PlatinumFlyer Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Denne filmen, hva betyr den egentlig? Blir folk som ser den ytterligere kristne? Hva er det egentlig som "skjer"? Hvem er det som liker den eller ikke liker den, og hvorfor det? Hva synes dere selv om filmen? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Tja, voldsfilmer er fine greier Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 8. april 2004 Forfatter Del Skrevet 8. april 2004 Det som er greien er, slik jeg ser det dette: Statskirken, med Gunnar Staalseth i spissen, representerer peisestue-kristne. Her er alle snille med hverandre, og "Jesus dakkaj, ble hengt paa korset, og fikk spikret noen spikre i hendene sine för han döde og gjennoppstod tre dager senere". Er kristendommen slik for deg, da liker du neppe filmen. Litt mer "fundamentalistiske" menigheter liker den bedre, for der sier ingen at det er en koselig historie at Jesus ble korsfestet. Der vedgaar man at det var forferdelig! Og det gjör mye. Dette er de "ekte" kristne. Det er DE kristne der som vegaar at det finnes godt og ondt i verden. Det er ogsaa derfor katolikker, pinsevenner, misjonsmenigheter etc etc liker filmen, mens "staalseth blir kvalm". Med fare for mitt eget rykte, vil jeg paasta at Staalseth representerer en FEIG kristendom. Lenke til kommentar
tomf_88 Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Nå har jeg ikke lest mer enn det du sa av hva Stålsett har sagt. Men hvem som helst kan jo bli kvalm av en slike historie/film (har ikke sett den enna, skal de den i morra). Det jeg tror de mener er at det er en tross alt en lykkelig historie for de som tror. Han befridde menneskligheten og åpnet guds riket for mennesker, døde for vår skyld. Så det er jo ikke rart at troende synes det er en lykkelig historie, det burde det jo være selv om de timene var brutale og grusome var konsekvensene gode Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 8. april 2004 Forfatter Del Skrevet 8. april 2004 Jeg synes det var en film som styrket meg i troen, en film som rett og slett ökte min respekt for Gud. For slik jeg ser det, var ikke korsfestelsen av Jesus noen hyggelig affäre. Det var en forferdelig hendelse, som skildret i filmen. Lenge leve Mel Gibson. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 artig du støtter enn mann som har en familie som fordømmer jøder. enda artigere blir det når den stat han representerer nå er de som støtter jødene mest. enda artigere blir du hvis du hevder han er patriotisk. Ellers, god trolling Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 8. april 2004 Forfatter Del Skrevet 8. april 2004 Jeg er israel-venn. At jödene korsfestet Jesus er rett. Gibson er ikke antisemetistisk selv om han forteller historien! Heisann! Jeg kommer ikke til aa hevde at han er patriotisk, hvis han da ikke finner paa aa lage en ny film som er patriotisk. Gjerne for meg. Men jeg er kristen, og jeg likte filmen hans. OK? Lenke til kommentar
Buddah Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Jeg har sett den!.. og jeg likte den ikke. Det ble for mye film for meg, og skjønner egentlig ikke hvorfor man må se 2 1/2 time med tortuering av en person! Når jeg mener for mye film, så mener jeg at feks. når Jesus bærer korset gjennom Jerusalems gater så faller han 4-5 ganger... og det blir som ett lang dejâ vu.. for han detter på samme måte hver gang og det er alltid i sakte film. Ble litt funky!! Også ble han pisket godt over 80 ganger, noe som er drastisk feil siden Paulus skriver han ble pisket 39 ganger (og romerne pisket de som bare skulle "straffes" 39 ganger, 40 ganger var dødelig dose). Også den ravnen som hakket ut øyet til han ene forbryteren..?? Hvor i all verden står det?? Når alt det er sagt, så var filmen ikke så "ille" som jeg trodde. Angående vold og sånt. Har sett verre film.. LIKEVEL tror jeg at jeg hadde godt av denne filmen og tror egentlig alle har godt av å se den! Noen filmer er der ute, ikke for underholdning men for å få frem ett poeng ganske klart. Schindler's Liste utretter det samme! "The Passion" får frem eksakt poenget... Jesu led veldig!! Lenke til kommentar
Just_blank26 Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Ingen planer om å se en film om en dude i et eventyr som blir torturert her... Se heller kinoaktuelle "Beautiful Country". Den er opplysende og holdningskapende. Det er slike filmer samfunnet trenger mer av. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Jeg har ingen planer om å se filmen. Den er anti-semittisk - jeg ønsker ikke anti-semittisk propaganda. Gibson nærmest hyller romeren Pontus Pilatus' behandling av jødene, av dem hvor han tok livet av godt over 250.000. Etter romersk tradisjon var man fiendtlig mot jødedommen, så den som en trussel, allerede fra keiser Neros tid, rett etter at kristendommen hadde skilt seg fra jødedommen, med Jesus. Det er altså Mel Gibsons syn jeg er meget kritisk til. At jødene hadde god grunn til å drepe Jesus er ganske opplagt, da han som tidligere jøde utgjorde en trussel mot deres religion, men måten Gibson her fremstiller denne prosessen virker feilaktig, og urettferdig partisk. Jeg ønsker simpelthen ikke å se slik propaganda, som jeg faktisk vil driste meg til å kalle det - jødene har oppelvd nok grusomheter - gi dem deres frihet. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Har sett filmen. Veldig god teknisk og rent filmmessig, men jeg er ikke i målgruppen. Filmen er laget for kristne, og der faller jeg utenfor. Jeg synes den delvis var kjedelig og langtrekkelig. Gibsons historietolkning vil jeg ikke ha noen formening om, da dette er en religiøst film som skal formidle er religiøst budskap, og ikke nødvenligvis være objektiv og sannferdig. For de som vil få frisket opp påskebudskapet eller er troende er filmen å anbefale, andre kan vente med å se den på xvid en søndag morgen de er fyllesjuke og ikke har noe bedre å finne på. Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Mel Gibson har vær t på middagsbesøk hos en kamerat av meg.. de satt og spiste middag sammen hjemme i oslo og så senere ransom elns hjemme hos han..ganske sykt Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 (endret) Passion er en skikkelig bra Jesus Splatter. Da jeg så filmen satt det masse gamle damer bak meg og gråt høylytt. En av dem urinerte til og med i buksa og forlot kinosalen. Herlig! JoachimR: Gibson har jo spilt i "Patrioten" hvis jeg ikke tar helt feil. Det er iallefall en temmelig patriotisk film fra borgerkrigen. Han har riktignok ikke regi på denne, men mener han hadde hovedrollen. Endret 9. april 2004 av Jon@s Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 jeg forstår ikke denne "blablabla anti-semitisme" klaginga...enhver person med "litt" vett i huet som virkelig er troende (okeeei, en stoooor selvmotsigelse fra meg her, men la gå ), vil da forstå at det var guds vilje at Jødene skulle drepe Jesus. Jødene gjorde oss alle en stor tjeneste ved å drepe Jesus...hvordan i HEL kan det bli til ett antisemitistisk budskap?... bare spør den neste personen som argumenterer med at "jødene drepte jesus derfor er de onde" idiotien: "Um, hvis jesus ikke hadde død, ville vi ikke bli sendt til hel*vete da? han døde jo for oss...gjorde ikke jødene oss en tjeneste da?. gud ville jo at han sku dø uansett..?" Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Eg har ikke sett filmen enda så eg kan IKKE uttale meg på noe EG IKKE VET OM! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Jeg har letet etter en plass hvor jeg kan "spill my guts" om filmen. Nå har jeg funnet en. Jeg hadde en del forventninger i forkant av filmen, uheldig ser jeg i etterkant. Så, hva gjør man når man har verdens mest kjente historie nedtegnet til manus? Lager en vanlig film? Så aldeles ikke. Storslått var det dømt til å bli, og storslåtte ting har Gibson laget før (les: Braveheart). The Passion (of the Christ) overbeviste meg dog mer om at teorien som sier at Gibson egentlig fungerte som en assistent under Braveheart, hvor egentlig hans assistent gjorde all jobben, er sann. Gibson fikk bare navnet sitt skrevet over alt. Man kan ikke lage en film om egne følelser på den måten. På samme måte som man ikke kan finansiere en film ut i fra egen lommebok. Gibson tråkket i salaten på begge av disse punktene. Det skulle ikke forundre meg om Gibson satt og grein og ba på settet (no offense, men film skal være en flukt fra virkeligheten). Så, er The Passion fiksjon eller fakta? Klønete har Gibson klart å filmatisere en påstått sann historie på en så til de grader tradisjonell og post-moderne måte. Noen som lyste helt igjennom var at Gibson i glitrende amatørstil tok i bruk virkemidler man ser i uavhengige lavbudsjettsfilmer samt en liten dasj splatter-teknikk. Å få Jesus til å se ut som et par mørbankede kilo biffkjøtteig vil ha effekt på mange millioner, spesielt de troende. De andre vil bare finne det hele avstøtende. Kanskje det var det han ville, idiotisk nok. Slike folk burde bli sendt ut fra filmverdenen. Vi trenger ikke ubrukelige filmskapere som ikke klarer å gjøre noe ute av et såpass bra utgangspunkt. Jeg tror (og håper) at mange er enige med meg når jeg sier at jeg forventet en annen visuell stil, annen cinematography enn hva The Passion ba på. Jeg ble forskrekket da jeg så at Jesus' siste timer ble fremstilt på en måte som minnet om en blanding av Ringenes Herre og Bad Taste. Og når en djevel som lignet på vokalisten i Smashing Pumkins sitter å skriker i kulisser som skal symbolisere selveste h*lvete topper Gibson kransekaken etter allerede å ha dratt meg gjennom 2 timer med tragiske (på alle måter) bilder. The Passion er et ubrukelig stykke film som aldri bør bli allemannseie. At aldersgrensen ble satt til 15 år viser hvor useriøst Filmtilsynet tar dette stykke arbeide. Jesus fant opp det høye bord... Jommen sa jeg smør. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Haha latterlig. Du burde være sånn kritikker som alle hører på men ingen bryr seg om. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Jeg har ingen planer om å se filmen. Den er anti-semittisk - jeg ønsker ikke anti-semittisk propaganda. Gibson nærmest hyller romeren Pontus Pilatus' behandling av jødene, av dem hvor han tok livet av godt over 250.000. Etter romersk tradisjon var man fiendtlig mot jødedommen, så den som en trussel, allerede fra keiser Neros tid, rett etter at kristendommen hadde skilt seg fra jødedommen, med Jesus Se filmen selv, så kan du si hvorvidt den er anti-semittisk eller ikke. Slik jeg så filmen var den et forsøk på å beskrive historien om Jesus siste dager, ispedd kraftige (og muligens overdrevne) virkemidler. Anti-semittisk var ikke det bildet jeg satt igjen med. De som sier filmen er anti-semittisk tror jeg er på jakt etter slike ting; man ser det man vil se... Angående Pontius Pilatus så er han skildret på en "uskyldig" måte i alle fall ett av evangeliene. Hvorvidt det er senere påvirkning av Romersk opprinnelse eller det er i det originale evangeliet er en annen sak; det kan andre med mer peiling svare på... Lenke til kommentar
Putekos Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Jeg er kristen, og jeg satt igjen med mange blandede følelser om filmen. Noen steder synes jeg det gjorde helt vondt å se på, men jeg tvang meg selv til å se. Historien er jo sann, er bare litt overdrivelser og litt andre måter å vise historien på, men jeg likte den veldig godt. Den var en liten vekker for meg. Jeg satt og gråt da Jesus sa: "Herre, tilgi dem, de vet ikke hva de gjør". Han ba for menneskene som korsfestet han. Etter jeg hadde sett filmen, ville jeg på en måte ikke snakke om det, fordi jeg følte at Jesus hadde vist denne filmen til meg... Jeg har ikke blitt mer eller mindre kristen av den, men jeg synes det var fint å få et bilde på ordene som står skrevet. Det som forundret meg litt, er at da vi var der, var det stappfullt av MUSLIMER som skulle se filmen. Jeg vet jo at alle har rett til å se denne filmen, jeg syntes bare det var litt rart... Farmoren min, som er muslim, ville aldri dratt og sett film om en annen religion, hun sier det hadde vært som å håne Allah og alt det religionen hennes står for. Jeg synes det er greit å vite litt om hver religion, synes ikke det er noen stor krise. Vel, nå sporet jeg litt av. Filmen var..spesiell. På en god måte. Lenke til kommentar
Stor Oddnoga Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Masse bra Jeg er så utrolig enig med deg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå