Black Star Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Innledning : Har skrevet ett par innlegg her og bedt om tips til hvordan jeg best skal støydempe datamaskinen min. Jeg har også lovt å komme tilbake med en rapport. Innledningsvis så kan jeg si at prosjektet var vellykket, men at det koster hvis man vil ha en så støysvak maskin som mulig. Innkjøp og arbeid : Det første jeg gjorde, var å gå til innkjøp av ett Lian Li PC-6077 kabinett. Dette har mange 5,25 plasser, slik at jeg kunne kjøpe strikkoppheng til mine fire harddisker. Jeg hadde allerede 2 CD drev (en DVD brenner og en CD brenner) samt frontpanel for lyd. Det blir til sammen syv 5,25 plasser, men det klarte dette kabinettet bra. Samtidig kjøpte jeg passiv kjøler til GPU på mitt GForce 4 kort, og passiv kjøler til Northbridge på hovedkortet. Fra før hadde jeg en Silent Twin CPU kjøler på min XP2400, og en Enermax Silent series strømforsyning. Jeg koblet fra kabinettviftene mine... fant ut at temperaturen ikke gikk nok opp til å forsvare støyen fra de. Etter å ha satt på passive kjølere, hengt opp mine harddisker og dytta alt inn i det nye kabinettet, var jeg spent da jeg fyrte opp maskinen første gang. Jeg var da kvitt lavfrekvent vibrasjonsstøy fra harddiskene, og noe viftestøy, men når det ble litt varmere i kabinettet, viste det seg at strømforsyningen økte viftefarta betraktelig slik at den uansett har overdøvd viften på GPU og Northbridge. Harddiskstøyen var fortsatt for høy. Jeg hadde tre Western Digital harddisker og en Seagate. Jeg fjernet to av Western Digital diskene (selges) og byttet ut den tredje med en stor Seagate disk. Denne tredje WD disken settes i ett eksternt kabinett for backup, så jeg kan koble den til kun ved behov. Bare det å fjerne to av WD diskene hjalp betraktelig, men jeg måtte fortsatt vente på den nye Seagate disken før jeg kunne fjerne den tredje. Samtidig som jeg bestilte Seagate disk fra Komplett, bestilte jeg en Mist 350W strømforsyning og støydempingsmatter fra Microplex. Den store dagen kom, og jeg satte meg ned for å skru data nok en gang. Enermax strømforsyningen (med 2x80mm vifter) ble byttet ut med Mist strømforsyningen (1x120mm vifte). Støydempingsmatter ble klistret på dørene, i bunnen av kabinettet, i front av kabinettet og ett par andre steder det var mulig å feste slikt. Ennå var jeg ikke klar til å bytte ut WD disken, for denne hadde systemet på seg og jeg måtte kjøre files and settings transfer wizard først. Når jeg startet opp maskinen, var forbløffelsen stor. En lav jevn sus var alt jeg kunne høre hvis jeg konsentrerte meg. Det er nok fortsatt strømforsyningen som lager mest lyd, men du verden for en forskjell fra Enermax strømforsyningen som liksom skulle være "silent". Selv ved full-load, er Mist strømforsyningen meget støysvak. For å sjekke støydempingsmattenes effekt, tok jeg av sidedøren, og forskjellen var ikke så stor som jeg hadde ventet. De har ikke mye effekt, men de fjerner akkurat nok av CPU viftestøyen til at jeg ikke kan høre den. Helt til slutt byttet jeg ut WD disken (som jeg så vidt kunne høre gjennom støydempingsmattene når den jobbet) med Seagate disken. Jeg hører at den jobber når sidedøren er fjernet, men det er umulig å høre når sidedøren er på. Oppsummering : Jeg er så langt meget fornøyd med støydempingsprosjektet. Jeg kan si at det er minst like vellykket som jeg håpte det skulle bli, og det er så vidt jeg kan høre suset fra den når jeg sitter og jobber ved den... Mist strømforsyningen var uten tvil den komponenten som gjorde mest, men hadde det ikke vært for alle de andre støydempingstiltakene, ville suset og bråket fortsatt vært irriterende høyt. Kostnader : Ja, det har kostet mye penger, og jeg kunne sikkert gjort det billigere med bedre planlegging, men jeg kastet meg ut i dette og trodde at noen få tiltak skulle hjelpe betraktelig. Når jeg først merket at de virket, men ikke så godt som jeg håpte, ville jeg kjøre hele løpet ut. Jeg har laget en liste over hva jeg har brukt, priser og link til den aktuelle gjenstanden. Noen ting er kjøpt andre steder enn der jeg har hentet linken fra. I såfall er det nevnt. *Lian Li PC-6077 kabinett, 1595 kroner. Kjøpt på Digital Impuls i Møllergata *Strikkoppheng for harddisk, 2 stk, 165 kroner hver. Kjøpt på Digital Impuls i Møllergata. *Passiv kjøler til GPU på grafikk-kortet, 235 kroner. Kjøpt på Digital Impuls i Møllergata. *Passiv kjøler til Northbridge på hovedkortet, 65 kroner. Kjøpt på Digital Impuls i Møllergata. *Mist 350W strømforsyning, 695 kroner. *Mist støydempingsmatter, kit, extreme, 425 kroner. *Seagate 200GB harddisk som erstatning for Western Digital, 1.275 kroner. Samlet blir dette 4620 kroner. Men har du stillegående harddisk (Samsung eller Seagate fra før) og kabinett med nok 5,25 plasser (strikkoppheng for harddiskene trenger dette), så kommer det på 1.750 kroner. Støysvak CPU kjøler hadde jeg fra før, En Mist Silent Twin på 19dB. Denne koster 395 kroner og bør vurderes hvis CPU kjøleren din støyer. I såfall blir samlet kostnad rundt 2000 kroner. Jeg hadde jo også lyst på nytt kabinett i utgangspunktet, ettersom det jeg hadde, hadde en dårlig løsning hva angikk luftflyt, samt at det ikke var spesielt pent. Fordeler : Jeg har ved å kjøpe alt det ovenstående, ikke bare fått en meget støysvak PC. Den er utrolig stilig også. Lian Li lager noen av verdens peneste kabinett uten å gjøre de "flashy" eller "sprakende" på noen måte. Det er svart, med ett klart blått lys i front som forteller at maskinen er på, samt ett mer diskret rødt lys som forteller når harddisken jobber. Ettersom maskinen står på om natten, vil jeg nå få bedre nattesøvn, og minsker faren for konsentrasjonsproblemer som over tid kan oppstå ved konstant sus når man sover. Ulemper : Temperaturen. På grunn av støydempingsmattene har systemtemperaturen gått opp fra 32 til 35 grader, og CPU temperaturen fra 42 til 47 grader. Ikke noe av dette er krise, men når sommeren kommer, vil temperaturen i rommet mitt gå opp ca. 5 grader. Erfaring tilsier at det har mer innvirkning på CPU og systemtemp enn bare 5 grader. Tipper systemet da vil ligge på opp mot 45 grader og CPU opp mot 55 idle og 60 full load. Heller ikke det i seg selv er krise, men den passive kjøleren på GPU, samt harddiskene, blir også mye varmere. Så om sommeren vil jeg nok sette i gang en Papst 12dB kabinettvifte (kjøpt tidligere og allerede installert, men ikke tilkoblet) for å sikre nok kjøling. En annen ting, er at sidedøren er blitt djevels vanskelig å sette på og ta av etter jeg installerte støydempingsmattene. Jeg kunne skjært av mer av de, men da hadde de dempet dårligere. Så jeg vurderte det slik at jeg ikke tar sidedøren så mye av, så da vil jeg heller satse på maks støydemping. Jeg må lirke litt, og benne sidedøren opp med en skrutrekker, så jeg bruker litt mer tid enn før, men ikke så mye at jeg angrer støydempingsmattene. Så var det pengene da. Jeg er så heldig at jeg har fast fulltidsjobb pluss godt betalt deltidsjobb, så jeg kan ta meg råd til slikt. Så hvis du har begrenset med penger, vil jeg først satse på å koble fra noen kabinettvifter for å se om det hjelper uten at temperaturene går for mye opp. Fortsatt ikke stille nok? Kjøp da ny CPU kjøler og Strømforsyning, deretter gå for strikkoppheng til harddisk(er), så passive kjølere til GPU og Northbridge og til slutt støydempingsmatter hvis du fortsatt ikke er fornøyd. Videre arbeid : Andre ting jeg kan gjøre for å støydempe min maskin ytterligere, er å lage lydfelle bak der hvor strømforsyningen drar ut luft. Det kan man enkelt gjøre ved en pappeske som man skjærer til og kler innsiden av den med gjenværende støydempingsmatter. I tillegg kan jeg lage en liten vegg som jeg setter bak maskinen, på siden, slik at ytterligere støy fra bakkant av maskinen ikke når meg. Dette er imidlertid noe jeg ikke gidder å gjøre på nåværende tidspunkt da jeg er fornøyd med støydempingen. Man kan uansett aldri bli helt kvitt støy fra maskinen untatt ved dyrere og mer ekstreme tiltak. Håper du har hatt nytte av dette innlegget, hvis du selv går med tanker om å støydempe maskinen, eller kanskje du har fått lyst til det etter å ha lest innlegget. Det er enkelt, det er relativt billig hvis du har riktig utgangspunkt, og man merker fort forskjell i støy hvis man bruker riktig fremgangsmåte. I såfall... lykke til :-) Lenke til kommentar
Batman2 Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Høres bra ut dette, men det slår meg at man kanskje kunne gjort alt dette veldig mye enklere og billigere? Kanskje mer effektivt også? Hva om man kjøper et lite skap fra IKEA eller noe, som har plass til en PC. Så polstrer man alle veggene med lyddempende matter, og lager hull til ledninger og luftinntak. Man kan så slenge inn bråkmakeren her og stenge døra. Trenger man å bruke CD spilleren e.l. åpner man bare døra, og løsningen kan gjenbrukes om man får seg ny PC. Dessuten får man også gjemt bort maskinen og forkledt den som et møbel... Noen som har sett slike løsninger i praksis? Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Noen som har sett slike løsninger i praksis? Ja, sett slike i praksis, og som regel er det store varme problemer som medfølger. Prøvd det selv med serveren min. Noe som ikke fungere helt.. Men det skal være fullt mulige med god nok kjøling, men det legger til vifter etc, så støynivået øker igjen. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. april 2004 Forfatter Del Skrevet 8. april 2004 God idé, men har ikke plass til ett lite skap ved siden av PC bordet mitt. Og uansett... jeg bruker DVD/CD brennerne ganske mye, så da hadde det blitt stress å åpne og lukke døren hele tiden. Man måtte også ha lagt lister rundt hele døren for å ha håp om å stenge støy ute. Finnes jo skap spesielt beregnet på datamaskiner, og de har gjerne innebygget kjøling. Det ene stedet jeg jobber, står det mange slike skap rundt omkring, stappfulle med datamaskiner. Støyen er ubeskrivelig når man åpner døren, men med lukkede dører har man ikke håp om å høre noe. Lenke til kommentar
Batman2 Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Ok, hva med å kjøpe en minibar da, og bygge inn en PC der? Da skulle jo varmeproblemet være en saga blott, hehe Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. april 2004 Forfatter Del Skrevet 11. april 2004 Hehe... kondens min venn... ikke noe datamaskinen min har så veldig lyst til å ha inni seg. Lenke til kommentar
MADsen Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 bare til å et kjøle skap, som ikke er koblet til...så funker den isolasjonen fett til støy demping...+plass til mange pcer.. Lenke til kommentar
Batman2 Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Etter å ha søkt litt på nettet rundt dette med å bruke smarte kabinett for å kjøle ned maskinen, kom jeg over TNN 500A fra Zalman. I følge tester jeg har sett er denne løsningen 100% STILLE! http://www.bestpricecomputers.co.uk/reviews/TNN500/ Litt dyr da men, man kan jo ikke få alt... Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Etter å ha søkt litt på nettet rundt dette med å bruke smarte kabinett for å kjøle ned maskinen, kom jeg over TNN 500A fra Zalman. I følge tester jeg har sett er denne løsningen 100% STILLE! http://www.bestpricecomputers.co.uk/reviews/TNN500/ Litt dyr da men, man kan jo ikke få alt... fete kjøleribber på den der :O /me wants Lenke til kommentar
Timur Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Tror det var i PcPro de hadde testet den, og det var ganske imponerende resultater Men den veier jo 25 kg da:/, ingen lan maskin akkurat. Lenke til kommentar
MagE Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 du kan jo lage din egen selv, det er det jeg skal gjere på mit neste kabinett, *vet endeligt om hvordan jeg skal feste cpu og vga kjøleren* Lenke til kommentar
Grev_Rasmus Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Ser bra ut, men kansje litt i dyreste laget har 2 120mm vifter(230v) fra noen printerskap som vistnokk skal vere så godt som lydløse som jeg har planer om å stappe inn i den nye serveren min Lenke til kommentar
Kauder Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Tenkte ang. det med skap så er jo det bare å vannkjøle hele greiene... Da blir det jo en glimrende idé... Lenke til kommentar
Boye Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 (endret) Det Zalman kabinettet blir sannsynligvis det neste jeg går for. Har et meget vellykket vannkjølt Chieftec kabinett med modifisert Antec TP550W PSU (120mm -utenfor- bak), 4xHD, 2xMP2200, 9700PRO etc. Men FOR et arbeid! Et år med research og eksperimentering i fritiden har gjort meg litt klokere, men vurderer nesten et ferdig kabinett neste gang ;-> Har jo vært ganske morro, men når man legger sammen kostnadene for et bra vannrigg, med kabinett, blir ikke Zalman kabinettet så voldsomt mye dyrere. EDIT: Så forresten prisen nå, trodde den lå på rundt om 5000kr. kremt Endret 15. april 2004 av Boye Lenke til kommentar
Vectrex Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 Sleng hele Pc'n inn i kjøleskapet! Lenke til kommentar
spiro Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Kjøpt på Digital Impuls i Møllergata Er dette en ok butikk? Skal til Oslo til helgen og kan dermed kikke på PC6077 før jeg kjøper det hvis det er mulig i denne butikken, hvis ikke dette er en lagerbutikk av typen komplett.no da... Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Digitalimpuls er en meget god butikk med god service og gutta vet nok hva de snakker om. Anbefales! Lenke til kommentar
Pels Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Tror det var i PcPro de hadde testet den, og det var ganske imponerende resultater Men den veier jo 25 kg da:/, ingen lan maskin akkurat. har jo ruller på da Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Jeg synes dette var bra Afseth! Har du noe erfaringer med andre stødempnings matter? Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 SUPER "GUIDE"!! Vil gjerne tro at det er gamle harddisker som er væreste støykilde. Kjøpte nettopp Sunbeam Rehobus 4x20W og når jeg setter viftene til det laveste jeg liker, med hensyn til temperaturer, så hører jeg BARE harddiskene mine!! Vannkjøling på vei i posten fra PSdata, da får jeg sjanse til å støydempe kab med matter uten at CPU temp blir farlig. Ny 200GB Seagate 7200 8mb skal nok snart kjøpes siden den er min støykilde no.1! Må bare si det igjen: Supert og grundig gjennomført prosjekt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå