Gå til innhold

Oppgradere CPU og minne


OnetroM

Anbefalte innlegg

Jeg har en Athlon XP2200+ 1.8 GHz og 2x PC3200 256MB DDR CL2.5 men lurer på å oppgradere. MEN, jeg vet ikke i hvilken grad det har noe for seg.

 

1:Hvor mye har f.eks CPU hastighet å si på spill som BF, CS og lignende?

 

2:Merker man forskjellen på minne med CL2 fremfor CL2.5?? (eventuelt et bedre minne som tåler aggressive instillinger, det gjør ikke mine billige nå)

 

3:Jeg kjører to minnebrikker i Dual-Channel. Bør jeg bytte ut begge to hvis jeg skal ha mer ram eller kan jeg bare puttet f.eks en 512MB i minneslot 3 uten nevneverdig ytelsestap?

 

Noen glupe karer der ute som kan mer om dette enn meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for det første så finnes det ikke dual-channel minne for amd, uten om 64 bitene, kun til intel.

 

Det kan hende det vil hjelpe med litt mer ram, men i ditt tilfelle er det kanskje du trenger ett nytt skjermkort hvis ting ikke går bra nok. Du nevner ikke hviket du har, noe som kan være viktig, også Hovedkort type.

Lenke til kommentar
for det første så finnes det ikke dual-channel minne for amd, uten om 64 bitene, kun til intel.

 

 

Øhhh. jo, det finnes dual channel minne til AMD også..... litt trøtt nå kanskje?. Men hvor mye det har noe for seg er en annen sak. Amd 32-bit system kjører med maks fsb på 400 mhz. Dvs. at du vil kjøre synkront med minne PC3200 som er 400 mhz-minne. Det vil igjen si at hvis du kjører to pc3200 brikker i dual med cpu på 400mhz fsb vil du i teorien ikke merke noe forskjell. Tester , på den andre siden sier at det vil bli ca. 2-3 % forbedret ytelse. Ved klokking derimot kan det være ett pluss med dual-channel. Dual er først og fremst mest hensiktsmessig med intel-system siden de har en høyere fsb, som f.eks med de nye C-prossesorene som kjører på 800 mhz. Her vil du få fullt utbytte av å kjøre to stk. pc3200 brikker

i dual.

Lenke til kommentar

Ja. pentium med 800mhz 6,4GB/s? båndbredde til minnekontrolleren som igjen har to 3.2GB/s minnebrikker på hver sin kanal blir 6,4GB/s til sammen.

 

Nforce2 har også to minnekanaler, men bare 400mhz mellom minnekontrollen og CPU... derfor op til 30% tregere enn intel i minnetester.

 

http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1884&p=10

 

Nye Athlon64 har minnekontrolleren i CPU'en og slipper å gå innom en minnekontroller så forsinkelsen blir veldig liten, i tillegg til nærmere maks teoretisk ytelse (3.2GB/s).

 

64 3200+ erfaring

 

oppgradert fra en P4 3GHz synes han spill er mer responsive og Windows XP "friskere." Dette skyldes nok den lavere forsinkelsen.

 

Jeg prøvde en P4 2.8GHz og synes den var mer responsiv enn min athlon barton 2.2GHz.

 

Ønsker å oppgradere til socket 939, doble minnekanaler i tilleg til lav forsinkelse.

Lenke til kommentar

Som sagt ovenfor, tror jeg ikke det har så altfor mye for seg, ta heller å kjøp en helt ny pc som enten er AMD64- eller Intelbasert. Hvis noe skulle ha stor innvirkning på ytelsen i spill, er det vel kanskje skjemkortet? Sikkert også noe med FSB-forsinkelsen å gjøre.

 

Men sats på helt ny PC! :thumbs::thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...