Gå til innhold

The Passion of the Christ

Anbefalte innlegg

...Den er anti-semittisk...

Vel, kanskje du burde se filmen før du uttaler deg. Uten å ha sett filmen har du egentlig ikke noe grunlag i det hele tatt for å si noe sånt! For å vite om den i det hele tatt er anti-semittisk må du jommen se filmen først.

Gibson nærmest hyller romeren Pontus Pilatus' behandling av jødene

Øøh?? Igjen.. SE FILMEN!!!

Det er altså Mel Gibsons syn jeg er meget kritisk til. At jødene hadde god grunn til å drepe Jesus er ganske opplagt, da han som tidligere jøde utgjorde en trussel mot deres religion, men måten Gibson her fremstiller denne prosessen virker feilaktig, og urettferdig partisk. Jeg ønsker simpelthen ikke å se slik propaganda, som jeg faktisk vil driste meg til å kalle det - jødene har oppelvd nok grusomheter - gi dem deres frihet.

Bruker det "ibrotha" skrev til svar på det der jeg.. Likte det svaret :D

De som sier filmen er anti-semittisk tror jeg er på jakt etter slike ting; man ser det man vil se... Angående Pontius Pilatus så er han skildret på en "uskyldig" måte i alle fall ett av evangeliene. Hvorvidt det er senere påvirkning av Romersk opprinnelse eller det er i det originale evangeliet er en annen sak; det kan andre med mer peiling svare på...
Endret av Buddah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Masse bra

Jeg er så utrolig enig med deg!

Fint å høre. Veldig fint.

Haha latterlig. Du burde være sånn kritikker som alle hører på men ingen bryr seg om.

Du er vel en slik som ingen hører på uansett... :no:

Lenke til kommentar

Jeg så filmen og er selv kristen, likte den fordi jeg følte at den skildret hendelsen realistisk i forhold til andre filmer hvor de fremstiller korsfestelse som en søndagstur.

Det eneste man kanskje kan kritisere litt er den ravnen, og at djevelen var med x-antall ganger. (fikk litt sjokk første gang jeg så han).

FreeBSD, mistet litt respekt for deg når du sier en film er antisemitistisk, og du likevell ikke har sett den. Gå og se filmen, med et åpent sinn, og jeg tror du vil være av en litt annen oppfatning.

Lenke til kommentar
FreeBSD, mistet litt respekt for deg når du sier en film er antisemitistisk, og du likevell ikke har sett den. Gå og se filmen, med et åpent sinn, og jeg tror du vil være av en litt annen oppfatning.

Jeg er enig med deg, jeg uttalte meg for sterkt. Jeg har bare forholdt meg til hva jeg har lest.

Lenke til kommentar
Det eneste man kanskje kan kritisere litt er den ravnen, og at djevelen var med x-antall ganger. (fikk litt sjokk første gang jeg så han).

Ravnen og djevelen var vel ikke noe særlig problem. Det skildrer bare all ondskapen som faktisk var rundt hele korsfestelsen... Selv om det ikke står i bibelen, så syns jeg det var ganske bra måte å få skildret det onde på.

Lenke til kommentar
Denne filmen, hva betyr den egentlig? Blir folk som ser den ytterligere kristne? Hva er det egentlig som "skjer"?

Hvem er det som liker den eller ikke liker den, og hvorfor det?

Hva synes dere selv om filmen?

Jokke, hva synes du om den da??

Lenke til kommentar

man kan telle på en hånd de ting som er med i filmen som ikke står i bibelen

uten om ravne øyeuthakk ,altformange piskeslag,djevelen som synlig skikkelse,jesus oppfant høyt bord,barna løp etter judas i ørkenen + ett par ting til

så er filmen en kopi av bibelen

uansett hvordan man vender og vrir på det

handler det om det å tro ,

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
man kan telle på en hånd de ting som er med i filmen som ikke står i bibelen

uten om ravne øyeuthakk ,altformange piskeslag,djevelen som synlig skikkelse,jesus oppfant høyt bord,barna løp etter judas i ørkenen + ett par ting til

så er filmen en kopi av bibelen

uansett hvordan man vender og vrir på det

handler det om det å tro ,

Om jeg ikke tar feil står det skrevet i Bibelen at Djevelen fulgte med Jesus gjennom hele Golgata.

Lenke til kommentar

Noen som har sett den filmen som bare heter "Jesus"? (Tror i hvert fall det er det den heter...) Der skildrer de Djevelen som en pen kvinne i rød kjole når Jesus skal fristes i ørknen. Ganske virkningsfullt, fordi man alltid ser på Djevelen som "det onde," og noe stygt og skremmende.

Editr:

Det onde trenger altså ikke nødvendigvis å være skremmende ved første øyekast...

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar

men han er ikke filmatisert som menneske skikkelse heller.

det virker som han er skjult blant mengden, men viser seg for dem han vil...

men den djevel greien ble litt feil ja...

når det gjelder antisemmetisme så viser jo filme det! da en romer bruker jøde som skjellsord. Eg vil ikke si at dette fremme antisemmetisme. Volden er overdrivelig, en som har blitt pisket over alt og fått revet en kjøtt bit fra siden så en kan se ribb benene greier IKKE å bære et kors! Særlig den ene piske scenen var litt...grusom. Eg kan ikke si at filmen var dårlig, men eg kan heller ikke si at eg likte den. Den fikk meg til å tenke på om det faktisk var noe som skjedde og meningen med livet osv...men den "frelste" ikke meg. mao. du blir ikke hjernevasket. Filmen er vel og merke ikke for sarte sjeler, den værste scenen er piske scenen så viss dere kommer igjenom den så er det værste over.... Eg vil ikke anbefale den som underholdning.

Hver gang eg ser at eg vasker hendene mine så får eg assosiasjoner til filmen...litt creepy...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...