Gå til innhold

ATI R420 16 pipelines alikevell?

flydman

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håhå! I følge den teksten der e ati blitt særs kjepphøge.

Det står at dei trudde at 8 pipelines ville vere nok for å holde unna for nv40!

Så lanserer dei med 12 for å vere sikre, men må sette på 16 for å klare det. I alle fall etter korleis eg ser det. Litt "laid-back" syns eg då men, det er vell sånn det blir når man kjem på trona over 3D en periode.

Håper uansett at begge brikkene blir svært masse bedre enn dei som er ute allerede

Lenke til kommentar

Tenker vi får vente og se jeg gitt! Vi vet jo ikke om dette er sant eller ikke... kanskje både NV40 og R420 kommer med 24 pipelines - how the hell can we know? :cool: hehe

Blir spennende ass! *gleder seg villt* Selvfølgelig blir det spennende å finne ut hvem som yter best, men jeg er også spent på hvem som har flest påskeegg på lur! :D Sånn som f.eks at NV40 skal ha hardware akslerasjon for WMA9 og MPEG 4...var det det? Nekter å tro at ATi ikke har noe på gang ;)

Lenke til kommentar

ops.. jeg fant seff en forklaring her på forumet...

Pixel pipelines

Når skjermkortet skal finne riktig farge for hver enkelt pixel i en 3d scene må hver enkelt pixel tekstureres, filtreres og blendes. Kort med få pixel pipelines kan ikke jobbe med så mange pixler om gangen. De kortene med 8x1 pixel pipelines kan jobbe med 8 parallelt, det er en av de store forskjellene mellom f.eks 9800 og 9800SE:

SE har bare 4x1 pixel pipelines mens 9800 Non pro/pro og XT har 8x1.

Lenke til kommentar

jeg tipper ati la ut de ryktene om 8 pipelines for å prøve å lure nvidia til å ikke legge lista så høyt over ati sine kort, men like før lansering så slapp de bomba om at R420/423 skulle ha 16 pipelines og da ville det være for sent for nvidia til å rekonstruere nv40.

Lenke til kommentar

Hos Anandtech finner du et svar på dette med antall pipelines og hvilke Kort ATI (sannsynlivis) tenker på å slippe ut .

Kopiert fra www.http://www.anandtech.com

Update April 9, 2004: We just received confirmation that X800 Pro will run on 12 pipelines, Radeon X800 XT will run on 16 pipelines and Radeon X800 SE will run on 8. It is important to note that all three of these chips are based on the same R420/R423 core. ATI could have an overclocker'ss/softmodder s dream with the X800 Pro and SE derivaties! This also comes as somewhat of a surprise since original leaked ATI documents claimed R420 would utilize 8 "Extreme" pipelines
Lenke til kommentar
jeg tipper ati la ut de ryktene om 8 pipelines for å prøve å lure nvidia til å ikke legge lista så høyt over ati sine kort, men like før lansering så slapp de bomba om at R420/423 skulle ha 16 pipelines og da ville det være for sent for nvidia til å rekonstruere nv40.

Hvordan vet vi da at nVidia ikke har lagt ut rykter om sine 16 pipelines? Kanskje de har 20? 24? 32?? *lol*

Dessuten er ALT bare spekulasjoner nå...hører ikke på noe særlig jeg. Nå er det så kort tid igjen til NV40 (antakeligvis) blir lansert uansett, så jeg venter og ser.

Lenke til kommentar
Fra det jeg har hørt vil det ikke komme ut noen tester av NV40 til tirsdag. Men nVidia kommer nok til legge frem noen teasere under presentasjonen.

Ytelse får vi jo se etterhvert uansett..:p Og det er jo alltid noe 'kluss' med de første driverne..virker det som. Men SPECS! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...