PerPastill Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Hei! Jeg skal kjøpe nytt skjermkort. Enten Gainward Geforce FX5900XT "Ultra/100TV-DVI" eller Radeon 9800 pro. ATI kortet er såvidt dyrere, men det har ikke noe å si. Slik jeg forstår det har nv en mer avansert gpu, så senere spill som doom3 vil kjøre bra på dette kortet. Ati er bedre for å pushe dagens spill, og er litt raskere der. Ellers bruker jeg linux en del, og nv har gode drivere der. Vet ikke om ATI har kommet seg? Noen tips? Lenke til kommentar
vipewan Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 ville uten tvil valgt 9800 Pro kortet. Lenke til kommentar
joebush Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Selv hadde jeg valgt Nvidia. Ytelsesforkjellen er liten imellom de to kortene. Mener å ha hørt at ATI har støtte i Linux, men vet ikke noe konkrett. Har ikke ATI, så det er ikke viktig for meg. Nvidia derimot er godt støttet, og det skulle gjerne fantes flere spill til Linux slik det var noe poeng. Om Nvidia kommer til å kjøre Doom3 bedre enn ATI kan jeg ikke uttale meg om. Nvidia pleier i alle fall å være gode til overklokking, mens ATI oftere ligger på grensen rett ut av esken. Dette kan variere, men det er slik jeg har forstått det. De jeg kjenner med ATI pleier å ha driverproblemer også. Bare min mening. Begge kortene er i alle fall aktuelle. Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 nvida er best på akkurat doom3 fordi de gruker opengl men 9800pro er bedre på de fleste andre ting. Kjøp 9800pro du. Det er det beste kortet av de to. Hadde du søkt på forumet hadde du sett at det oxo har blitt svart på mange ganger før. Lenke til kommentar
fLR Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Har meget god erfaring med mitt Gainward FX5900XT Golden Sample i alle fall. Gode klokke-muligheter bl.a. Dessuten, hvis du spiller cs er dette også et bedre valg.. Men 9800PRO er kanskje mer Bang for the bucks Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 FX5900 vil høyst sansynlig være et bedre kort for Doom3, men D3 er faktisk ganske "old tech", funksjonaliteten ligger hovedsaklig på DX7 nivå. R9800Pro er på en annen side overlegent på DX9, noe som er mer fremtidsrettet enn å ha den beste hardwaren for Doom3 motoren. R9800Pro er også generelt en del raskere enn FX5900XT og har overlegent AA kvalitet. Når det gjelder linux og drivere så har, fra det jeg skjønner, ATi forbedret seg en del, men nVidia er forsatt å foretrekke her. Lenke til kommentar
joebush Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 FX5900 vil høyst sansynlig være et bedre kort for Doom3, men D3 er faktisk ganske "old tech", funksjonaliteten ligger hovedsaklig på DX7 nivå. R9800Pro er på en annen side overlegent på DX9, noe som er mer fremtidsrettet enn å ha den beste hardwaren for Doom3 motoren. R9800Pro er også generelt en del raskere enn FX5900XT og har overlegent AA kvalitet. Når det gjelder linux og drivere så har, fra det jeg skjønner, ATi forbedret seg en del, men nVidia er forsatt å foretrekke her. Du tenkte nok på Quake3 vel? Doom3 er ikke akkurat et "old-tech", DX7 spill. Lenke til kommentar
Dr.Gonzo Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Hvis du spiller CS, velg 5900xt. Lenke til kommentar
Ghost Of Death Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Er ikke FX 5900XT en nedgradert versjon av FX 5900? I så fall ville jeg gått for R9800Pro, siden det er kjappere enn FX 5900. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 (endret) Du tenkte nok på Quake3 vel? Doom3 er ikke akkurat et "old-tech", DX7 spill. Begge disse spillene benytter OpenGL. Multi-texturing, Dot3 bump mapping, cube maps, stencil volumes. alt dette er DX7 funksjoner. Doom3 er full featured på DX7 hardware. Doom3 bruker dog noe funksjoalitet fra nyere hardware, men det er hovedskalig for å bedre ytelsen (færre rendering passes). Endret 8. april 2004 av MistaPi Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 tror seri0st ikke du merker ytelses forskjell p& CS............ da trenger man ikke slike kort...... sp0rsm&let er, hva er best etter firmware modding og klokking?????? Lenke til kommentar
PerPastill Skrevet 8. april 2004 Forfatter Del Skrevet 8. april 2004 Hehe, tror du kjører CS rimelig greit selv på en 386 med disse kortene Ang. doom3 er det vel neppe på dx7 nivå? Nå kjenner jeg ikke d3d mye, men var det så mye støtte for t&l der da? doom3 kjører vel fragment- og vertex_programs så det synger etter.. Stencil-shadowing støtter visst nv i hw via "ultrashadow" eller noe slikt, som gir det en grei boost.. Jeg søkte rundt men fant mye fram og tilbake. Er vel ikke noe klart valg.. FX5900XT er FX5900 som kjører litt nedklokka, men den golden sample saken kjører vel raskere enn fx5900 som standard? Så vidt jeg vet kan du modde den til en ekte fx 5950 ultra, mot 9800pro -> rad 9800xt som ikke er helt rett pga arkitekturforskjeller? Det fins jo forresten mange spill som funker i linux, så lenge du har wine(x3)... Lenke til kommentar
duster73 Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Har lenge vært Nvidia-fan, (Har hatt GF2 MX, GF3 Ti500 og GF4 Ti 4200) men byttet til Radeon 9800 Pro for et halvt 4 mnd. siden. Vel....Jeg ELSKER dette kortet! Ikke noe negativt om Nvidia, men jeg mener ATI for tiden er et bedre kjøp. Lenke til kommentar
ML Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 er storfornøyd med mitt 9800pro kort jeg også! og det kan klokkes kraftig....jeg synes vifta bråker litt mye.... Lenke til kommentar
lperik Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Er ikke FX 5900XT en nedgradert versjon av FX 5900? I så fall ville jeg gått for R9800Pro, siden det er kjappere enn FX 5900. Vel 5900xt er en nedgradert versjon av 5900 (eneste forskjell er ramhastigheten). Saken er at det kan klokkes gjerne til 5900Ultra hastighet og over og da begynner vi å snakke et godt kjøp for 1650kr. Men selvsagt, om man har 2000kr å bruke velger man 9800pro. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 (endret) Ang. doom3 er det vel neppe på dx7 nivå? Nå kjenner jeg ikke d3d mye, men var det så mye støtte for t&l der da? doom3 kjører vel fragment- og vertex_programs så det synger etter.. DX7 har støtte for T&L i hardware, fixed function sådann. Doom3 bruker vertex og fragment programer for å redusere antall rendering passes, men D3 bruker veldig få shaders. DX7 hardware kan gjøre den samme jobben. My current work on Doom is designed around what was possible on the original Geforce.-John Carmack The NV30 can run DOOM in five different modes: ARB, [NV10 (full featured, fiverendering passes, no vertex programs), NV20 (full featured, two or three rendering passes), NV30 ( full featured, single pass), and ARB2.-John Carmack NV10 = GeForce256 = DX7 FX5900XT er FX5900 som kjører litt nedklokka, men den golden sample saken kjører vel raskere enn fx5900 som standard? Så vidt jeg vet kan du modde den til en ekte fx 5950 ultra, mot 9800pro -> rad 9800xt som ikke er helt rett pga arkitekturforskjeller? Arkitekturmessig er R350 og R360 stort sett identisk, samme gjelder NV35 og NV38. Men R9800XT og FX5950 har 256MB VRAM og bruker en kraftigere kjøleløsning enn sine yngre brødre. Endret 8. april 2004 av MistaPi Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 virker som 5900XT gir mest ytelse for penga? mht modding og klokking alts& Lenke til kommentar
norrick Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 (endret) Se http://www.tomshardware.com/graphic/200312...tournament_2003 og videre for sammenligning. Når man kjører uten "eyecandy" som FSAA og Aniso i 1024 X 768 så er 9800Pro generelt kjappere enn 5900XT men begynner man å sette opp kvaliteten på bildet og kjører 4 x FSAA og 8 x Aniso i samme oppløsning så ligger 9800Pro kortet langt foran 5900XT i FPS, se http://www.tomshardware.com/graphic/200312...tournament_2003 og videre. I UT 2003 så har 9800Pro kortet et forsprang på hele 59% og i Nascar Thunder 2004 så øker dette til hele 78%!!! I Call of Duty så har også 9800Pro et forsprang på 64%. Det er vel ikke mye tvil om hvilket kort som yter best, kortene har blitt testet på forholdsvis nye spill så sammenligningen er ganske så reel. På enda nyere spill som vil bruke DX9 så vil dette forspranget øke enda mer. I tillegg til at 9800Pro kortet er mye kjappere så har ATI mye bedre antialising som man lett ser på bildekvaliteten (hvem er det som ikke kjører med FSAA og Aniso for tiden?). 9800Pro har også hardware støtte for DivX... Det finnes ikke tvil om hvilket kort som er det beste! Hightech Excalibur Radeon 9800 Pro IceQ! (Vanlig 9800Pro med VGA-silencer for OC) Endret 12. april 2004 av norrick Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 dette er jo stock hastigheter da, og hardware.no fikk jo helt andre resultater? virker mye naermere her (hvis du ser p& siste test) Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Slik jeg forstår det har nv en mer avansert gpu, så senere spill som doom3 vil kjøre bra på dette kortet. Ati er bedre for å pushe dagens spill, og er litt raskere der. eneste som er mer avansert med nVidia sin GPU er vel at den er bygd på 0.13nm prosess, mens Radeon9800pro fortsatt benytter 0.15nm, dette fører til at Radeon kjernen blir varmere ved lavere frekvenser enn nVidia kjernen... ellers så er vel funksjonene til de 2 brikkene ganske like. At nVidia er mer fremtidsrettet enn ATi er vel heller tvilsomt, ut ifra tester så var jo ATi brikkene mye raskere på både Doom3 og Half-Life2? eller har det bildet endret seg i det siste? (har ikke fulgt helt med) Men Geforce 5900 og 5900XT er jo geniale kjøp med tanke på pris/ytelse, noe 9800pro faktisk har blitt med tiden også... så det blir vanskelig for meg å anbefale noe her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå