albe Skrevet 31. mars 2002 Del Skrevet 31. mars 2002 Jeg har en 1,2GHz Tbird som jeg har overklokket med 140x10 = 1400MHz. Men senere har den blitt noe ustabil på denne hastigheten, og nå må jeg kjøre på 140x9 = 1260MHz for at den skal være dønn stabil. Jeg lurer fryktelig på hvorfor! Kjøleren kjører med samme hastighet (Silverado, 8V), og systemtemperaturen er uendret. Jeg har nylig tatt denne av, renset den og fjernet støv på impelleren, og satt den på igjen med ArtecSilver3. Her er noen teorier jeg har selv: 1) Kjernen kan ha blitt skadet. Jeg tror ikke helt på denne. Temp er uendret, og degraderingen skjedde mens kjøleren var fastmontert. 2) Oppgradert bios på Epox-8kta3+ hovedkort. Skjønner ikke helt at dette kav være grunnen. Jeg oppgraderte den riktignok omtrent i samme tidspunkt (+-2 måneder?) som problemet startet. Prosessorspenningen er stilt inn på default (1,75V) og rapporteres med 1,82 i bios og mbm5. Økt spenning (+0,05V) hjalp ikke. Med den gamle biosen funket 1,4GHz med 1,75-1,8V i MBM5. Kan man stole på sammenligning av spenningsrapportering i MBM5 med forskjellig bios? 3) Kan statisk elektrisitet ha skadet prosessoren? Jeg har jo vært inne i PC'en nesten hver uke i et år for å "mekke", og for å senke lydnivå. Jeg har prøvd å være forsiktig, men har ikke brukt armbånd for å hindre statisk elektrisitet. 4) andre teorier eller løsninger??? Hadde vært morsomt å finne ut av dette, mvh Albe Lenke til kommentar
kaifas Skrevet 31. mars 2002 Del Skrevet 31. mars 2002 kanskje elektromigrasjon... dobbelsjekk at kjøler har 100% kontakt med CPU core. Lenke til kommentar
albe Skrevet 1. april 2002 Forfatter Del Skrevet 1. april 2002 Quote: On 2002-03-31 23:17, kaifas skrev:kanskje elektromigrasjon...dobbelsjekk at kjøler har 100% kontakt med CPU core. Elektromigrasjon.. hehe. Regner med at du tuller litt, siden jeg ikke har peiling på hva du prater om. Demonterte/monterte kjøler igår, uendret resultat, identisk temperatur. En teori til: Jeg har låst opp cpu med blyant-trikset. Hvis blyantstreken nesten er forsvunnet kan det gi denne feilen? Når jeg overklokker fryser winXP under pålogging, eller senest et par minutter senere. Noen som vet når maskinen sjekker at den kan overklokkes? jeg trodde bios gjorde dette i oppstarten, og hvis oppstart passerte, var det greit. Men kanskje jeg burde ta ut cpu for å lage strekene på nytt, for å sjekke? Albe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå