☀ ❄ Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 Jeg vet det, Holger Men husk at 99% av spillene her i verden har kollisjonstesting, og de klarer seg fint Problemet blir å finne ut en lur måte å gjøre det på, for å slippe å teste ALLE boblene mot hverandre. Hva sammensmeltingen angår, burde det ikke være så vanskelig. I C++ ville det vært noe slik (scriptinga i Flash er ganske lik som C++, er den ikke? Mener å huske det)...: // boble.r er radiusen til en boble (og dermed på en måte z-koordinaten), boble.x er x-koordinaten, boble.y er y-koordinaten // Vi forutsetter at (0,0) er øverst i venstre hjørne // Horisontale kanter boble1_right_edge = boble1.x + boble1.r; boble1_left_edge = boble1.x - boble1.r; // Samme med boble2 // ... // Vertikale kanter boble1_top_edge = boble1.y - boble1.r; boble1_bottom_edge = boble1.y + boble1.r; // Samme med boble2 // ... // Sjekker at boble1 strekker seg minst så langt til høyre at den overlapper boble2 // Og at den strekker seg minst så langt ned at den overlapper if (boble1_right_edge >= boble2_left_edge && boble1_bottom_edge >= boble2_top_edge) { // Sjekker at boble2 ikke er til venstre for boble1, og at boble2 ikke er ovenfor if (boble1_left_edge <= boble2_right_edge && boble1_top_edge <= boble2_bottom_edge) { // Vi har kontakt, slett boble1 og boble2 og lag en ny boble som er boble1.r + boble2.r stor. ny_boble.x = boble1.x + boble2.x / 2; ny_boble.y = boble1.y + boble2.y / 2; } } Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 (endret) *snip Skjerpings, jeg var hverken sint eller kritisk, jeg påpekte en ting som ble feil, slik at du kan rette på det, min bruk av "woot" må vel ha markert den vennlige instillingen? Anyways, hadde vært veldig artig om du klarte å få til et litt mer naturlig lys! Muligens en noe skiftende lyssetning også, hvis du f.eks ser på filmer der det er filmet under vann og opp til overflaten (les: haisommer) er det gjerne en del lys-"stråler" som slår den i takt med bølgene, om du skjønner hva jeg mener. Dette blir muligens litt vel avansert/overkill, bare en tanke Endret 10. april 2004 av HalTan Lenke til kommentar
digiconsult Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 Flott generator, men jeg er enig i at boblene kunne vært litt større, men det kommer selvfølgelig an på, dersom det skal være en bakgrunn (oppskalert) for en hel webside (640*480 web-app) eller noe slikt (forestiller meg et flash spill til filmen finding nemo her) er boblene jo i grei størrelse, mer hvis de skal være på en intro eller noe så er det etter min mening finere med større. Ellers er den clean, mean og meget fin. /:thanks for all the help Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 10. april 2004 Forfatter Del Skrevet 10. april 2004 Ok, her er en vill svarpost til alle innleggene: Gi oss to slidere: En som regulerer faktoren for hastighet, og en som regulerer faktoren for antall... Jeg tror ikke jeg gjør den interaktiv ennå, det skal egentlig bare være en effekt som jeg kan bruke på senere websider. Men et interaktivt show eller kanskje spill er interessant. Gikk fort, pluss at alltid var den siste boblen som kom opp nærmest kameraet. Om du skjønner... Når en boble passerer en annen, er alltid den som kom sist opp nærmest. Det gir meg en følelse av at boblene burde komme nærmere og nærmere, men det gjorde de ikke. De ble ihvertfall ikke større. Hmm, jeg skjønte ikke helt hva du mente. Hvis du kunne forklare litt annerledes, hadde det vært flott. Stilig sak Men noe skurrer jo; enkelte av boblene "sprekker" (forsvinner) før de kommer helt opp. Jeg vet! Det skjer bare i starten (hos meg iallefall); når boblene dukker opp på skjermen, er det noen som forsvinner før de skal. Jeg skal feilsøke i flash-filene, og prøve å finne feilen. (Flott innlegg om boblemøtingen, og kodeforslag) Jeg ble litt skremt av opplegget hvor boblene skulle feste seg sammen. Men å la boblene bli en ny større boble er mer interessant. C++ kode er som du nevnte meget likt flash-kode, og koden din overbeviste meg om at det egentlig ikke blir så mye arbeid. Jeg kommer til å prøve meg litt frem med sammensmelting av bobler, basert på dine kodeprinsipper, men kodet for å passe de typene av variabler som jeg bruker i boblegeneratorer. Boblene oppstår med totalt ulike størrelser, og i teorien er ingen like store (og dermed møtes egentlig ingen i 3D'en), men jeg skal prøve å lage størrelseområder hvor boblene innen det området vil smelte sammen. I tillegg er det også enda et problem; boblene beveger seg i sine helt tilfeldige cosinusbølger, hvordan skal resultatboblen av to ulike bobler bevege seg? Jeg tror jeg satser på at den beveger seg i en ny tilfeldig bevegelse, men frykter at det kan se dumt ut, om to bobler som beveger seg sterkt til for eksempel høyre møtes, og resultatboblen beveger seg til venstre. Men til slutt kommer det ultimat største problemet (jeg kom på det akkurat nå mens jeg skrev); boblene er fra en separat flash-fil, og kan ikke interaktivisere med hverandre på noen måte, uten å endre HELE konseptet (!). Det er ikke lett å forklare hvordan dette fungerer, men jeg vet at jeg ikke kan skille variablene til én boble fra en annen, fordi det faktisk er samme boblen, bare med en "reset" av de tilfeldige verdiene. Jeg tenkte ikke på dette før akkurat nå, og jeg må nok konkludere med at jeg ikke kan la boblene interaktivisere med hverandre i denne flash-animasjonen, men kanskje en gang i en annen. Sorry Skjerpings, jeg var hverken sint eller kritisk, jeg påpekte en ting som ble feil, slik at du kan rette på det, min bruk av "woot" må vel ha markert den vennlige instillingen? Hehe, jeg bare tullet litt med deg. Er ikke lett å få fram min type ironi i forumet. Anyways, hadde vært veldig artig om du klarte å få til et litt mer naturlig lys! Muligens en noe skiftende lyssetning også, hvis du f.eks ser på filmer der det er filmet under vann og opp til overflaten (les: haisommer) er det gjerne en del lys-"stråler" som slår den i takt med bølgene, om du skjønner hva jeg mener. Dette blir muligens litt vel avansert/overkill, bare en tanke Siden Myubis boblesammensmelting ikke lot seg gjøre i flash-fila mi, tror jeg at jeg kommer til å utvikle animasjonen med fler effekter. Jeg skal eksperimentere meg fram til noen passende lysstråler (jeg har en idé om hvordan det kan gjøres), bra forslag. Ellers skal jeg lage noe som ligger i vannet i bakgrunnen, det kan bli litt av en jobb i Lightwave 3D (3D prog), så jeg venter med det, med mindre noen har idéer som er enkle å gjennomføre. Hellige Moses and the Gang, dette ble langt innlegg! Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 10. april 2004 Forfatter Del Skrevet 10. april 2004 Flott generator, men jeg er enig i at boblene kunne vært litt større, men det kommer selvfølgelig an på, dersom det skal være en bakgrunn (oppskalert) for en hel webside (640*480 web-app) eller noe slikt (forestiller meg et flash spill til filmen finding nemo her) er boblene jo i grei størrelse, mer hvis de skal være på en intro eller noe så er det etter min mening finere med større. Ellers er den clean, mean og meget fin. /:thanks for all the help Hmm, jeg har ennå ingen spesifikke planer for generatoren. Så jeg lar boblestørrelsen være som den er. Kan lett endre den hvis det passer seg der jeg bruker den. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 Brabra dette blir bra skarru se. Men når du skal ha et 3d-bilde der, sørg for at det ikke blir FOR statisk. Kan bli litt kjedelig om det f.eks er stillestående tang eller noe i den duren der, men det tar du vel stilling til, tenker jeg. Uansett, actionscript er gøy, kanskje jeg burde plukke opp flash igjen? Lenke til kommentar
PT Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 Stilig sak Men noe skurrer jo; enkelte av boblene "sprekker" (forsvinner) før de kommer helt opp. Jeg vet! Det skjer bare i starten (hos meg iallefall); når boblene dukker opp på skjermen, er det noen som forsvinner før de skal. Jeg skal feilsøke i flash-filene, og prøve å finne feilen. Skjer nok ikke bare i begynnelsen... Så på tingen i ti minutter, og problemet fortsatte Hellige Moses and the Gang, dette ble langt innlegg! Pøh Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Jeg ble litt skremt av opplegget hvor boblene skulle feste seg sammen. Men å la boblene bli en ny større boble er mer interessant. Ingrid Espelid Hovig burde være til glede og inspirasjon for alle dataentusiaster. Det er vel ikke stort verre enn å ha et bilde av en dobbeltboble som du plasserer inn i stedet for den vanlige enkeltbobla? C++ kode er som du nevnte meget likt flash-kode, og koden din overbeviste meg om at det egentlig ikke blir så mye arbeid. Uansett; Per Ardua Ad Astra Jeg kommer til å prøve meg litt frem med sammensmelting av bobler, basert på dine kodeprinsipper, men kodet for å passe de typene av variabler som jeg bruker i boblegeneratorer. Boblene oppstår med totalt ulike størrelser, og i teorien er ingen like store (og dermed møtes egentlig ingen i 3D'en), men jeg skal prøve å lage størrelseområder hvor boblene innen det området vil smelte sammen. I C++ lages ofte tilfeldige tall som heltall, så jeg tenkte ikke på det problemet engang, men som du sier er det ikke verre enn å lage størrelsesområder. I tillegg er det også enda et problem; boblene beveger seg i sine helt tilfeldige cosinusbølger, hvordan skal resultatboblen av to ulike bobler bevege seg? Jeg tror jeg satser på at den beveger seg i en ny tilfeldig bevegelse, men frykter at det kan se dumt ut, om to bobler som beveger seg sterkt til for eksempel høyre møtes, og resultatboblen beveger seg til venstre. Holger, Holger, Holger. Du skuffer meg til tider, du av alle burde da se løsningen på dette! Derivasjon Derivér funksjonen med posisjonen til boblene, få den horisontale hastigheten / stigningstallet, legg sammen -- voilá. Men til slutt kommer det ultimat største problemet (jeg kom på det akkurat nå mens jeg skrev); boblene er fra en separat flash-fil, og kan ikke interaktivisere med hverandre på noen måte, uten å endre HELE konseptet (!). Det er ikke lett å forklare hvordan dette fungerer, men jeg vet at jeg ikke kan skille variablene til én boble fra en annen, fordi det faktisk er samme boblen, bare med en "reset" av de tilfeldige verdiene. Jeg tenkte ikke på dette før akkurat nå, og jeg må nok konkludere med at jeg ikke kan la boblene interaktivisere med hverandre i denne flash-animasjonen, men kanskje en gang i en annen. Sorry Vel, det er jo alltid et problem med uforutsette endringer, de passer ikke alltid inn. (Sett inn C++-reklame om klasser, modularitet osv her) Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 12. april 2004 Forfatter Del Skrevet 12. april 2004 Hehe, å bryte opp og legge sammen vektorfarten til boblene akkurat i det de møtes var jo en god idé. Til mitt forsvar må jeg si at jeg ikke prøvde _så_ hardt å løse problemet. Jeg har uansett oppdatert animasjonen bittelitt; jeg satte inn to sannsynlighetsprøver mekket ut av tilfeldige variabler, den ene vil bli gjeldende i 25% av tilfellene (hver ny boble), og den andre vil bli gjeldende i 50% av tilfellene. Når de sannsynlighetene inntreffer vil bobler bli generert med henholdsvis to andre koder enn vanlig, de kodene generer bobler lenger bak enn den opprinnelige. Kort fortalt; slik vil det være en høyere sannsynlighet for at det oppstår bobler bak enn foran. Og tettheten av boblene vil være mer ekte i 3D-rommet. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Nå begynner det å ligne på noe her Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Stadig bedre Hehe, å bryte opp og legge sammen vektorfarten til boblene akkurat i det de møtes var jo en god idé. Til mitt forsvar må jeg si at jeg ikke prøvde _så_ hardt å løse problemet. Da bør jeg vel la være å nevne at det var noe jeg tenkte ut i dusjen i dag tidlig, etter fire timers søvn... Lenke til kommentar
Dunestar Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Det går litt for fort. Var stressende, faktisk. Litt for mørkt til å minne om vann, gjerne. Lenke til kommentar
Panodil Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Hva med å fikse sånn at boblene "vibrerer" eller noe så de ikke er trilll runde hele tide på sin lange ferd opp. Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Den var bra, bobler går fort :- ) Lenke til kommentar
Simon Zimmermann Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Refreshing design for your body and soul - La deg inspirere og gjør noe med den kjedelige bakgrunnen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå