Gå til innhold

Dual Opteron-hovedkort fra Iwill nå i salg i Norge

snorreh

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kan man bruke en prosessor av opteron 2xx serien på et dual hk a??

Ja, du kan bruke en prosessor av Opteron 1xx serien også selv om det er lite fremtidsrettet med tanke på oppgradering til dual. Du kan derimot ikke bruke en Athlon 64-FX prosessor siden den bare støtter 1 HyperTransport link, mens Opteron støtter 3 HyperTransport link da disse hovedkortene bruker 2 av dem.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Hadde bare hovedkortene vært billigere, disse var ekstremt dyre. Mulig det kommer noen andre produsenter i nærmerste fremtid med Opteron hovedkort?

Den relativt høye prisen på disse Iwill-hovedkortene skyldes støtten for 8 minnebanker (les: med NUMA-støtte), 2 PCI-X kontrollere og Extended ATX formfaktor. Det finnes flere mye rimeligere dual Opteron hovedkort allerede, men da får du ikke mer enn 4 minnebanker (les: uten NUMA-støtte), ingen PCI-X kontrollere og vanlig ATX formfaktor (f.eks. Tyan Tiger K8W, Rioworks HDAMB og MSI K8T Master2-FAR). Med andre ord, du får det du betaler for :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Hei,

Etter at noen av dere har ønsket litt info fra oss kommer det her :p

Prisen : IWILL er DYRT - Ikke å legge under en stol det... Men kvaliteten på deres produkter (både design, valg av komponenter og support) er noe av den beste i bransjen. De er ledene på DUAL løsninger (lager bl.a. refferanse desing for Intel, nVIDIA, AMD mfl.). :thumbs: Det vil alltids komme billigere løsninger, men du får som sagt hva man betaler for.

CPU : Det går ann å bruke en 2xx CPU på et DUAL kort :yes:

Kortet (DK8N) er på lager om ikke så lenge, vi får inn 20stk. mellom 26~28 mai!

Håper jeg har svart dere tilfredstillende!

Glemte forresten å si Gratulerer med gårsdagen!

Med vennlig hilsen

Pyton.no - Salg

Endret av Pyton.no - Salg
Lenke til kommentar
Hadde bare hovedkortene vært billigere, disse var ekstremt dyre. Mulig det kommer noen andre produsenter i nærmerste fremtid med Opteron hovedkort?

Den relativt høye prisen på disse Iwill-hovedkortene skyldes støtten for 8 minnebanker (les: med NUMA-støtte), 2 PCI-X kontrollere og Extended ATX formfaktor. Det finnes flere mye rimeligere dual Opteron hovedkort allerede, men da får du ikke mer enn 4 minnebanker (les: uten NUMA-støtte), ingen PCI-X kontrollere og vanlig ATX formfaktor (f.eks. Tyan Tiger K8W, Rioworks HDAMB og MSI K8T Master2-FAR). Med andre ord, du får det du betaler for :)

Spørsmålet blir vel heller : Hva skal jeg med E-ATX og PCI-X controllere?

Og betale over 4000 kroner for et hovedkort selv om det er dual blir litt i det drøyeste laget mener nå jeg.

Lenke til kommentar
pyton.no imponerer meg virkelig med en innsats for kjøpere her på forumet. Stå på!

Irriterende at man må ha reg/ecc. Ingen som vet når S-939 kommer i butikkene?

Hadde bare noen levert dual hovedkort som _ikke_ krever ecc/registrert minne så, veit ikke det i det hele tatt går :/

Lenke til kommentar
pyton.no imponerer meg virkelig med en innsats for kjøpere her på forumet. Stå på!

Irriterende at man må ha reg/ecc. Ingen som vet når S-939 kommer i butikkene?

Reg/ecc og socket 940 er bare noe du må belage deg på å bruke også i framtiden hvis Dual Opteron er det du ønsker. Socket 939 er kun for Athlon 64 og kommer ikke til å brukes til dual-løsninger.

Når det er sagt så skal det sies at prisforskjellen mellom unbuffered og reg/ecc er rimlig liten hvis man går for kvalitetsram fra f.eks. Corsair.

Lenke til kommentar

Jeg visste at socket 939 ikke kom til å bli en dualløsning, det kom vel egentlig ikke frem.

Når det gjelder minne så er jo det du sier sant, men jeg har allerede 512mb minne av god kvalitet, så jeg gidder ikke å investere i nye brikker som takler lavere frekvenser osv.

Lenke til kommentar

Jeg visste at socket 939 ikke kom til å bli en dualløsning, det kom vel egentlig ikke frem.

Når det gjelder minne så er jo det du sier sant, men jeg har allerede 512mb minne av god kvalitet, så jeg gidder ikke å investere i nye brikker som takler lavere frekvenser osv.

Lenke til kommentar
Det finnes flere mye rimeligere dual Opteron hovedkort allerede, men da får du ikke mer enn 4 minnebanker (les: uten NUMA-støtte), ingen PCI-X kontrollere og vanlig ATX formfaktor (f.eks. Tyan Tiger K8W, Rioworks HDAMB og MSI K8T Master2-FAR).  Med andre ord, du får det du betaler for :)

Spørsmålet blir vel heller : Hva skal jeg med E-ATX og PCI-X controllere?

Med mange flere finesser på et dual hovedkort så kan det bli ganske trangt om plassen og E-ATX formfaktor blir derfor nødvendig hvis man vil ha et så bra design/layout på kortet som mulig.

64-bits 133MHz PCI-X slotter er spesielt kjekke å ha for Gigabit LAN, S-ATA RAID, SCSI, etc. siden det tilbyr en vesentlig bedre I/O båndbredde (1GB/s) enn de etterhvert så utdaterte 32-bits 33MHz PCI slottene (133MB/s). For best mulig I/O-ytelse så er PCI-X slotter et must idag :thumbup:

Og betale over 4000 kroner for et hovedkort selv om det er dual blir litt i det drøyeste laget mener nå jeg.

Ingen av de dual Opteron-hovedkortene i ATX formfaktor som jeg nevnte koster så mye, og ligger såvidt jeg vet mellom 2000 og 3000 kroner. Du får det du betaler for ;)

Og ja, Opteron krever registered-minne men det er da vel ikke noe problem? Prisforskjellen på slikt minne og kvalitets unbuffered-minne er som nevnt ikke særlig stor lenger, og skal man ha mer enn 1GB minne i systemet så er registered-minne å foretrekke uansett så det er egentlig ikke noe å henge seg opp i.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...