Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bluecom, problemer med oppsett av router

Anbefalte innlegg

Jeg skulle prøve å hjelpe en venn med å instalere en dlink di 804 router. Han har et jensen nettverkskort, og adsl fra bluecom og windows xp. Dette fungerer helt utmerket uten routeren.

Når jeg har koblet opp routeren vil ikke netterverkskortet mota ip adresse automatisk. Har også prøvd start, cmd og release og renew derfra. Og får da bare opp 169XXXX som ipadresse. Og en mld om at kortet ikke klarer å motta dhcp..

Det neste jeg prøvde var å sette opp netterverkskortet manuelt slik at jeg fikk lagt inn riktig ip adresse, subnet mask og default gateway. Da fikk jeg kontakt med routeren, men kom ikke på nett. Jeg prøvde å sette opp med dynamisk ip. static osv i routeren. Men kom altså ikke ut på nett. Så jeg antar at problemet ligger i at jeg ikke klarer å la nettverkskortet klarer å motta dhcp automatisk.

Er det noen som har noen tips? Det virker som om support hos Bluecom kun har åpent på hverdager.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det neste jeg prøvde var å sette opp netterverkskortet manuelt slik at jeg fikk lagt inn riktig ip adresse, subnet mask og default gateway. Da fikk jeg kontakt med routeren, men kom ikke på nett. Jeg prøvde å sette opp med dynamisk ip. static osv i routeren. Men kom altså ikke ut på nett. Så jeg antar at problemet ligger i at jeg ikke klarer å la nettverkskortet klarer å motta dhcp automatisk.

Har resatt routern?

Er den ny eller brukt?

Får routeren IP fra BC?

Hvis din venn ikke har statisk IP skal du sette opp routeren til og bruke dynamisk IP.

Er DHCP påskrudd i routeren slik at den deler ut IP-er?

Lenke til kommentar

Jeg har resatt routeren. Den er brukt før av meg og har fungert utmerket. Den er satt til å dele ut dhcp. Jeg tror ikke at den fikk utdelt ip av bluecom heller.

Jeg prøvde både med dynamisk og statisk ip oppsett på den. Men jeg har sett på bluecom sine sider at det skal være dynamisk ip. Men ellers er deres sider lite informative desverre.

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd routeren hjemme hos meg igjen nå. Og her fungerer den helt ok. Så dette skjønner jeg ikke noe av.

Kanskje han har låst nettkortet sitt på 10Mb/s e.l?

Hvis ikke kan dere prøve det, har ikke denne routeren en logg eller status som viser om den får IP fra ISP?

Nyeste firmware til den?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd å låse hastigheten på netterverks kortet. Det skal jeg prøve. Så ikke noe i logen at han hadde mottatt noen ip adresse fra blue com.

Nå er ikke jeg helt sikker på det med mac adresser osv. Men kan det være at blucom har lagret hans mac adresse fra nettverkskortet. slik at det blir noe krøll når har prøver med en router? Eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Men kan det være at blucom har lagret hans mac adresse fra nettverkskortet. slik at det blir noe krøll når har prøver med en router? Eller noe sånt?

Nei, noe slikt bruker ikke BC så den teorien gir ingen frukter.

Hvilken oppkobling har du hjemme der den virker?

Sjekket ut firmwaren?

Mener og husk en dlink som hadde problemer med Tele2 in DHCP-server i en viss firmwareversjon, kanskje du sliter med samme bugen?

Det er ikke krysset\ikke krysset kabel mellom modem og router problemtikk?

Hvilket modem har han?

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Jeg har den nyeste firmawaren. D link har sluttet og gitt support på denne routeren også selvsagt.

Her hjemme har jeg telenor. Så her må jeg jo bruke ppoe. Men den deler jo ut ip adresser og sånt for det. Kanskje det er noe bug med nettverkskortet. Det blir jo i xp funnet som realtek kort. Jeg har gogglet litt rundt, men ikke funnet noen som har problemer med disse kortene heller.

Lenke til kommentar
Det blir jo i xp funnet som realtek kort. Jeg har gogglet litt rundt, men ikke funnet noen som har problemer med disse kortene heller.

Du finner en oppdatert og bedre driver på www.realtek.com.tw vil jeg tro. XP sin innebyggde er nokså dårlig.

Ingen sær brannmur eller noe annet som plager?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...