Gå til innhold

Hvor stor vann blokk?

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage en cpu vannkjøler. Jeg har bestemt meg for å prøve meg på en blokk som blir sån.

vannblokk%20rev,2%20(Custom).JPG

Jeg fant den på Diablito2k sin worklog.

Da lurer jeg på hvor stor den burde være? Jeg har en 10mm tykk kober blokk som skal borres ut. Jeg skal ha plexi glass oppå. Hvor langt ned burde jeg borre? Jeg har sett det er forskellige meninger om hvor tykk bunnen burde være. Hvor brede burde gropa i blokka være?

Takker for alle svar. :yes:

PS: Jeg har en P4 prosessor. Og et ASUS P4PE hovedkort hvis det har noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal også lage en vannblokk.

Jeg hadde tenkt og frese ut av en 11mm kobberplate på 68mm X 70mm.

Det er mulig denne blir litt tung og stor.

Størelsen passer på mitt Abit IT7 max2.

cpu-vannblokk-478.gif

Jeg skal frese ned 7mm slik at det er igjen 4mm. Skal bruke en 10mm bunnfres.

Utenfor skal jeg frese ned et spor til en O-ring 4mm, 3mm freset ned.

Legger med en tegn. av hullene til feste av plexiplata.

socket%20mal.gif

Endret av bluesman
Lenke til kommentar

morn.. jeg syns 4mm bunn er ALT FOR mye... som jeg har sagt i noen andre tråder, minst mulig metall mellom vann og varmekilde. (diskuter så mye dere vil, det er fakta)

mine har 1-2 mm tykk bunn

jeg lagde min blokk med 10mm bredt bor som funker fint

til å feste blokken kan du enten bruke den orginale feste clipsen som er på p4 boxed skjøleren. eller du kan bruke hullene rundt CPUen..

håper det hjalp litt på din tørst for informasjon ;)

Endret av Diablito2k
Lenke til kommentar
morn.. jeg syns 4mm bunn er ALT FOR mye... som jeg har sagt i noen andre tråder, minst mulig metall mellom vann og varmekilde. (diskuter så mye dere vil, det er fakta)

4mm hørtes mye ut ja... tror nok nærmere 1 er bedre....

Lenke til kommentar

jeg personelig har 1.5 å synes det er litt for mye.. ville nåkk gått til 1mm..

Her er noen bilder jeg tok i fra nettet å lageg slik.. men vi har en frese maskin på skolen som lager den PRIKK lik.. så her er på en måte "min" da..+ tegninger..

water-block.gif

water-cpu-idea.gif

Idea A: gives the lowest waterloading = higher flow, and the same cold water cool down the whole CPU area.

Idea B: gives longer watertrack = higher output temperature, more water loading, hotter CPU.

wbcpu-a.jpg

wbcpu-b.jpg

wbcpu-d.jpg

wbcpu-e.jpg

wbcpu-f.jpg

wbcpu-g.jpg

Flere bilder finner du her.

Der kan du finne bilder hvordan du kan lage kjøling til CPU, GPU, chipset å HD

Jeg har som tipsene over vannoverføringen viser, ide 1

Good luck!

Endret av *Magnus*
Lenke til kommentar

*Magnus* hmm... da er du heldig :dontgetit: på den skolen jeg går på er det beste de har er en borremanskin, og den får ikke elevene bruke :( (det er en ungdomskole). Men jeg tror jeg får lånt meg en søyle borremaskin, trur det var det det heter, en borremaskin på et stativ så man får hull rett ned. Ska gjøre det på lignende måte som Diablito2k gjor det. :D

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er: Hvorfor velger så mange som lager vannblokker å lage utdaterte design? Det er jo ikke noe spesielt vanskeligere å lage de nyere som WW polytop og DD RBX, er det? Og de er jo tross alt de aller beste blokkene på markedet?

Hmm... jeg skal bare prove et design, det er min første blokk så ska ta en enkel en. Jeg har nokk kobber til å lage flere, så hvis du har et enkelt design så kan du gjerne komme med det, kansje jeg prøver det. :)

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er: Hvorfor velger så mange som lager vannblokker å lage utdaterte design? Det er jo ikke noe spesielt vanskeligere å lage de nyere som WW polytop og DD RBX, er det? Og de er jo tross alt de aller beste blokkene på markedet?

fikk en idè der... kanskje jeg lager en WW "kopi" hmmm... hvis jeg finner ut at jeg skal lage det, så legger jeg det ut i worklogen min :thumbup:

Lenke til kommentar

her er forresten resultatet fra vannkjølingen jeg å 2 KlasseKamerater har laget:

Bilde1: CPU blokk under konstruksjon av tegning

Bilde2: CPU blokk under konstruksjon av tegning

Bilde3: Under konstrukjson

Bilde4: Under konstruksjon

Bilde5: Under konstruksjon

Bilde6: Blokk ferdig

Bilde7: Nipler ferdig (hjemmelaget)

Bilde8: Loddet

Bilde9: Loddet

Det som gjenstod etter dette var mange timers med pussing :p

Først med GROVF smergelpapir --> 800 papir --> 1000 papir --> 1200 papir --> A4 Ark :yes:

:D:thumbup:

Endret av *Magnus*
Lenke til kommentar
39 grader idle med 25 grader vanntemp. Load 45/46 grader. Altfor mye. (Dog 5 grader gain fra luftkjøleren som var bra, men alliks.). 15-20 grader over vanntemp er rævva.

Det er nå ikke heeelt sikkert det da Kauder! Et par spørsmål:

Overklokker du?

I så fall; Med hvilken vcore?

Og hvilken vcore kjører du evnt som "standard"?

Disse tingene er faktisk ganske avgjørende for tempdiff mellom vann og CPU....

Lenke til kommentar

I bunn og grunn har jeg stilt meg det samme spørsmålet, men svaret er jo egentlig ikke så vanskelig å finne.

Du skal ha ganske godt utstyr til rådighet for å lage f.eks en blåkopi av WW-blokka, og slikt finner man neppe i enhver garasje eller hobbyrom. Husk at bunnen på den blokka er under 1mm....

AracnO lagde riktignok en fin blokk i det designet, men den ligger nok et stykke unna det optimale, selv om den ser ut til å fungere bra.

Men at ikke flere har forsøkt seg på Cascade-designet? Det kan jeg egentlig ikke skjønne, for den løsningen krever jo ikke på langt nær så avansert utstyr.

Har med ganske enkle midler laget en GPU-blokk i det designet, og jeg vil si at den fungerer svært bra!

Bare som et hint.........

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...