Gå til innhold

Hva bør jeg velge? Intel eller AMD

Blues

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge ny pc som skal brukes til video og bilde redigering + office pakka med windows xp.

Hvilken prosesor type bør en velge med hensyn til stabilitet? Intel eller AMD (pris er ikke så viktig, men ikke uvesentlig)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En slik 1.8GHz P4 Northwood gir mest for pengene, og kan lett klokkes opp. Still busshastigheten på 133MHz istedenfor 100Mhz og vips, du har 2400MHz. Selv har jeg en på 2501MHz :smile:

Det du betaler mer for Northwooden enn en AMD prosessor får du igjen i stabilitet og svært få problemer! NB! Det forutsetter at du kjøper Intel Chipsett også. Anbefaler deg i845D med DDR Ram.

Vil ikke anbefale deg AMD, spesielt med VIA chipsett. Har svært dårlig erfaring med det. Ustabilitet og merkelige problemer kjennertegner AMD/Via!

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt en AMD prosessor fordi den er billig og den yter mer pr Mhz enn Pentium, prosessorene... Jeg ville kanskje ha ventet til Hammer serien kommer i og med at det ser ut til at AMD har løst varmeutviklingsproblemet sitt med dem...

Lenke til kommentar

Intel prossesor er kjent for å være stabil, Amd bedere ytelse for pengene.

ville satset for en amd XP 1700+ eller 1800+ er kjente prossesorer som er meget stabile og god ytelse kanskje du burde heller se på hvilket skjermkort du burde ha?

Lenke til kommentar

Hvis pris ikker er så viktig, kjøp enkelt og greit en av hver. Da finner du ut hvem som er best for deg og din maskinvare, og selg den du ikke vil ha.... er det sååå vanskelig da?? Eller vil du starte en diskusjon om hva som er best av feks.

Honda og Suzuki?

Mazda og Nissan?

Country og Heavy rock?

Bruk hodet og les.................finnes masse tester på nettet, skjønner ikke hva som er så problematiskt med å besteme seg for det.

Du får hvertfall IKKE noe bedre svar en det som er blitt diskutert ca 1 000 000 ganger før.....

Johooo Lenge leve n00bs (spes. som meg!)

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-31 20:24, klure skrev:

Jeg ville valgt en AMD prosessor fordi den er billig og den yter mer pr Mhz enn Pentium, prosessorene... Jeg ville kanskje ha ventet til Hammer serien kommer i og med at det ser ut til at AMD har løst varmeutviklingsproblemet sitt med dem...

men klure, at amd yter mere enn p4 per mhz betyr ikke at amd er en bedre cpu (tar jeg ikke så mye feil så yter p3 mere per mhz enn amd - men amd er jo seff best fordet). dessuten var pris uvesentlig og intel er stabilt og har cpuer som er bedre enn amd sine.

Lenke til kommentar

Newbeee, går utifra han er ute etter folk som har erfaring og som har prøvd begge cpuene. jeg har amd 1,2ghz, tempen er 50+ grader selv med god kjøling, PC-en er ustabil og klikker ofte. ytelsemessig er fornøyd, men og bruke min maskin til f.eks. tekstdokumenter og lignende ville jeg ikke gjort.

min bror har en p41,8ghz@2,6ghz, hannes pc knuser

min ytelsemessig og er dønn stabil.

hadde jeg hatt råd til intel ville jeg kjøpt det. intel er best men amd tar innpå.

Lenke til kommentar

Kan så være det..........men har dette vært diskutert før mon tro??

Er ikke bare HK og CPU som teller for stabilitet.

Alt henger nok sammen, HD, RAM type, skjermkort, nettverkskort osv......

Har selv en stabil duron 800 på KT7a, og har venner som har P4 1.6 som er mere ustabil en min AMD faktisk. Og det er jo litt dumt, da de har eget firma, og er avhengig av PCne sine. Men noen er heldige, andre ikke, kan være så mangt som er årsaken. Råd til P4? Er den såå mye dyrere da? P4 følger med vifte også da...penger som ingen tar med i regnestykket sitt nei! hoihoi, men hva vet vel en newbeee??

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-31 20:10, Blues skrev:

Jeg skal bygge ny pc som skal brukes til video og bilde redigering + office pakka med windows xp.

Hvilken prosesor type bør en velge med hensyn til stabilitet? Intel eller AMD (pris er ikke så viktig, men ikke uvesentlig)

Dual AMD

eller Intel p4 med rambus :wink:

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg kjøpte meg nettopp det her:

MSI KT3-ULTRA-ARU

XP1900+

Apacer PC2700

Det kjører stabilt som bare det.

Før hadde jeg KT133,hadde ikke noe problemer med det heller.

Det har vel kanskje noe med hardwaren som folk kjører sammen med Via og gjøre med stabilitet.

Ellers er det vel det at Via er mest solgt og dermed får tilbake flest tilbakemeldinger (klager)

Uansett får du mye for pengene om du velger Intel eller AMD i dag.

Jeg valgte en AMD fordi jeg har hatt det før nå og har blitt god fan av det :smile:

Setter du opp alt riktig etter boka,så får du et stabilt system uansett om du velger AMD eller Intel.

Les rundt på hardware sider og avgjør selv hva du mener er best for deg.

Personlig klarer jeg meg helt bra med en XP1900+ som yter 1,6Ghz(hva skal man med mer) ikke har jeg klokka den heller :smile:

Mio

Lenke til kommentar

Jeg sier det på en enkel måte:

Kjøper du AMD KAN det hende du får en stabil maskin.

Kjøper du Intel FÅR du en stabil maskin.

Sjekk min Nye Signatur, fremprovosert av en lignende diskusjon:

----------------------------------------

ENDA EN DÅRLIG IDE FRA AMD!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt en AMD XP1800+, og føler egentlig at jeg har kjøpt katta i sekken. Jeg kjøpte en kjøler som jeg ble fortalt at skulle være svært bra, for å være sikker på at jeg ikke skulle få temperaturproblemer. Likevel måtte jeg kjøpe to kabinettvifter for å få makstemperaturen under 70 grader. Resultatet er at maskinen bråker alldeles forferdelig. Bortsett fra det fungerer maskinen helt fint, og jeg tror temperaturproblemet skyldes en feil/svakhet i akkurat min prosessor. Men likevel, nestegang blir det nok Intel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...