Gå til innhold

Stengning av tråder

Anbefalte innlegg

Blir stadig litt irritert over at tråder jeg hadde tenkt å svare på, er blitt stengte. Ofte av prippne og vel konsekvente årsaker vil jeg si.

Det siste gjaldt en diskusjon om nettlesere på "internett og nettverk", fordi det var programvare. Det kan vel forøvrig strengt tatt diskuteres? Nettlesere har jo i høyeste grad med internett å gjøre..

Min mening er at man også bør ta litt hensyn til engasjement og seriøsitet i en tråd, når den skal vurderes stenges. Og ikke bare se blindt på det rent kategoriske.

Så lenge det dreier seg om seriøse tråder med intresserte og engasjerte deltakere, bør man kunne gi litt slingringsmonn - og heller eventuelt flytte tråden til en mer passende kategori i stedet for å bare smelle igjen døra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

QUOTE (EnD.R.E. @ 09/04/2004 : 03:30)
Enig. Skikkelige tråder, særlig ikke de der diskusjonen er igang burde ikke stenges, men flyttes. Særlig ikke når det er en noe tvilsom feilposting som i tråden du (groenn) nevner.

Er det da ikke den praksisen vi gjennomfører da? :ermm:

Lenke til kommentar

Enden har utmerket seg ved å stenge tråder for fote. Personlig syns jeg Blib gjør en mye bedre jobb, da han flytter tråden, kommenterer i første innlegget hva som er gjort feil, og evt. korrigerer elendige topics.

Forøvrig er forumet helt elendig lagt opp, da enkelte av søstersidene (spesielt hw.no og overklokking.no) har kategorier som kan til forveksling være lik.

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar

QUOTE (psilocybe @ 09/04/2004 : 09:12)

Forøvrig er forumet helt elendig lagt opp, da enkelte av søstersidene (spesielt hw.no og overklokking.no) har kategorier som kan til forveksling være lik.

Enig. Et eksempel var der dette først ble postet. Kategorien har nesten samme navn, og jeg var ikke en gang klar over at denne den er flyttet til fantes engang før nå.

Lenke til kommentar

QUOTE (groenn @ 08/04/2004 : 03:55)
Det siste gjaldt en diskusjon om nettlesere på "internett og nettverk", fordi det var programvare. Det kan vel forøvrig strengt tatt diskuteres? Nettlesere har jo i høyeste grad med internett å gjøre..

Hvis du tenker deg litt om, så heter forumet hardware og kategorien internett og nettverk, følgelig er det hardware relatert til internett og nettverk som skal diskuteres. Og ikke software.

Lenke til kommentar

QUOTE (Orjanp @ 09/04/2004 : 10:00)

Hvis du tenker deg litt om, så heter forumet hardware og kategorien internett og nettverk, følgelig er det hardware relatert til internett og nettverk som skal diskuteres. Og ikke software.

Sånn jeg har forstått det, har alt mulig relatert til internett hverfall pleid å bli diskutert der. Isp'er, mail, linjer, ting som foregår/kan gjøres/finnes på internett etc etc.

Hvis det er kun 'hardware relatert til internett' og nettverk blir det vel temmelig begrenset?

Men hvor er i så fall kategorien der alt det andre nevnte om internett skal diskuteres? :dontgetit:

Lenke til kommentar

QUOTE (psilocybe @ 09/04/2004 : 10:12)

Sant, men samtidig er det da ikke så veldig vanskelig å skille mellom Hardware-relatert innhold og overklokking?

Alt som har med f.eks. skjermkort, som ikke innebærer noe med overklokking, postes under Skjermkort, skjermer, og vice versa. Er da vel ikke så vanskelig å utføre dette?

Hvis noen skulle spør om hvilket skjermkort som er best i henhold til overklokking, er det da ikke tvil om hvor denne skal. Derimot hvis noen spør om det skjermkortet med best ytelse, skal ikke denne under overklokking.

Alt i alt mener jeg at forumet fungerer ypperlig, alt beror bare på hvem (og hvordan) man bruker det.

cheers.

Lenke til kommentar

QUOTE (psilocybe @ 09/04/2004 : 10:12)
Enden har utmerket seg ved å stenge tråder for fote. Personlig syns jeg Blib gjør en mye bedre jobb, da han flytter tråden, kommenterer i første innlegget hva som er gjort feil, og evt. korrigerer elendige topics.

gi nå enden litt pusterom da.. han har nettopp trådt inn som moderator på dette forumet og da må man tillate feil.

Det man heller bør gjør er å sende en høflig PM til han og spørre hvorfor han stengte det.. har han en veldig god grunn så ok, men visst det bare er slikt flisespikkeri som nettlesre i internett og nettverkkategorien så bør man gjøre han oppmerksom på at det gjør mer skade å stenge denn enn å la den forstette når det er så tvilstilfelle..

Lenke til kommentar

Siden dere klager så fælt så får jeg vel forklare meg :)<-- jeg smiler

Jeg kjører en linje hvor jeg ikke viser så mye nåde ovenfor de som har vært her en stund. De burde vite bedre, og vet de det ikke så synes jeg de bør lære seg det ganske fort.

Nye brukere er jeg medgjørlig ovenfor, og flytter tråder så det holder + endrer emnefelter. Samtidig sender jeg en venlig PM hvor jeg forteller litt om forumstrukturen og hvor ting bør postes for å få svar av ekspertene.

I hvert tilfelle er det selvsagt en vurderingssak, og jeg har aldri stengt en feilpostet tråd med god diskusjon (tror jeg).

Som Stig-Arne påpeker så er det utrolig mye som kan fikses over PM - vi gjør feil som alle andre, og retter de gjerne opp når noen sier fra

Lenke til kommentar

QUOTE (jallakim @ 09/04/2004 : 12:04)
Sant, men samtidig er det da ikke så veldig vanskelig å skille mellom Hardware-relatert innhold og overklokking?
Alt som har med f.eks. skjermkort, som ikke innebærer noe med overklokking, postes under Skjermkort, skjermer, og vice versa. Er da vel ikke så vanskelig å utføre dette?

Nei, ikke for meg. Jeg vet hvordan forumet er lagt opp. Jeg tenker på de som bruker overklokking.no som utgangspunkt, for eksempel, folk som gjerne ikke vet at forumet er mye større enn bare det på ok.no. De ser gjerne en kategori som heter "skjermkort", og tenker at "Aha, jeg har et problem med skjermkortet mitt. Da virker dette som en logisk kategori å plassere posten min i".

Uansett, jeg sier bare at jeg foretrekker Blibs måte å håndtere feilpostede tråder på.

Lenke til kommentar

Skjønner greit nok prinsippene her, men min mening er nå likevel at virker unøvendig flisespikkende av og til.

Men men.

Selv om man har vært her lenge, er det ikke alltid man er her så ofte og på så mange forskjellige kategorier. Feks jeg kommer stort sett tilbake til et par tre kategorier, og er veldig sjelden på andre.

Det kan virke som det er litt vel mange av dem, uten at jeg skel påstå for sikkert.

Men det er et problem ved dette jeg tror det kan være lurt å ta med i betrakning. Noen kategorier er mye mer aktive enn andre. Da kan det være et problem når en kategori er en der noen ofte har (for dem) viktige saker å spørre om o.l., men så er det lite og ingen diskusjoner der, eller lite folk som frekventerer.

Da blir man nok lett fristet til å poste spørsmålene i et av de større aktive kategoriene, fordi det er mye bedre sjangs for å få respons fra noen som vet noe..

Kanskje det kunne vært en idé å hatt en egen "support" kategori der alle spørsmål kunne legges inn, og så kunne de evt flyttes til respektive passende kategorier, Og at det opprinnelige spørsmålet fremdeles lå inne i denne spørreavd men linket seg til kategorien.

Kanskje det ikke hadde blitt mer bryderi for moderatorne, for da ble det mer oversiktelig? Vet ikke, bare en tanke.. :hmm:

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...