basert på lokalt nedkjølt temperaturfølsom hud. Ringer det noen bjeller?

-

-

-

tenkerom...

-

-

-

Hint: det er omtrent som hos klapperslangen...

-

-

-

-

Antar de fleste har gjettet det nå og bare stønner "ja naturligviiiiiis", tar bare med en beskrivelse for å få med detaljene:

På hver side av neseborene er det en liten grop hvor huden er ekstra følsom for varme, også området rett under nesen er svært følsomt. I tillegg er fuktigheten i huden såpass høy at den blir nedkjølt av naturlig avdamping, som igjen øker følsomheten ytterligere. En varmesensor må helst være kjøligere enn det den skal detektere.

De fleste vil nok føle varmen fra en brennende fyrstikk på en meters hold uten problemer, og (interessant nok) vil ikke ha noen som helst problemer med å peile retningen, hverken i azimut eller elevasjon.

Klapperslangen har en enkelt grop over øynene med en liten åpning som gjør at den detekterer retningen, men det ser ut til at den må bevege seg frem og tilbake for å peile retningen optimalt. Hos mennesker er gropene langt mer åpen, men dette kompenseres ved at nesen brukes til å lage skygge, så hos oss brukes to sensorer differensielt for å finne retning. Mekanismen er rent frem snedig, men ikke værre enn at folk kan bruke den uten å tenke seg om. Likefullt, og besynderlig nok, er det de færreste som kommer på det når en spør slik jeg gjorde.

Det åpenbare spørsmålet er jo hva vi trenger dette til, og her aner jeg rett og slett ikke svaret. Når en ser på våre nærmeste slektninger i dyreverdenen, har de så mye hår i ansiktet og bor i så fuktige strøk i verden at jeg er usikker på om de har den samme sansen. I så fall er dette noe som kom hos menneskene, og da er jo spørsmålet hvilken overlevelsesgevinst dette ga i den tids darwinistiske verden.

Uansett bakgrunn, føler jeg at dette kvalifiserer som en sans, men jeg er usikker på hva andre mener.

Forøvrig kan mennesker under enkelte omstendigheter også se nært infrarødt og ultrafiolett lys, men det får jeg ta i en eventuell annen tråd, usikker på om denne tangenten har gått langt nok ut allerede.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En liten teori angående kribling i nesen: Jeg prøvde selv å holde fingeren nært nesen og kjente kribling. Det jeg tror er at det heller er vibrasjoner fra fingen som forplanter seg i luften. Prøv å holde begge tomlene inni ørene dine (en tommel i hvert øre). Hører du en brumling? Denne brumlingen kommer fra musklene i tommelen. Du kan aldri holde noe som helst helt stødig uten hjelp, hverken kniver eller fingeren. Min teori er at disse vibrasjonene som musklene skaper forplanter seg i luften, og disse får følsomme nesehår eller andre sensorer i nesen til å reagere.

 

Forresten, en hai kan kjenne muskelvibrasjonene til andre fisker. På ganske lang avstand tror jeg.

Endret av pebbe
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"skarp gjenstand mot hodet"

man vet jo alltid sånn ca. hvor sin egen hånd er og når du leser at dette kan/skal skje så tror du det så mye at du kjenner det :-) en teori det :p

 

"føle at noen er bak deg"

Underbevisstheten hører pust/lyder ol. som du ikke hører bevisst ---> du "føler" at noen er bak deg :p

 

det jeg mener iaffal da :p

 

Edit:

Vell,bestemor kan spå i kaffekoppen sier hun selv.. hahah

 

skal det ikke være tekopp ???? :p

 

Edit2: passer denne egentlig under vitenskap og teknologi

Endret av AmmO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...