Canute Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 (endret) Litt merkelig, for alltid på LAN så blir pcen min treig. Den blir veldig treig etter at jeg har brukt et full screen program eller sett en dvdfilm. Det tar ca 2-3 minutter før den er tilbake på plass igjen, og siden en reboot bare tar 1 min så blir det ofte løsningen. Men dette skjer BARE på lan, aldri hjemme. (Bruker Windows XP Prof Engelsk). Trenger den en format? (faktisk halvt år siden sist) Endret 8. april 2004 av Zevz0r Lenke til kommentar
jocke Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Ta en format du, og se hva som skjer.... Skader ikke med en format uansett. Lenke til kommentar
Fryzer Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Sitter på TG nå, og alle jeg har spurt angående samme problem rister på hodet og spør hvorfor jeg bryr meg med og fikse det når letteste løsning er FORMAT C: Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 Man bør jo kanskje prøve andre løsninger først? Lete litt etter feil i event-viewer (hendelsesliste). Defragmeneter disker, rydde opp i unødvendige filer, sjekke for virus og spyware. Jeg både på mine og andres maskiner flere ganger økt ytelsen uten å formatere og installere på nytt, men enkelte ganger må man bite i det da.... Lenke til kommentar
Fryzer Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 Alt det overnevnte løser ikke alltid alle problemer, så hvorfor ikke ta den ultimate løsningen med en gang, så er man kvitt problemene? Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 Alt det overnevnte løser ikke alltid alle problemer, så hvorfor ikke ta den ultimate løsningen med en gang, så er man kvitt problemene? for da er du ikke kvitt problemet! Du har bare gått rundt det! Hvis f.eks at maskinen er treg pga av en sterkt fregmentert disk så hjelper det betraktelig å defragmetere den. Hvis det er installert 15-20 programmer som nesten alle skal starte opp noe ved innlogging så kan man kanskje fjerne auto-start av disse og spare innloggingstid og minnebruk. Begge disse problemstillingene vil jo komme tilbake uansett, og skal man da reformatere hver 3. måned istedenfor litt enkel opprydding?? Jeg synes at å formatere og installere er en siste utvei, men hvis man prøver å gjøre noe med det først så kan man løse problemet OG lære noe samtidig! Det er vil ikke noe vi vil oppnå eller?? Lenke til kommentar
jocke Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 ...men dersom man formaterer, vil ikke maskinen gå tregt, da disken har blitt "defragmentert", samt formatert. Enkelt og greit. (og det kan jo nevnes at Zevz0r ikke har formatert på over et halvt år) Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 (endret) Poenget mitt er at man bør kanskje prøve noen andre ting FØR en formatering. Hvis man klarer å øke ytelsen igjen så lærer men jo noe og man slipper å installere. Du kjøper vel ikke et nytt hus bare fordi at det du har nå er skittent? edit: jeg har selv hatt installasjoner på godt over 1 år uten at går treeeiiiigt. Endret 10. april 2004 av ob1 Lenke til kommentar
Canute Skrevet 10. april 2004 Forfatter Del Skrevet 10. april 2004 (endret) oisann, en del svar. Takker for det. Sitter ikke på TG, og så klikket ruteren der jeg var, så da mistet jeg internett der. Har avinstallert en del programmer. Jeg har også tatt vekk en del i fra oppstarten. Uansett, skal defragmenter i kveld da, får håpe det gjør susen. (og det kan jo nevnes at Zevz0r ikke har formatert på over et halvt år) mhm. Er egentlig veldig fornøyd med maskinen. Har ikke formatert siden jeg fikk den i slutten av sommeren 2003. Endret 10. april 2004 av Zevz0r Lenke til kommentar
jocke Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 Poenget mitt er at man bør kanskje prøve noen andre ting FØR en formatering. Hvis man klarer å øke ytelsen igjen så lærer men jo noe og man slipper å installere. Du kjøper vel ikke et nytt hus bare fordi at det du har nå er skittent? edit: jeg har selv hatt installasjoner på godt over 1 år uten at går treeeiiiigt. Sant nok, men i de fleste tilfeller er det faktisk enklere - og raskere - å formatere. Uansett; jeg kjører winxp pro norsk sp1 (lovlig vel å merke ), og jeg har ikke formatert på snart 1 år. Får riktignok en snål feilmelding av og til - men det er bare å restarte explorer.exe, så funker det igjen. Lenke til kommentar
Canute Skrevet 10. april 2004 Forfatter Del Skrevet 10. april 2004 (endret) Virker ikke dette litt bekymmrende: C: (windows) Volume Fragmentation:Total Fragmentation = 22% File Fragmentation = 40% Free Space Fragmentation = 5% D: Volume Fragmentation:Total Fragmentation = 37% File Fragmentation = 74% Free Space Fragmentation = 0% E: Volume Fragmentation:Total Fragmentation = 14% File Fragmentation = 28% Free Space Fragmentation = 0% Think i found my problem. Sier i fra i morra om det hjelper Endret 10. april 2004 av Zevz0r Lenke til kommentar
Canute Skrevet 10. april 2004 Forfatter Del Skrevet 10. april 2004 Finnes det forresten noen skikkelig gode programmer som Defragmenterer? Defragmenterte nettop C:en og analyserte den igjen, og windows mente enda at jeg måtte defragmentere.... Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 o&o defrag er kåret som årets defragmenetering-progam 2003 hos mcpmag.com Det er ekstremt bra til defragmentering, men det koster penger. Du kan laste ned trial-versjoner som varer 30 dager HER Lenke til kommentar
Canute Skrevet 13. april 2004 Forfatter Del Skrevet 13. april 2004 Har en følelse på at dette ikke var løsningen. I det jeg hadde sett en dvd film, så skjedde det samme igjen. Denne gangen tok jeg en ctrl+alt+del for å skjekke hva som brukte så lang tid. Jeg la merke til at maskinen brukte over 1000 i 'Commit Charge' noe som den bare ikke pleier å bruke. Det var heller ingen programmer som brukte så mye ram. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 Finnes det forresten noen skikkelig gode programmer som Defragmenterer? Defragmenterte nettop C:en og analyserte den igjen, og windows mente enda at jeg måtte defragmentere.... Windows sitt eget defrag-program funker greit det. Men hvis du har lite plass igjen på partisjonene, vil ikke defrag-programmet ha så mye plass til å flytte data, og resultatet blir at du må kjøre flere ganger. I WinXP Pro, så kreves det vel 15% ledig disk for å kunne kjøre defrag. Jeg har kjørt defrag både 4 og 5 ganger etter hverandre pga meget fulle disker. mvh Pantera Lenke til kommentar
Canute Skrevet 13. april 2004 Forfatter Del Skrevet 13. april 2004 Jeg har mere enn 15% ledig. Og har kjørt defrag en del ganger. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 44 running prosseces er litt mye da . Tom. servere som har mindre enn det der. Rydde litt i installerte program og startup kanskje . (begynne med , hvor mange iconer er i systray f.eks ) .... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå