Gå til innhold

Ny CPU

Myrsve

Anbefalte innlegg

Har kansje tenkt å kjøpe en ny CPU.

Har tenkt på å kjøpe AMD Athlon XP2400+.

Nå har jeg en AMD XP 1800+

Kommer jeg til å merke stor forskjel med å bytte til den nevnte CPUen?

Har hørt at Thorton CPUene utvikler mye varme er dette sant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken kjerne er det du har på CPU'en nå? Palomino? I så fall vil Thorton gi betydelig lavere varmeutvikling.

Skal du overklokke? I så fall vil jeg anbefale Athlon XP-M 2400+ 35W. Den er vanvittig bra til overklokking. (2,5GHz er ganske vanlig med luftkjøling).

Hvilket hovedkort har du? Støtter det thorton og barton?

Sjekk benchmarks. Noen programmer/spill begrenses av andre deler av systemet (f.eks skjermkort) og vil derfor ikke få noen som helst ytelseøkning. Andre programmer/spill er veldig avhengig av CPU'en og vil dermed yte proposjonalt med den. (Dvs. at en 2400+ er 33% raskere enn en 1800+). Ytelseøkningen vil altså variere mellom 0% og 33% bedre avhengig av hvilke program/spill du bruker. (Fortell gjerne oss hvilke prog/spill du mest ønske bedre ytelse i)

Lenke til kommentar
Hvilken kjerne er det du har på CPU'en nå? Palomino? I så fall vil Thorton gi betydelig lavere varmeutvikling.

Skal du overklokke? I så fall vil jeg anbefale Athlon XP-M 2400+ 35W. Den er vanvittig bra til overklokking. (2,5GHz er ganske vanlig med luftkjøling).

Hvilket hovedkort har du? Støtter det thorton og barton?

Sjekk benchmarks. Noen programmer/spill begrenses av andre deler av systemet (f.eks skjermkort) og vil derfor ikke få noen som helst ytelseøkning. Andre programmer/spill er veldig avhengig av CPU'en og vil dermed yte proposjonalt med den. (Dvs. at en 2400+ er 33% raskere enn en 1800+). Ytelseøkningen vil altså variere mellom 0% og 33% bedre avhengig av hvilke program/spill du bruker. (Fortell gjerne oss hvilke prog/spill du mest ønske bedre ytelse i)

nå har jeg en AMD XP 1800+ Thoroughbred

Jeg har ikke tenkt å overklokke .

Hovedkortet er MSI KT4V

Lenke til kommentar
nå har jeg en AMD XP 1800+ Thoroughbred

Jeg har ikke tenkt å overklokke.

Mitt tips: Overklokk, og dropp kjøpet av ny CPU.

Den CPU'en din er veldig lett å overklokke og går som regel veldig enkelt opp i XP2400+ hastighet eller 2600+ om du vil (Min Thorougbred XP 1700+ gikk enkelt opp i XP 2800+ hastighet med luftkjøling).

Overklokking er ganske enkelt og har lav risiko. Jeg tipper at 99% av de som overklokker blir svært fornøyde og den siste prosenten enten har uflaks eller gjøre grove tabber og ødelegger noe. I tilfelle du skulle være så uheldig å havne blandt den ene prosenten så er det jo ikke værre enn å kjøpe ny CPU for de pengene du sparte ved å velge overklokking.

Altså, ved overklokking:

ca 99% sjanse for suksess (gratis)

ca 1% sjanse for fiasko (pris: ca 500kr for ny CPU)

Uten overklokking: nesten 100% sjanse for suksess (pris: ca 500kr for ny CPU)

Lenke til kommentar
(2,5GHz er ganske vanlig med luftkjøling).

Vel, jeg får 2.5ghz med min 2200+.

Så 2400+ burde vel klare mer? :dontgetit:

Grattis!

Vet ikke om du var spesielt heldig med din CPU eller om du mener det er vanlig å nå 2,5GHz på luft med XP-M 2200+. Uansett tok jeg ikke så hardt i da jeg anslo overklokkinga. Det er sikkert mulig å nå mye høyere hastigheter enn det med hi-end luftkjøling. Jeg mente bare å gi et moderat anslag.

Lenke til kommentar
har tenk å begynne å spille Far Cry. ser at de anbefaler AMD Athlon 2400-3000+.

men minimum 1Ghz.

burde jeg kjøpe ny prosessor?

Jeg har nå XP2700+(klokket til 2,3GHz), 9600Pro og 512MB minne, og det er alt for svakt for dette spillet. Klarer fint spillet på medium innstillinger ganske bra, men over det blir det veldig lagg.

Lenke til kommentar
har tenk å begynne å spille Far Cry. ser at de anbefaler AMD Athlon 2400-3000+.

men minimum 1Ghz.

burde jeg kjøpe ny prosessor?

Jeg har nå XP2700+(klokket til 2,3GHz), 9600Pro og 512MB minne, og det er alt for svakt for dette spillet. Klarer fint spillet på medium innstillinger ganske bra, men over det blir det veldig lagg.

Har litt vondt for å tro at det er cpu som sperrer hos deg. Er ganske sikker på at et bedre skjermkort hadde gitt mere utslag på ytelsen enn større prosessor. Nå er det vel tilsvarende 3.4 som er topp på vanlige cpu'er, og du er jo ikke så langt unna det med din overklokkede sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...