Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har hestekrefter mer å si enn vi aner?


Anbefalte innlegg

La oss ta 2 biler .. med relativt like specs

En laget for fart og en laget for Kjøreegenskaper

 

Specen og ytelsen er som følger

Bil1:

2Liters Rekkefirer, 240hp@8300 rpm, 208Nm@7500 rpm,

1260kg, 0-100 = 6,2sec, Toppfart = 241Km/t

Rødsone start = 8000rpm, Topper ved 9000rpm

 

Bil2:

2Liters Rekkefirer, 210hp@7600 rpm, 216Nm@6400 rpm,

1340kg, 0-100 = 7,2sec, Yoppfart = 221Km/t

Rødsone start = 7000rpm, Topper ved 9000rpm

 

Hva ser vi her?

Den sterkeste bilen (I Nm) er den tregeste, den svakeste er den Raskest.

men den Svakeste har fler hester, Har hester mer å si enn vi tror?

har fjortissene og rånerene rett?

 

Nei, Bil1 er Lettere, Designet for fart og drar 1000rpm mer før rødsone.

men har Aerodynamicen så mye å si?

100kg er egentlig ganske lite og det samme er 1000rpm

 

En kjenner vil kjenne igjen bilene men jeg sier det likevell

Bil1 det er Honda S2000, Bil2 er en Toyota Altezza RS200

 

 

Spennende tråd! ikke sant!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er egentlig hestekrefter? NewtonMeter er et fysisk begrep, så det er jo greit.

http://auto.howstuffworks.com/horsepower.htm

 

K-Dog? Hva vil du egentlig fram til? Det sier seg jo selv at jo tyngre bil jo større kraft trenger man...

 

Hvorfor tror du at en Suzuki Hayabusa har 138Nm, og gjør 0-100 på 1,8sec mens f.eks en WW Caravelle 2,5l TDI har rundt 600Nm og bruker adskillig lengre tid. Fordi bilen er noe tyngre nemlig :p

Endret av fondus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Nm og HK har like mye betydning. uten hk ingen nm, lite nm ikke hk.

hjelper ikke med 1000hk hvis man har 10nm da går en moped fortere.

 

nm er et utspill fra hk har man 500hk har man ca 450nm

kommer litt ann på hvordan motoren er laget.

 

og hk og rpm, hvis vi har en bil med 400hk så er dette målt i tåppen av rpm`en.

man har ikke 400hk fra 1000rpm til 7000rpm (de er på 7000rpm)

så da har man (la oss si) 40hk på 1000rpm.

 

100kg og aerodynamik har mye å si

lettere og mindre luftmotstand forte går det, mindre hk og forbruk trengs for og få den opp i fart.

 

men hvis man har en stor kasse bil som har null aerodynamik så kan den gå like fort bare man presser nok hk og nm inn i kjerra!

Lenke til kommentar
Nm og HK har like mye betydning. uten hk ingen nm, lite nm ikke hk.

hjelper ikke med 1000hk hvis man har 10nm da går en moped fortere.

 

nm er et utspill fra hk har man 500hk har man ca 450nm

kommer litt ann på hvordan motoren er laget.

 

Er enig i det siste du skriver, men det første har du enten misforstått, eller jeg har misforstått deg.

 

Hk er et produkt av nm og turtall. Ikke omvendt. Vanligvis har en motor mere nm enn hk, men det er ikke prob å få det motsatt. Da bruker de fleste produsenter å øke muligheten for mer rpm istedet. Feks Honda og Toyotas motorer med 1.8 og 192hk og 2.0 med 240hk. Tar vi en M5 til sammenligning, har den 400hk og 500nm. De fleste biler med ca 500hk har mere nm enn hk.

 

Vil også kommentere utspillet med 1000hk og 10nm. For det første er det teknisk umulig, da du har måtte ha en så sinnsykt turtall for å oppnå den effekten, at ingen av dagens materialer tåler det. En bil med 180nm og 200hk er myyye kjappere enn en med 260nm og 120hk, dersom alle andre faktorer er lik.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Om du har et stort dreimoment, trenger du ikke stort turtall for å få ut hestekrefter, de kommer på lavt turtall. Men en turtallsmaskin gir bare HK på et stort turtall. Har du et stort dreiemoment vil du føle at du har trøkk, men bilen trenger ikke være rask fordi om du føler det!

 

Prøvekjør følgende biler:

 

Mazda RX-7 (Hvilken som helst, men f.eks den litt nyere med 240 HK)

Den har meget lavt dreiemoment

 

Audi 2.5 Tdi 180 HK, evt. chippet til 210 HK

 

Du vil kanskje bemerke at Audien er en langt tyngre bil. Det stemmer, men faktisk er ikke Mazdaen så lett den heller, sjekk alle facts om den om du vil.

 

Når du kjører disse, og gir gass, føler du at Audien er minst like rask!

Men se på stoppeklokka (eller annet) Mazdaen gruser Audien noe så sinnsykt!!! Og når du gir gass, føler du ikke et voldsomt trykk, den bare går og går og går! Bilen føles superlett, som katt på silkesokker.

 

Konklusjon: Hestekrefter teller! Om du vil ha en turtallsmaskin eller en 8.2 ltr big block "lat" amerikansk motor som ikke klarer det store turtallet, er opp til deg!

 

:D

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Om du har et stort dreimoment, trenger du ikke stort turtall for å få ut hestekrefter, de kommer på lavt turtall. Men en turtallsmaskin gir bare HK på et stort turtall. Har du et stort dreiemoment vil du føle at du har trøkk, men bilen trenger ikke være rask fordi om du føler det!

 

Prøvekjør følgende biler:

 

Mazda RX-7 (Hvilken som helst, men f.eks den litt nyere med 240 HK)

Den har meget lavt dreiemoment

 

Audi 2.5 Tdi 180 HK, evt. chippet til 210 HK

 

Du vil kanskje bemerke at Audien er en langt tyngre bil. Det stemmer, men faktisk er ikke Mazdaen så lett den heller, sjekk alle facts om den om du vil.

 

Når du kjører disse, og gir gass, føler du at Audien er minst like rask!

Men se på stoppeklokka (eller annet) Mazdaen gruser Audien noe så sinnsykt!!! Og når du gir gass, føler du ikke et voldsomt trykk, den bare går og går og går! Bilen føles superlett, som katt på silkesokker.

 

Konklusjon: Hestekrefter teller! Om du vil ha en turtallsmaskin eller en 8.2 ltr big block "lat" amerikansk motor som ikke klarer det store turtallet, er opp til deg!

 

:D

Kanskje noen som har hørt om spiss og flat dreiemomentkurve?

En moderne TDi motor har voldsomme spesifikasjoner men akselerasjonen har nå ikke økt deretter.

Pleier å si at den dagen de utstyrer disse ny-dieslene med en 20-30 gear og at du klarer å sjalte fort nok(fleip) så blir dem råskinn.

Men i motbakke med Campingvogn og turtelleren på rpm hvor maks dreiemoment ligger så er de rå.

Hittil har jeg ikke hatt noe problem med å kjøre fra TDi'er med min Scorpio 2.8i Ghia automat med 220Nm og flat momentkurve.

Lenke til kommentar

meeeeeget offtopic, men hva bruker en 2.8i med automat på mila ved bykjøring/langkjøring/griskjøring? Har fundert på å kjøpe en scorpio igjen, helst 2.8i og manuell, men hvis forbruket på invalideversjonen ikke er avskrekkende såeh..

Lenke til kommentar
meeeeeget offtopic, men hva bruker en 2.8i med automat på mila ved bykjøring/langkjøring/griskjøring? Har fundert på å kjøpe en scorpio igjen, helst 2.8i og manuell, men hvis forbruket på invalideversjonen ikke er avskrekkende såeh..

0.83 på langkjøring er ikke noe problem, blandet kjøring 1.2-1.4.

Ellers så bestemmer du i høy grad forbruket selv. Hva er grisekjøring? Under eller over 200km/t?

Med kjørecomputeren stillet inn på sanntidmåling og gassen i bunn i motbakke passeres 5 l/mil glatt(har ikke prøvd lengre)...........

 

Forøvrig oppgir Ford lavere forbruk på automat enn på manuell ved 90 og 110 km/t

Grunn: Høyere gearet toppgear og converter med lock-up = lavt turtall.

1750 o/min ved 80km/t. Toppfart oppnås på 3.gear ikke 4rde.

 

Dessuten er det vel enklere å få tak i 2.9i, da 2.8i gikk ut av produksjon høsten -86. Var bare i prod. 1 års tid.

Lenke til kommentar

grisekjøring var mer først ut av lyskryssa osv, å kjøre +-200km/t i scorpio er ikke akkurat hyggelig.

 

Grunnen til at jeg vil ha 2.8i er fordi jeg har prøvd begge (med manuell, men 2.9i en som jeg prøvde hadde 4x4) og 2.8i'en virket hakket vassere. Dessuten er vel 2.8i litt mer gla i turtall, effekten er iallefall hentet ut høyere opp enn på 2.9i. Foretrekker manuell på grunn av det jeg har hørt om automatkassene til scorpio

 

Men igjen, en 2.8 eller 2.9 går ikke spesielt mye bedre enn 2.0i'en jeg hadde før.

Lenke til kommentar
grisekjøring var mer først ut av lyskryssa osv, å kjøre +-200km/t i scorpio er ikke akkurat hyggelig.

 

Grunnen til at jeg vil ha 2.8i er fordi jeg har prøvd begge (med manuell, men 2.9i en som jeg prøvde hadde 4x4) og 2.8i'en virket hakket vassere. Dessuten er vel 2.8i litt mer gla i turtall, effekten er iallefall hentet ut høyere opp enn på 2.9i. Foretrekker manuell på grunn av det jeg har hørt om automatkassene til scorpio

 

Men igjen, en 2.8 eller 2.9 går ikke spesielt mye bedre enn 2.0i'en jeg hadde før.

Nå stjeler 4x4 både effekt og vekt så det blir ikke helt riktig.

 

Noen opplysninger, ikke helt riktige siden de stammer fra England:

 

2.0i - 160Nm v/4000 o/min Max Hp v/5500 o/min

2.8i - 220Nm v/3000 o/min Max Hp v/5800 o/min

2.9i - Opptil 233Nm v/3000 o/min Max Hp v/5700 o/min

 

2.9i leveres i tre forskjellige utgaver. Miljø, Miljø!!!

Oppgir ikke Hk fra boka da de ikke stemmer etter norske forhold, men 2-litern har jo 115Hk (Dohc 120Hk) og 2.8 150Hk.

 

2.0i veier 1265kg

2.8i veier 1340kg

Det er en stor misforståelse at Scorpioen veier så mye. Sjekk vekta på f.eks en ny Golf!!

Granadaen med 2.8i og Ghia-pack veier til sammenligning 1435kg.

 

2-literen føles nok rimelig kjapp i starten med en bakakselutv. på 3.62:1 mot V6erens 3.36:1, og, med automat et førstegir med 2.47:1 mot 2-literens med manuell, 3.65:1. Det er stor forskjell, så muligens er 2-liter manuell raskest til 30-40km/t.

Men hvem er først til 100? Det når automaten glatt på 1.gear. For ikke å snakke om forbikjøring i 80-110.....

 

Det er 60Nm og 35Hk i forskjell på 75Kg.

 

At A4LD kassen (en C3 med overgear og Lock-up) har hatt endel plunder er forsåvidt riktig, men det er jo i hovedsak ventilhuset som skaper problem med sittende ventiler pga. forurenset olje (dårlig filterering), og at Ford ikke har klart å feste fremre simmering godt nok er jo og en litt idiotisk feil.

 

Kassen min har passert 330000km, og da jeg kjøpte bilen hoppet den ut av gear og holdt et svare leven, men det var en billig reperasjon, 1 stk. bunnpannepakning og endel finmekanisk arbeid med å demontere ventilsystemet og løsne en ventil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...