Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele nettverkskabel?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er ny her, og lurer på om det er mulig å dele en nettverkskabel fra en ruter (3Com) mellom to maskiner, dvs. koble kabelen til en splitter av noe slag? Jeg trenger dette siden jeg har nettopp skaffet ny maskin, og har ingen mulighet til å trekke enda en kabel (kabelen går gjennom vegger, etc). Begge maskinene har nettverkskort, men de har bare plass til en hver, slik at seriekobling ikke vil fungere. På forhånd takk.

 

PS: Går det an å bruke en switch til dette? Og hva er forskjellen på en hub og en switch?

Endret av Famicom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Tror det blir hardt å dele kabelen, men en hub eller switch vil nok fungere...

en swtich kan vel sies å være litt mer "intelligent" enn en hub.

Kort sagt har switchen litt mer kontroll og sender dataen til IP'en den skal til.

Huben sender alt til alle. Så lenge huben ikke belastes fullt ut er den marginalt raskere enn switchen, men når den overbelastes blir den tregere...

Endret av Bro2
Lenke til kommentar

Når man sender informasjon over en TP-kabel er det 2 ledninger som er send og to som er mottak. Dersom man splitter på den måten du sier så er send på de to maskinene samme, og mottak er samme. Kommunikasjon kan da ikke foregå direkte i mellom de to maskinene. Det kan derimot tenkes at informasjonen, når de kommer til switchen, rutes tilbake ned samme kabelen slik at den andre maskinen får det den skal.

 

Tankegangen har jeg vært inne på før, men har aldri hatt anledningen til å prøve det ut i praksis. Tror dette kan fungere om man bruker switch, men ikke med hub, men er som sagt usikker.

 

Det kan også hende at nettverkskortene blir lite glade for å få signal på send-linjene, slik at ting skjærer seg helt.

 

Håper du poster her om du prøver. :)

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Hei

 

Tror det blir hardt å dele kabelen, men en hub eller switch vil nok fungere...

en swtich kan vel sies å være litt mer "intelligent" enn en hub.

Kort sagt har switchen litt mer kontroll og sender dataen til IP'en den skal til.

Huben sender alt til alle. Så lenge huben ikke belastes fullt ut er den marginalt raskere enn switchen, men når den overbelastes blir den tregere...

En switch sender ikke pakkene til en IP, men derimot til MAC-adressen på vei mot IP-adressen. Dette kan være enda en switch, eller selve maskinen som var ment å få pakken.

 

Ja, det var kanskje flisspiking, men jeg er trøtt. ;)

Lenke til kommentar

(edit: art kom meg i forkjøpet)

 

Du kan dele kabelen på et vis:

 

En vanlig tp-kabel har 4 par ledere.. (dvs 8 ledere til sammen)

Men overføringa bruker bare et par til send og et par til mottak...

det vil si at du har 2 par i bruk, og to ledig i en vanlig kabel...

 

så om du er villig til å trikse litt med kabelen, så går det fint ann å sende to igjen interface igjenom samme fysiske kabel, men ikke på samme lederne (slik som joebush foreslår har jeg aldri testet, men tror ikke det vil fungere... fordi det blir sendt en positiv og en negtiv impuls i et par og det er noe med differansen mellom dem eller noe slikt...)

 

men iallefall det du må gjøre for å få sendt 2 igjenom 1, er å koble fx slik:

kontakt 1/kabel 1:

1 Lys blå

2 Mørk blå

3 Lys brun

4

5

6 Brun

7

8

 

Kontakt 2/kabel2:

1 lys orange

3 mørk orange

4 lys grønn

5

6 grønn

7

8

 

Du må bruke en farge på 1 og 2, og en farge på 3 og 6.. og likedann i begge ender av kabelen....

 

Et kanskje bedre alt er å bare kjøpe en switch... men da får du bare halve kapasiteten, og det er noe dyrere om du vil spare litt...

Endret av connect
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...