dvn Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Er på jakt etter litt bedre lyd til TV'n og DVD-spilleren er i huset.. så trenger litt hjelp nå! For det første, har jeg fra før av en 32" widescreen TV og en DVD-spiller.. så det er ikke akkurat så veldig kraftig lyd jeg får presset ut av det Men jeg vet ikke riktig hva jeg skal se etter.. Kunne tenke meg litt "surround", men her har jeg veldig lite peiling. Trenger jeg receiver? Hvilke høyttalere er bra osv? Hva prisantydning gjelder.. vet jeg heller lite om hva som er vanlig å bruke på dette. Vi snakker ikke om SINNSYK lyd her, men bare litt trøkk til filmer og slike ting.. Kunne tenkt meg å bruke 2-4 tusen? Eller er dette en helt gal pris? Har sett på slike hjemmekinopakker, men her følger det som regel med DVD-spiller.. noe jeg ikke trenger. Så det hadde vært fint om noen kom med et par anbefalinger til hva jeg burde kjøpe (og kanskje litt veiledning)! Mvh, Eivind Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Denne og denne, så bygger du ut med bak, center og sub når du får råd Har ikkje hørt gale høyttalarane, men vil tru dei er ganske greie. Recieveren har eg hørt, og synes at den ga ganske bra lyd for pengane. Surround for 2-4k er ganske dødfødt egentelig.. Om du har muligheit til det, gå rundt og høyr på et par anlegg. Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 du kan også sjekke qxl og bruktmarked.no om du finner noe brukbart der.. brukte ting kan være like gode som nye, men betraktelig billigere. i allefall forsterkeren. vil anbefale deg å ta en titt på www.dynabel.no etter byggesett høytalere. hvis du ikke har noe i mot å ta i et tak selv.. meget pen lyd til en rimelig penge der. av recivere bør du gå for pioneer, rotel, panasonic\technics eller denon. styr klar av sony! de eier ikke kraft, og har et rævva lydbilde. snakker da av erfaring. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Denne og denne, så bygger du ut med bak, center og sub når du får råd Har ikkje hørt gale høyttalarane, men vil tru dei er ganske greie. Recieveren har eg hørt, og synes at den ga ganske bra lyd for pengane. Surround for 2-4k er ganske dødfødt egentelig.. Om du har muligheit til det, gå rundt og høyr på et par anlegg. Jeg ville byttet ut Gale med et par slike: http://hifiklubben.no/iz.asp?id=2|p|120|120|166|pdetail, men ellers er jeg ganske enig med Satrucci_ her. Billig og "bra" løsning som vil holde til ditt bruk. Ut fra det du sier i alle fall. Så kan du heller kjøpe en subwoffer, og et par bakhøyttalere senere. Eventuelt større fronthøyttalere og flytte Dali 3003 bak som bakhøyttalere. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Jepp.. Tenkte på dei der. Var dei eg hørte recieveren ilag med, og det låt ganske bra, men det såg ut som om han ikkje hadde tenkt å bruke så masse peng.. Lenke til kommentar
SveinungB Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Kjøp deg en kvalitetsforsterker, drit i oppgitt watt, ikke kjøp i vanlig elektrobutikk (dette er det samme som å kjøpe våpen i en lekebutikk). Hadde jeg vært deg hadde jeg bygget selv, dette sparer du veldig mye penger på i forhold til kvaliteten. Høyttalere er som fuglekasser, ei kasse med hull her og der. Men vær pinlig nøyaktig og ta deg all tid du har til rådighet. IKKE ha det travelt om du skal bygge høyttalere, da ender det med at du kommer til å bygge dem på nytt senere... Du kan aldri være nøye nok, sparkle nok ganger, lakke nok ganger etc! Ser at Demogorgon også er av selvbygg-typen, om det er noe du lurer på så hjelper jeg (og helt sikkert han også) gjerne Ikke vær redd for å bygge selv... Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 av recivere bør du gå for pioneer, rotel, panasonic\technics eller denon.styr klar av sony! de eier ikke kraft, og har et rævva lydbilde. snakker da av erfaring. Dette eier du ikke peiling på. Går man for en panasonic, technics eller pioneer receiver i samme pris som en fra Sony skal jeg garantere at sonyen helt klart gir mest lyd for penga. Forøvrig nevner du ikke Nad, Marantz og H/K som lager glimrende receivere. Bruker forøvrig Dali 3003 selv som bakhøyttalere og er strålende fornøyd. Forsterkeri som passer til Dali er: Nad, Sony, Vincent, Marantz. I noen tilfeller passer Denon og Rotel også (blir ganske mørkt, ikke alle som liker det) Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Skal anlegget også brukes til musikk? Lenke til kommentar
dvn Skrevet 9. april 2004 Forfatter Del Skrevet 9. april 2004 Ja, det blir nok litt musikk også. Ser mange anbefaler høyttalere og receivere fra hifiklubben.no .. men skal jeg velge produkter herifra, kommer jeg omtrent ikke under 10 000,- som er uaktuelt.. Kan vel sette grensa til 5000,- , men som sagt, jeg stiller ikke ekstreme krav til lyd og kvalitet, det skal bare være litt trøkk og grei lyd... Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Hvis du setter grensen til 5000kr blir det en sinnsykt dårlig hjemmekino... Ville råde deg for å gå for et enkelt helt ordinært stereoanlegg. Det vil du garantert bli mye mer fornøyd med. Hva med denne forsterkeren fra cambridge og denne høyttaleren fra Dali? Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 Enig med cdrom her. Du får ikke stort for 5000 i dag, spesielt hvis du skal ha surround. En mulighet er å kjøpe et alt i ett surroundanlegg fra f.eks Pioneer, sony etc. De gir en morsom filmopplevelse og en heller laber musikkopplevelse. Vær klar over at slike anlegg ikke kan måle seg med dyrere anlegg. Skulle egentlig bare mangle, du får det du betaler for. Er du ute etter litt bedre filmlyd, men på samme tid også er glad i god musikk, synes jeg et stereoanlegg i likhet med det cdrom anbefalte er den beste løsningen. Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 av recivere bør du gå for pioneer, rotel, panasonic\technics eller denon.styr klar av sony! de eier ikke kraft, og har et rævva lydbilde. snakker da av erfaring. Dette eier du ikke peiling på. Går man for en panasonic, technics eller pioneer receiver i samme pris som en fra Sony skal jeg garantere at sonyen helt klart gir mest lyd for penga. Forøvrig nevner du ikke Nad, Marantz og H/K som lager glimrende receivere. Bruker forøvrig Dali 3003 selv som bakhøyttalere og er strålende fornøyd. Forsterkeri som passer til Dali er: Nad, Sony, Vincent, Marantz. I noen tilfeller passer Denon og Rotel også (blir ganske mørkt, ikke alle som liker det) hvis du liker lyd som har omtrent like mye spenst og liv som en pannekake så værsegod! og dette eier jeg ikke peiling på? det er litt av en påstand fra en som har sett et innlegg i et forum. temmelig tynnt grunnlag for en såpass bastant påstan.. grunnen til at jeg ikke nevner Nad, marantz eller H\K er at jeg ikke har hørt noen av de nok til at jeg kan ha en formening om de. har hørt mye bra OM H\K og Marantz, men siden jeg ikke har hørt de, så er det temmelig dummt og buse ut at de er "bare helt kongeråe assa!" (litt mørkere lydbilder passer som regel temmlig bra når det gjelder hjemmekino) Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 hvis du liker lyd som har omtrent like mye spenst og liv som en pannekake så værsegod!og dette eier jeg ikke peiling på? det er litt av en påstand fra en som har sett et innlegg i et forum. temmelig tynnt grunnlag for en såpass bastant påstan.. Jeg får hakeslepp når du nevner Technics.. Skal godt gjøres å finne noe dårligere og mer avleggs i hjemmekino. Det var det jeg reagerte på.... Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 NAD bør absolutt vurderes! Er vel ingen av de andre nevnte forsterkerne som gir like mye kraft for pengene. Og de låter ikke dumt heller Og må si litt enig i hetsen av Sony her, nå skal det sies at jeg kun har prøvd 2 forskjellige surround reciever i den billig klassen. Men de hadde ikke noe som lignet på dynamikk. Var så utrolig flat lyd av dem. Lenke til kommentar
Even. Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 betalte 7 laken for pioneer recieveren min. Spiller som bare pokker den. Og angående det med å ikke kjøpe annlegg i en elektrobutikk: Du får veldig mye bra der selv om de ikke bare selger hifi ting Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Og angående det med å ikke kjøpe annlegg i en elektrobutikk: Du får veldig mye bra der selv om de ikke bare selger hifi ting Det er sant. Elkjøp selger bla. Yamaha subwoofere og Energy Veritas høyttalere... Skal man handle hifi i en slik butikk bør DU vite hva du vil ha slik at du overser alle argumentene til selgeren. Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 har hørt 2 technics recivere. den ene var min, og var heller laber, men gammel, og en ny, dyrere en som spillte fletta av det meste jeg har vært bortig i den prisklassen(brukt for 1700). Lenke til kommentar
stigen1 Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Forsterkere som passer til Dali er: Nad, Sony, Vincent, Marantz. I noen tilfeller passer Denon og Rotel også (blir ganske mørkt, ikke alle som liker det) I noen tilfeller Denon og Dali? Du bør passe deg for slike bastante uttalelser, og spesiellt på at andre ikke har peiling. Har selv jobbet i HiFi-klubben i over 3 år, og de forsterkerne som passet best (etter vår anbefaling) var Dali med Denon og/eller Marantz (og NAD). Denon er ikke kjent for det "mørke" lydbilde du kaller det for. Tvert i mot: Denon har vært kritisert for å være noe nøytral i lydbildet, noe "basselskere" ikke liker. Derfor har f.eks. Marantz og spesiellt H/K vært anbefalt til de som liker et mer fyldig bassbilde. Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 du må jo ha en av verdens beste jobb!! Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 I noen tilfeller Denon og Dali? Du bør passe deg for slike bastante uttalelser, og spesiellt på at andre ikke har peiling. Har selv jobbet i HiFi-klubben i over 3 år, og de forsterkerne som passet best (etter vår anbefaling) var Dali med Denon og/eller Marantz (og NAD). Denon er ikke kjent for det "mørke" lydbilde du kaller det for. Tvert i mot: Denon har vært kritisert for å være noe nøytral i lydbildet, noe "basselskere" ikke liker. Derfor har f.eks. Marantz og spesiellt H/K vært anbefalt til de som liker et mer fyldig bassbilde. Hehe, jasså.... Alle har et objektivt syn. Flere med meg synes en Dali/Denon kombo ikke er å foretrekke og hfk folk hevder jo selvfølgelig det stikk motsatte. Har en bekjent som jobber i hfk, og det er komplett umulig og duskutere hifi med han. Stakkaren har jo blitt hjernevasket på det groveste og mener selvfølgelig at det er kun hfk's produkter som gjelder. Ingen andre produkter er ikke i nærheten kvalitet/lydmessig til de produktene hfk selger. Tøv og fanteri! Og det med at "andre folk ikke har peiling" uttalelser bruker jeg meget sjeldent men når folk hevder at Sony har et rotete lydbilde så sier det klikk i hodet mitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå