Gå til innhold

Har CD'en, henter MP3 sangen?!?!?

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer... Jeg har en CD som jeg har kjøpt LOVLIG! Og hvis jeg henter ned en sang fra nettet fra den CD'en som JEG har KJØPT lovlig. Hvilke lover har jeg med meg og mot meg? Jajajajajaja, vet de derre vanlige lovene...

Grunnen er at det er lettere å hente ned en sang fra nettet som jeg har på en CD enn å gjøre den om til en MP3 fil. Ja, jeg er slapp.... Jeg har kjøpt albumet.... Det er den samme sangen... Ikke noe sånn derre acoustic eller live version. Samme kvaliteten, lengden osv. Seriøse svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lov å laste ned til privat bruk (enn så lenge), men ulovlig å legge den tilgjengelig så andre kan laste den ned.

..men man kan dele innafor sin "private krets", og det er vel heller et definisjonsspørsmål :D

Edit: Og dessuten er det ikke mye pes å rippe inn en CD til mp3. Med et bra rippeprogram som støtter CDDB, går dette mye fortere enn å laste ned fra et P2P-nettverk. Dessuten, når du laster ned fra et P2P-nettverk, vet du ikke alltid hva du får, kvaliteten kan være rævva og det er ikke sikkert det er den sangen som den utgir seg for å være...

Med et rippeprogram kan du velge alt dette, og det tar kortere tid!

Endret av NMI on XTC
Lenke til kommentar
og det er ikke sikkert det er den sangen som den utgir seg for å være...

Dette problemet er størst på Kaaza nettverket. På f.eks WinMX er dette problemet mye mindre. Meget sjelden at dette forekommer der.

ja, WinMX er topp på den måten...

kan jo også se på filstørelsen på .mp3 fila også ;) jo større, jo bedre

Lenke til kommentar

Foreløbig er det ikke ulovlig å laste ned mp3'er så du vil ikke kunne bli straffet uansett.

Men det jeg anntar du egentlig spør om, er om det gjør det ok å laste ned sangen om du eier originalen på CD. Moralsk sett ja, men teknisk sett nei. Når/om forbud mot mp3-nedlastning kommer her til lands så vil det garantert ikke bli mindre straffbart om du eier CD-originalen fra før eller ikke.

Teit? ja... men slik er det

-Stigma

Lenke til kommentar
og det er ikke sikkert det er den sangen som den utgir seg for å være...

Dette problemet er størst på Kaaza nettverket. På f.eks WinMX er dette problemet mye mindre. Meget sjelden at dette forekommer der.

Helt klart; kan ikke huske å fått "feil" sang på winmx.

Lenke til kommentar
Men vil det være lov å da rippe sin egen CD til MP3 filer tro?

Tror det er lov...Reglene for backup osv vettu ;)

Ja, men med den nye loven da? Er det jeg tenker på.

EDIT : Tenker på det lovforslaget om sikkerhetskopiering og nedlasting fra nett som behandles i disse dager.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...