Gå til innhold

Tenkte noen ville prøve mitt nye spill?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg har laget en god del spill i Visual Basic, og som regel bruker jeg DirectX. Denne gangen har jeg lagd et såkalt "memory game", som jeg kaller "Puzzler!". Det bruker DirectX7 og er et temmelig simpelt spill, men som likevel kan nytes i noen få minutter i hvert fall. Last det gjerne ned her:

 

http://www.erlingellingsen.com/puzzler.zip

 

Kom gjerne med tilbakemeldinger og slikt. Jeg tror det skal funke hos de fleste, men noen kan muligens få problemer hvis de mangler noen typiske systemfiler. All kontroll foregår via tastaturet, også på introduksjonsmenyen. Musepekeren burde jeg egentlig fjerne, men har ikke fått gjort det enda. Distribuer spillet så mye dere vil, så lenge "readme.txt" er inkludert i zip-filen.

 

Bon apetit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det så meget flott ut.

 

Som du kanskje har tenkt på selv, ville det vært fint om markøren ikke gikk utenfor spillområdet.EDIT: Når jeg kom til 2. brett, så jeg at det muligens er nødvendig å ha det slik. Ellers så hadde vært spillmessig mye greiere om man kunne lukke de to åpnede lukene ved å flytte markøren igjen, slik at man ikke må vente. (noen memoriserer fort :))

 

I tillegg bør det kanskje være mer tydelig hvilket alternativ man har markert i startbildet.

 

Ellers ser det ut som et bra, og mulig vanedannende spill. :thumbup: Godt arbeid!

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar

HolgerLudvigsen, takk for tilbakemeldingen (og dere andres!). At markøren går utenfor spillområdet er nødvendig da noen av brettene er brutt opp i "øyer", om du vil. Jeg kunne sikkert gjort det slik at du tryke en knapp for å hoppe mellom "øyene", men jeg føler ikke det er verdt det akkurat nå.

 

Angående ventetiden etter å ha åpnet en luke: Du har et godt poeng, men på den andre siden vil jeg ikke at folk skal kunne memorisere så lenge de vil. Altså vente så lenge de vil, og få lengre tid til å memorisere. Ventiden er typisk i de fleste slike spill. Men du har et godt poeng.

 

Ang. menyvalget har jeg nå forbedret det, i min lokale versjon, ikke den som du laster ned.

 

Takk igjen!

Lenke til kommentar

(Jeg har lastet opp en ny versjon av spillet nå, til samme adresse. Frontmenyen er fikset opp, og spillet har nå et litt finere utseende inne i selve spillet).

 

Cipher: Nå er dette DirectX7, så det er rimelig gammelt og før D3D tok av egentlig. Så de fleste DirectX7 tutorials snakker for det meste om DirectDraw. Det sikkert vanskelig å finne informasjon om DirectDraw i tutorials rundt senere DirectX-versjoner.

 

Jeg har lært å programmere i Visual Basic stort sett av å lese hjelpefiler og slikt. DirectX har jeg lært ganske enkelt ved å finne tutorials på Internett. Jeg har ingen direkte råd å gi dessverre, annet enn å lete.

Lenke til kommentar

Sjekka den nye versjonen, det så bra ut. Jeg regner med at du kanskje skal skifte ut brikkene med tegninger, slik som er vanlig i memorize-spill. (?)

 

Uansett, det er vel bare å skifte .jpg-bildet antar jeg, så enkelt er det. Ellers synes jeg at når man finner de to siste like, så stopper spillet med bare den ene åpen, før det går til neste brett. Dette burde ordnes slik at man så hele bretten med smilyene, slik man forventer. (Vet ikke om det er store problemer med å få fikset det slikt)

 

I tillegg lurer jeg på om det går ann å ordne slik at det kjører i et vindu. Da kan det bli et populært spill mellom arbeidsøktene. :thumbup:

 

Som sagt; godt arbeid! :)

Lenke til kommentar

Takk igjen, HolgerLudvigsen. Jeg har ingen planer om å bytte ut med bilder, nei. Litt av "sjarmen" var jo disse fargede brikkene, men jeg forstår godt at det kan bli kjedelig i lengden. Dette er ikke et spill som skal ut til publiken noe særlig, så jeg vil ikke legge for mye arbeid inn i det heller. Det var mer for å ha noe gøy å gjøre selv.

 

Det med at den siste smileyen ikke dukker opp er et problem, ja. Det kan fikses raskt, men jeg har bare ikke gjort det enda ;) Det kan jeg godt ta som en 2-minutters utfordring og fikse det. Når det gjelder å kjøre spillet i vindu krever det ganske mye omprogrammering, så da får jeg heller lage et Puzzler! 2: The Sequel :p

Lenke til kommentar

Heisann,

 

Nei, det tok ikke så lang tid. Jeg brukte kanskje 10 timer til sammen, over kanskje to-tre dager. Hele kildekoden består av omtrent 1000 linjer med kode, hvilket ikke er spesielt mye.

 

Helt ærlig synes jeg du bør styre unna DirectDraw. Det er en litt "thing in the past". Du burde heller lære deg Direct3D, som kan brukes til både 2D- og 3D-rendring. DirectDraw er ikke videreutviklet etter DirectX 7 så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

flott program Erling!

Helt ærlig synes jeg du bør styre unna DirectDraw. Det er en litt "thing in the past". Du burde heller lære deg Direct3D, som kan brukes til både 2D- og 3D-rendring. DirectDraw er ikke videreutviklet etter DirectX 7 så vidt jeg vet.

 

så vidt jeg vet, så skal DirectDraw re-implementeres i DirectX 10, men er ikke 100% sikker. Grunnen er vel rett og slett at det er lettere å utvikle 2d programmer i DirectDraw, samtidig som at det antageligvis vil gå fortere å kjøre selve programmet.

Lenke til kommentar
flott program Erling!

 

så vidt jeg vet, så skal DirectDraw re-implementeres i DirectX 10, men er ikke 100% sikker. Grunnen er vel rett og slett at det er lettere å utvikle 2d programmer i DirectDraw, samtidig som at det antageligvis vil gå fortere å kjøre selve programmet.

Takk!

 

Jeg har alltid trodd at DirectDraw er betraktelig tregere enn Direct3D når du jobber med 2D. I hvert fall opplever det jeg slik med de 2D-motorene jeg har sjekket ut. Fordelen med å bruke Direct3D når du også lager 2D-spill er at du får en masse stilige effekter slik som alphablending, roterende teksturer, farger og lyskilder, og mange andre stilige måter å manipulere stort sett alt med. Det har du ikke i DirectDraw til DirectX7 i hvert fall (som er den seneste utgaven av DirectDraw).

 

Men, en kan jo lure på om de kanskje oppgraderer DirectDraw litt og trår til med noen flere og mer spennende effekter også til det. For det er betraktelig enklere og raskere å programmere 2D-spill i DirectDraw.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...