anon12234 Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 (endret) hei, jeg bare lurer på hvor det ble av vodoo sin gpu teknologi etter at det gikk konken, kjøpte ikke nvidia den teknologien da?, var genial ihvertfall..... dønn stabilde kort Endret 7. april 2004 av Henrik2k Lenke til kommentar
Kultom Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Nvidia "Gidder" da ikke bruke andres teknologi da vel, de har litt stolt het. De kjøpte opp 3dfx, og de gav vel jobber til forskerne dems... Fikk vel ut noen triks som resulterte i Gforce 4 eller noe. ikke sikker i hele tatt, bare speculasjoner. Lenke til kommentar
Ash Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Det finnes forhenværende 3dfx teknologi i dagens Nvidia produkter, Nvidia kjøpte opp det som var igjen av 3dfx etter at de gikk dukken. Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 De brukte noe av den i NV3x og NV40 vil også innholde teknologi fra 3DFX. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 7. april 2004 Forfatter Del Skrevet 7. april 2004 tenk hvis 3dfx ikke hadde gått konken da, for en ytelse. blir trist bare tanken på hva de kunne ha utviklet teknologien sin til. Lenke til kommentar
Kultom Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 tenk hvis 3dfx ikke hadde gått konken da, for en ytelse. blir trist bare tanken på hva de kunne ha utviklet teknologien sin til. Vel, tenk på det sånn, det var en grunn til at de gikk konk. Teknologien dems var ikke så enestående som alle skal ha det til, kortene deres ble overgått av Geforce 256 eller hva nå enn Nvidia kalte kortene på den tiden. Og dermed gikk det under og ut. De hadde nok gått konk etter en stund uansett, om ikke Voodoo 5 6000 hadde litt en stor slager. Nå er det bare en legende nesten Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 3dfx var bra i sin tid. Men mot slutten av sin storhetstid så måtte de benytte både 2 og 4 grafikk-kjerner på kortene sine for å kunne utkonkurrere Nvidia på ytelse i topp-segmentet. Desverre så kostet disse kortene flesk å produsere og resulterte dermed i svært høye priser og dermed få kjøpere. Dette ble en ond spiral som førte til undergangen av selskapet. 3dfz hadde likevel mye bra teknologi i kortene. F.eks OpenGL-støtten var veldig bra. Men det hjalp egentlig lite siden store deler av spill-industrien gikk over til DirectX og dermed var det ennå færre kjøpere igjen. Men for å ha det sagt: 3dfx hadde ikke bare bra teknologi. Bla. tok det svært lang tid før de gikk over fra 16bit fargedybde til 32bit. Dette var noe av grunnen til at de utkonkurrerte mange med ytelsen en periode. Nå i dag blir jo grafikk-selskapene nærmest lynsjet om de reduserer fargedybden for å øke ytelsen, sånn var det ikke før. Konklusjon: Det høyst diskutabelt om 3dfx ville kunne tilbudt konkurransedyktige produkter i dag dersom de hadde fortsatt. Lenke til kommentar
brukernamn Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 har aldri skjønt meg på det der maset om voodoo og kor gode dei var. Det einaste dei har å sjå tilbake på er voodoo 1 og 2. Etter det har dei ikkje hatt noke suksess. Når TNT2 kom tok det over og var javnt over litt bedre, og når geforce kom var det over og ut med 3dfx. En her nevner "for en ytelse" om 3dfx hadde fortsatt. Det har eg særlig liten tru på. 3dfx fyrte av all teknologi dei hadde i dei første korta, og etter det hadde dei ikkje noke å bridra med. Som sagt tidligare tok det svært lang tid før dei gjekk over til 32bit. Etter ka eg hugsa var korta til 3dfx store, tunge og gammaldagse på slutten. Lenke til kommentar
nObedienz Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Slik jeg husker det, var det slik at nVidia kjøpte opp 3dfx - 3dfx gikk ikke konkurs. Men som det blir sagt her, ytelsen til voodoo kortene sank betraktelig med årene i forhold til den nye generasjonen med GeForce kortene. Uansett, hvis det er noen her som har et Voodoo 5 kort liggende å slenge, send meg gjerne en PM - eller bare send en PM hvis du aner hvor man kan få has på et slikt kort om dagen Lenke til kommentar
Vice Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 3dfx hadde allerede blitt forbikjørt av nvidia og deres storhetstid var over. Tviler sterkt på at vi hadde fått sett noe bra fra den kanten på laaang tid dersom de hadde fortsatt. Da måtte de nærmest ha startet fra scratch igjen og utvikle helt nye design. Tror det beste som kunne skje nettopp var at de ble overtatt av nvidia. Derfor kunne de kombinere det beste fra de to selskapene og det er disse produktene vi idag kan kjøpe. Lenke til kommentar
woohoo Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 grunnen til at 3dfx sket sånn på slutten skyldes blandt annet de store produksjonsproblemene de hadde.. Voodoo 4 / 5 ble over ett år forsinket etter det jeg husker. En annen tin; 3dfx var den overlegen etter min mening frem tilogmed voodoo 3.. voodoo 4 ble som sagt mye forsinket og derfor ble dette en stor flopp.... Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 3dfx var bra i sin tid. Men mot slutten av sin storhetstid så måtte de benytte både 2 og 4 grafikk-kjerner på kortene sine for å kunne utkonkurrere Nvidia på ytelse i topp-segmentet. Desverre så kostet disse kortene flesk å produsere og resulterte dermed i svært høye priser og dermed få kjøpere. Dette ble en ond spiral som førte til undergangen av selskapet. Voodoo4 (1xVSA100) var et value kort og var aldri ment for å konkurrere mot high-end kortene til nVidia. Det er visse fordeler med bruk av flere kjerner på et kort. Bl.a trengte dem bare et chip design for low-end til high-end. Er du så sikker på at V5 5500 var så mye dyrere å produsere enn GF2GTS som hadde en mye mer avansert kjerne med cutting-edge DDR minne? Det er ikke bare en enkel grunn eller hendelse som førte til undergangen av 3dfx. Men for å ha det sagt: 3dfx hadde ikke bare bra teknologi. Bla. tok det svært lang tid før de gikk over fra 16bit fargedybde til 32bit. Dette var noe av grunnen til at de utkonkurrerte mange med ytelsen en periode. Nå i dag blir jo grafikk-selskapene nærmest lynsjet om de reduserer fargedybden for å øke ytelsen, sånn var det ikke før. Feature messig lå 3dfx langt bak nVidia. VSA100 var hovedsaklig et DX6 chip. Konklusjon: Det høyst diskutabelt om 3dfx ville kunne tilbudt konkurransedyktige produkter i dag dersom de hadde fortsatt. Nei det blir bare spekulering. Men Rampage som var et "clean sheet design" virket veldig lovende. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 uhm... openGL støtten på vo0doo kortene var jo helt rompe. Det som reddet dem var jo GLIDE. Mange spill støttet jo også dette. Husker at kazparov demoen bjeffa i fra seg noe sånt som "your 3dCard sux" når jeg skulle teste den på et voodoo 2 kort Lenke til kommentar
thoul Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Enig Glide var det geniale med 3dfx.Flott bildekvalitet og banket riva tnt i spill som støttet glide.(husker Gpl der jeg måtte kutte ut speilbruk med nvidia kort eller legge inn open gl fix der speilene ble oppdatert etter tregere) Jeg er nysjerrig på hva 5500 kortet vil klare i min nye amd 64 maskin ettersom radeon 9800 pro kortet mitt har treg fps i fs 2004 .(ikke det at jeg tror det er bedre, men radeon kortet sliter veldig bare jeg tar frem radiokonsoll.husker ikke noe sånt med voodoo)¨ Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Likte måten 3dfx tenkte på.. De var ute etter å lage skjermkort som var rett og slett sinnsyke. Voodoo6 6000 med 4 kjerner, 4 vifter og 128mb ram (på den tiden da 32mb ram fremdeles var ganske nytt) så jo bare helt vanvittig tøft ut. Trasig at det forble på prototype stadiet, kunne vært interessant å se benchmarks i f.eks Quake 2. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Når det gjelder FSAA var jo 3dfx mange år forran nVidia og ATI, men jeg savner ikke noe 3dfx. Det jeg savner er Aureal semiconductors. De kom med sin Vortex2 brikke og A3D 1, 2 og 3 som fortsatt banker ræva til all 3d audio som Creative noen sinne har funnet på. Men dette ville ikke Creative ha noe av, så de saksøkte de på ny og på ny til Aureal hadde brukt alle pengene sine på advokater (Aureal vant alle søksmålene) og så kjøpte Creative opp Aureal og gravde ned A3D og Vortex brikkene. Aureal ville lage lydkort med god teknologi og god lydkvalitet som ikke skulle koste for mye... som ikke passer helt med Creative sin visjon. Som er å lage 10 helt like (dårlige) kort og selge til forskjellige priser og en toppmodell til altfor mye, mens de billige kortene bare støtter crappy EAX og toppmodellen støtter nesten like crappy EAX 2. Aureal var så geme at de til og med gav ut drivere som gjorde at du ikke trengte å ha et lydkort med Aureal brikke for å få A3D men heller kunne gjøre alt i software. arg! Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Likte måten 3dfx tenkte på.. De var ute etter å lage skjermkort som var rett og slett sinnsyke. Voodoo6 6000 med 4 kjerner, 4 vifter og 128mb ram (på den tiden da 32mb ram fremdeles var ganske nytt) så jo bare helt vanvittig tøft ut. Trasig at det forble på prototype stadiet, kunne vært interessant å se benchmarks i f.eks Quake 2. Jojo, men du hadde jo fortsatt bare 32MB ram fordi det var det samme i minnet på alle fire prosessorenes minne. Altså kostet minnet på et kort fire ganger så mye som på et TNT f.eks. Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Har et Voodoo3 liggende, kunne vært artig å ta det frem igjen å se hva det klarer. Ikke at jeg tror det blir noen 3D killer, men uansett.. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Det er et Voodoo3 3000 bare 10 meter fra meg. Crappy 32bit spillytelse, men helt greit TV-out. En kamerat kjøpte Compaq for fem år siden som ikke hadde AGP så han kjøpte et Voodoo3 2000 PCI, men han byttet det ut med et VooDoo2 12MB når han fant ut at det gav mye (mye) bedre ytelse sammen med ATI RAGE 128 2D chippen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå