Mann_Av_Gull Skrevet 31. mars 2002 Del Skrevet 31. mars 2002 Hei. Jeg lurte bare på om noen av dere har noe erfaring i å overklokke Apacer PC2100 DDR minne? Dette minnet er veldig vanlig i Norge så vidt jeg har forstått. F.eks PS Data selger dette minnet. Jeg har ikke lykkes med å overklokke det over 150MHz buss på mitt KG7 hovedkort. Dette er med forholdsvis raske innstillinger. Med litt mer moderate innstillinger greier jeg ca 155MHz stabilt. Det rare er at jeg prøvde en TwinMos brikke en gang som hadde akkurat samme Nanya 7ns brikker som Apacer rammen. TwinMos brikken greide glatt 160MHz buss med turbo innstillinger! Apacer brikken kan ikke kjøre turbo i det hele tatt. Jeg må stille den manuelt inn. Da får jeg nesten samme ytelse som turbo. Jeg lurer rett og slett bare på om noen andre her har noe overklokker erfaring med dette minnet? Jeg vet at det sikkert er mange som har dette minnet i Norge. På forhånd, takk! Oppdatering: Jeg har forresten skrevet en artikkel om overklokking av min Apacer DDR RAM. Her viser jeg hvordan jeg overklokker den med best mulig innstillinger på mitt KG7 hovedkort: Link: http://www.ocmax.com/Articles/Apacer_DDR/a...aking_page1.htm _________________ AMD T-Bird [email protected] Abit KG7 - Raid Apacer PC2100 2x256MB IBM GXP 60 2x40GB Raid mode 0 SB Live! 5.1 +++++ <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: OcMax på 2002-03-31 19:36 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: OcMax på 2002-03-31 20:50 ] Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 31. mars 2002 Del Skrevet 31. mars 2002 Du har ikke lagt ut noe link til sia di jo :razz: Har selv noen skikklig dårlige TwinMOS CAS2 brikker med Hynix chipper som ikke klarer høyeste innstillinger på 133MHz engang uten å øke spenninga :sad: _________________ [Athlon MP 1,2GHz @1670MHz, 2,1V] [Taisol CGK760 og 120mm Pabst] [EPoX 8KHA+] [512MB DDR @133,6MHz] [WD WD400BB 40GB] [TB Santa Cruz] [GeForce DDR @151MHz/344MHz] [4682 3DMarks] [ Denne Melding var redigert av: Kamerat på 2002-03-31 19:49 ] Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 31. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2002 He, he! Orket ikke legge linken ut til den sida. Holder den jo aldri oppdatert uansett :smile: Jeppz. Jeg prøvde TwinMos Ram som hadde Nanya brikker. Samme som mine Apacer. Denne TwinMos rammen var sinnsvakt overklokkbar! Men jeg har også prøvd TwinMos med Hynix brikker (Som du har). Hadde samme erfaring som deg der ja. Elendige til å overklokke. Lurer på hvordan Apacer PC2700 er på overklokking... Mener de har Samsung brikker... PS data har disse i salg... Hører gjerne fra flere som har prøvd Apacer PC2100. Må være mange "stakkars" Nordmenn som har disse. Ellers så er Apacer meget stabil på 133-150MHz. Har ikke hatt noen problemer. Hører folk som har hatt problemer på KG7 hovedkort med f.eks Crucial DDR RAM. Stabilitets problemer selv når de ikke er overklokket. Disse problemene er vanligvis bios relaterte og kan fikses med å endre noen innstillinger under "Chipset Driving Control". Ellers er Crucial suveren til overklokking. Er så synd at Rammen skulle gå opp i pris igjen. PS: Etter jeg prøvde kompisen min sin TwinMos (Nanya 7ns brikker) som overklokket lett til 160MHz CAS2 turbo, så hadde jeg tenkt å bestille to slike brikker fra Komplett. Det var helt til jeg fant ut at man kunne få TwinMos Ram med de mye dårligere Hynix brikkene på. Jeg tok rett og slett ikke sjansen på å bestille. De måtte isåfall håndplukkes da. Spørs om de gjør det. Men dette er en stund siden nå. Nå har jeg planer om å heller kjøpe meg PC2700 RAM. Det er en av grunnene til at jeg lurer på hvordan Apacer's PC2700 RAM overklokker. Vel, vel, nå skal jeg ikke skrive for mye her. Håper å høre fra flere om Apacer RAM. Noen?? _________________ AMD T-Bird [email protected] Abit KG7 - Raid Apacer PC2100 2x256MB IBM GXP 60 2x40GB Raid mode 0 SB Live! 5.1 +++++ <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: OcMax på 2002-03-31 20:19 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: OcMax på 2002-03-31 20:24 ] Lenke til kommentar
dp Skrevet 31. mars 2002 Del Skrevet 31. mars 2002 Hei, Min Apacer 256mb brikke pc2100 kjører på 150mhz buss og turbo innstillinger, dette er på 2,7 volt. Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 31. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2002 The best one, Er 150MHz absolutt max hos deg? En annen ting, grunnen til at jeg ikke greier å kjøre turbo på Abit's KG7 er fordi de definerte turbo instillingene på KG7 har en innstilling satt veldig lavt. Dette er en innstilling som nesten ingen RAM brikker liker å ha for rask. Denne verdien har faktisk veldig lite å si for ytelsen. Det er denne: SDRAM Tras Timing Value. Den er faktisk satt til verdien 2 når KG7 er konfigurert til Turbo. De fleste andre hovedkort setter denne til 5 eller 6 på alle predefinerte innstillinger. Den har null og ingenting å si for ytelsen. Disse to er de viktigste for ytelse: SDRAM Trp Timing Value og SDRAM Trcd Timing Value. Ved å kjøre disse to innstillingene på verdien 2 og Tras på 6, har jeg nesten samme ytelse som den predefinerte Turbo innstillingen. Synes det er veldig rart at Abit har valgt å kjøre Tras på 2! Alle andre hovedkort så vidt jeg vet, kjører den på 5 eller 6! Har skrevet mer om dette her: http://www.ocmax.com/Articles/Apacer_DDR/a...aking_page1.htm _________________ AMD T-Bird [email protected] Abit KG7 - Raid Apacer PC2100 2x256MB Gainward GeForce 3 265/575 IBM GXP 60 2x40GB Raid mode 0 SB Live! 5.1 +++++ [ Denne Melding var redigert av: OcMax på 2002-03-31 21:01 ] Lenke til kommentar
jason Skrevet 31. mars 2002 Del Skrevet 31. mars 2002 Kjører 256Mb Twinmos PC2100 m. hynix på et Abit KR7A FSB: (Bildet taler vel for seg) Resten av opplegget kan du lese om på slapps.com Lenke til kommentar
dp Skrevet 31. mars 2002 Del Skrevet 31. mars 2002 tror ikke det er absolutt max nei, kjørte på 153 på 2,8 volt. skal prøve litt forskjellige kombinasjoner, så hører du fra meg! Lenke til kommentar
dp Skrevet 31. mars 2002 Del Skrevet 31. mars 2002 Jeg fant ikke: SDRAM Tras Timing Value i biosen på mitt Epox hovedkort. Rart? Noe som er litt rart er dette: Sisoft Sandra 2002: Apacer 150mhz turbo innstillinger: 2264 2128 Apacer 150mhz normal innstillinger: 2258 2088 Veldig lite forskjell, ikke sant? Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 31. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2002 Quote: On 2002-03-31 22:15, jason skrev:Kjører 256Mb Twinmos PC2100 m. hynix på et Abit KR7AResten av opplegget kan du lese om på slapps.com Hei! Hvordan i alle dager greier du å klokke den TwinMos/Hynix rammen så høyt? Har lest test av TwinMos/Hynix PC2100 som ble benevnt som (PC2700 DDR) når jeg tenker på det. Men den TwinMos/Hynix rammen som jeg snakker om er dårligere. Hvilke ns rating er det på chippene? 6ns? Eller er det 5ns? Hvor høyt kan du kjøre med de kjappeste RAM innstillingene? Hvor kjøpte du den brikken?? Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 31. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2002 Quote: On 2002-03-31 22:35, the best one skrev:Jeg fant ikke: SDRAM Tras Timing Value i biosen på mitt Epox hovedkort. Rart?Noe som er litt rart er dette:Sisoft Sandra 2002:Apacer 150mhz turbo innstillinger: 2264 2128Apacer 150mhz normal innstillinger: 2258 2088Veldig lite forskjell, ikke sant? Tror ikke alle hovedkort har denne innstillingen i bios. Den er sikkert satt til 5 eller 6 da. Siden du greier å kjøre Apacer brikken din på 150MHz. Joda, det var liten forskjell på ALU scoren din. Var litt forskjell på FPU scoren da. Men synes det var lite ja. Har du en eldre versjon av SiSoft Sandra? 2001 versjonen? Prøv den å se hva som skjer. Går vel ann å deaktivere endel av instrukjsonssettene på SiSoft Sandra 2002 også. Forresten så greier jeg 152MHz med aggressive innstillinger med bare en av brikkene installert på hovedkortet. Dessuten ble den mye mer stabil på 150MHz+ etter at jeg smurte silvergoop på det Nordlige brikkesettet. Abit hadde bare en liten klatt med kjølepasta i det ene hjørnet her! Dette er for dårlig Abit! Tydelig at den viften bare var til pynt der den stod! _________________ AMD T-Bird [email protected] Abit KG7 - Raid Apacer PC2100 2x256MB Gainward GeForce 3 265/575 IBM GXP 60 2x40GB Raid mode 0 SB Live! 5.1 +++++ [ Denne Melding var redigert av: OcMax på 2002-03-31 22:49 ] Lenke til kommentar
jason Skrevet 31. mars 2002 Del Skrevet 31. mars 2002 Det va da vannvittig mange spørsmål på så få setninger Husker ærlig talt ikke ns på brikka, men vil tro det er 6ns. Jeg kjøpte den hos Komplett i månedskiftet oktnov i fjor. Den var da merket hos dem med PC2100 cas2. Har en mistanke om at det er en PC2700 brikke som er merket annerledes kanskje grunnet at serien ikke helt nådde opp til PC2700 standarden. (ren gjetting) Kan kjøre igang på cas 2 med en FSB på 205!! Ved kjøringtesting i f.eks 3DMark2001 kan jeg kjøre Cas2 bank.int.leave4 3,5,3,1T på en FSB satt til 184. Skal jeg kjøre cas 2,2,5,2 må jeg noe lengre ned uten at jeg husker nøyaktig hvor langt. Men som en liten pekepinne på memoryscore i sisoft sandra så med en FSB på 211 kan du jo se her: (minne kjører på 422MHz)(Samme test med cas2 FSB 205 gir noe lavere score) Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 31. mars 2002 Del Skrevet 31. mars 2002 Til Jason: Er det din? Den tror jeg ikke på! På EPoX HK kan man stille divider på ram (viss man har oppdatert BIOS) til 3/4. Dette vil da si at ram'en din kjører på 158-159 MHz. Vis bilde der du har med minne-specs! Lenke til kommentar
jason Skrevet 31. mars 2002 Del Skrevet 31. mars 2002 Quote: On 2002-03-31 22:54, Nostradamus skrev:Til Jason:Er det din? Den tror jeg ikke på! På EPoX HK kan man stille divider på ram (viss man har oppdatert BIOS) til 3/4. Dette vil da si at ram'en din kjører på 158-159 MHz. Vis bilde der du har med minne-specs! Hehe Hva med å gå inn på linker som jeg allerede har lagt ut. Der står det beskrevet maskinkonfigurasjonen. Har allerede skrevet at det er et Abit KR7A. Men pokker kan jo skrive linken en gang til slapps.com :grin: Bildet har jeg vel allerede lagt ut :grin: Men vær så snill å studer første bildet hvor det klart å tydelig står at ramen sviver på 422,7MHz. _________________ [ Denne Melding var redigert av: jason på 2002-03-31 23:02 ] Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 31. mars 2002 Del Skrevet 31. mars 2002 På det første bildet står det: System Bus: 422,70MHz Jeg ser ikke på noe screenshot at ram'en går på dette (tilgi meg viss jeg har oversett noe). Du kan lese om 221 i FSB på hardware.no: http://www.hardware.no/nyheter/desember01/...8kha%2B_oc.html Da skulle jo ram'en gått på 442MHz DDR. Men det gjør den altså ikke (kjører på 331,5MHz). _________________ MSI K7T266 PRO2-RU XP 1700+ @ 2000++ (153 i fsb) m/Swiftech MCX462B ATI Radeon 8500 litt klokka.. 256MB TwinMOS PC2100 CL2 (306MHz DDR) WD 100GB 8MB cache 16x dvd, 16x brenner Chieftec Dragon Big Tower [ Denne Melding var redigert av: Nostradamus på 2002-03-31 23:21 ] Lenke til kommentar
jason Skrevet 31. mars 2002 Del Skrevet 31. mars 2002 Som du sier så kjører de 221 FSB på et Epox kort. Dette kortet har nå divider på cpu/minne forholdet, og som du sier så sviver minnet da på 331MHz. Men det bildet de har viser minnet på 442MHz, som i såfall er rimelig bra :smile: Må jo ærlig talt spør hva som da er hensikten med å kjøre høye FSB hastigheter når en skrur ned minnet? _________________ [ Denne Melding var redigert av: jason på 2002-04-01 00:21 ] Lenke til kommentar
normal Skrevet 31. mars 2002 Del Skrevet 31. mars 2002 Quote: On 2002-03-31 20:17, OcMax skrev:He, he! Orket ikke legge linken ut til den sida. Holder den jo aldri oppdatert uansett :smile:Jeppz. Jeg prøvde TwinMos Ram som hadde Nanya brikker. Samme som mine Apacer. Denne TwinMos rammen var sinnsvakt overklokkbar! Men jeg har også prøvd TwinMos med Hynix brikker (Som du har). Hadde samme erfaring som deg der ja. Elendige til å overklokke. Lurer på hvordan Apacer PC2700 er på overklokking... Mener de har Samsung brikker... PS data har disse i salg...Hører gjerne fra flere som har prøvd Apacer PC2100. Må være mange "stakkars" Nordmenn som har disse. Ellers så er Apacer meget stabil på 133-150MHz. Har ikke hatt noen problemer. Hører folk som har hatt problemer på KG7 hovedkort med f.eks Crucial DDR RAM. Stabilitets problemer selv når de ikke er overklokket. Disse problemene er vanligvis bios relaterte og kan fikses med å endre noen innstillinger under "Chipset Driving Control". Ellers er Crucial suveren til overklokking. Er så synd at Rammen skulle gå opp i pris igjen.PS: Etter jeg prøvde kompisen min sin TwinMos (Nanya 7ns brikker) som overklokket lett til 160MHz CAS2 turbo, så hadde jeg tenkt å bestille to slike brikker fra Komplett. Det var helt til jeg fant ut at man kunne få TwinMos Ram med de mye dårligere Hynix brikkene på. Jeg tok rett og slett ikke sjansen på å bestille. De måtte isåfall håndplukkes da. Spørs om de gjør det. Men dette er en stund siden nå. Nå har jeg planer om å heller kjøpe meg PC2700 RAM. Det er en av grunnene til at jeg lurer på hvordan Apacer's PC2700 RAM overklokker.Vel, vel, nå skal jeg ikke skrive for mye her. Håper å høre fra flere om Apacer RAM. Noen??_________________AMD T-Bird [email protected]Abit KG7 - RaidApacer PC2100 2x256MBIBM GXP 60 2x40GB Raid mode 0SB Live! 5.1+++++<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: OcMax på 2002-03-31 20:19 ]</font><font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: OcMax på 2002-03-31 20:24 ]</font> ------------- komplott er noe dritt, det vet vi, trengt ikke å diskutere engang... du kunne spart deg allikevel. Jeg er ganske overbevist over at dette er taktikk fram komplott... akkurat det samme skjedde med Mosel brikkene de solgte før: først tok de inn bra brikker og når navnet er kjent tar de inn noe dritt... det er komplott.. SPAR DEG Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 31. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2002 normal, Vel, jeg har egentlig veldig lite erfaring med Komplett Data og Minne. Men den erfaringen jeg har med de når det gjelder annet datautstyr, så må jeg si meg veldig godt fornøyd. Har ikke noe å klage på. Mener å huske at jeg kjøpte 2 stk Mosel PC133 brikker fra de i sin tid. De ble ikke kjøpt samtidig. Sikkert 7-8 mnd mellom de. Begge var identiske. De var begge meget overklokkbare og kunne kjøres på 150MHz CAS 2-2-2. Men ikke samtidig dog. Enkeltsidige brikker er å foretrekke. Synes generelt det er for dårlig tilbud her i landet når det gjelder DDR RAM. Synes noen burde satse litt mer på overklokker nisjen. Synes godt at man kunne tilby pretestet RAM. At man kunne garantere 160MHz CAS 2 Turbo f.eks. Når man kjøper RAM, så vet man jo nesten aldri hva man får. Bare se på TwinMos. Det er så mange forskjellige typer av TwinMos. Noen kan overklokkes som bare det, andre kan nesten ikke overklokkes i det hele tatt. Jeg vet at det er et firma som fører Corsair DDR RAM her til lands. Men synes den er alt for dyr! Crucial har jeg også sett. Er vel et nystartet firma som har begynt å importere den rammen også. Jeg savner i alle fall skikkelig god RAM! Jeg liker buss klokking. Og nå blir jeg bare hindret av dårlig RAM! Får se hva jeg gjør... Ender sikkert med at jeg kjøper noe PC2700 RAM... Kanskje blir det Corsair.... Håper bare at prisene går litt ned snart.... _________________ AMD T-Bird [email protected] Abit KG7 - Raid Apacer PC2100 2x256MB Gainward GeForce 3 265/575 IBM GXP 60 2x40GB Raid mode 0 SB Live! 5.1 +++++ <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: OcMax på 2002-04-01 00:30 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: OcMax på 2002-04-01 00:38 ] Lenke til kommentar
FuzzyUnc Skrevet 2. april 2002 Del Skrevet 2. april 2002 Må bare si meg enig med OcMax. Det er altfor vanskelig å få tak i kvalitetsminne her i Norge. Har inntrykk av at det er standard i USA med cas2 spesifiserte ddr-brikker, men her hjemme er man heldig om man kommer over slike. Må nok vente et års tid til. Det var den samme historien med PC133 minne. Tok lang tid før man begynte å ta inn cas 2 minne. For svakt! Lenke til kommentar
ParanoidCat Skrevet 2. april 2002 Del Skrevet 2. april 2002 Jeg også ville satt pris på slike brikker! Jeg kjører kG7 på 167MHz og TwinMos rammen på 333MHz. Det var visst kvalitetsbrikker fra TwinMos som komplett solgte en periode! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå