Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fant ikke noe eget sql forum, så jeg legger d inn her ettersom jeg stort setter skriver asp.

Jeg lurer: hvis man har en tabel, med feks id 1,2,3,4,5,6.

Skriver man: order by id asc; og desc; så sorteres det stigende/synkende.

Men hva skriver man hvis man skal først ha feks 3, også asc;, dvs få et sånt svar.

3,1,2,4,5,6

Eller går dette ikke :wow:

Endret av slimboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trur ikkje dette går nei.. selfølgelig kan du får det til med ASP, men da må du til å skrive et litt større script, og det gidde ikkje eg å hjelpe deg med, sorry..

Får det til med ASP, det er null problem, problemet mitt er at jeg ville kalle dette "grisekode", da det tar sikkert 0.0001 millisekunder ekstra å gjøre det der, istedet for å ha det i en sql spørring.

Mitt bruk av koden var å lage et "meny tre" a'la gamle komplett, dvs at du trykker på feks CPU, også da kpmmer den øverst med underkategorier/produsenter ol. og ikke der den har sin alfabetiske plass, men men

Takker for svaret

En annen ting, ettersom det stort sett er du som svarer på ting vedr asp, hva er dine erfaringer med antall brukere/begrensinger til ms access?

:hmm:

Endret av slimboy
Lenke til kommentar

okay, akn ikkje hjelpe deg med det første, ant enn "grisekode"

Access skal ikkje brukast på større websider på internett. funkar godt til små (veldig små) websider, testing og læring.

Access databasar er et av dei største problema til hosting firma. Når ein Access database blir stor brukar den meir og meir minne og cpu ressursar og til slutt kræsjar serveren og databasen kan og bli ødelagt.

du bør ikkje ha access databasar større enn 3-4-5 MB.. viss du har ein eigen server helt for deg sjøl går det jo, men viss du er på ein server der 500-1000 andre har sidene sine er det veldig lite populært..

du kan ha ganske mange tilkoblingar/brukarar på ein access database på ein gang, men det blir då hardare for serveren, alt går seinare og databasen kan kræsje

Bruk MSSQL..

viss dei du har sida di tar veldig høg pris for MSSQL kan du flytte til Jodohost.com eller servertheworld.net.. der er det med ein gratis MSSQL Server database og du betalar mellom 50 og 70 kroner i månen.

Gearhost.com går og, men dei er dyrare og rykte seier at dei er dårligare og. Så har dei treige serverar eller linjer

Endret av Semikolon
Lenke til kommentar

Vet at Access går for å være "bad", men jeg har laget en side som har ca +/- 2000 sidevisninger pr dag, og ca 10-15 spørringer pr side, dette scriptet kjører på 2-300 millisekunder serverside.

Har dessuten kjørt et web stress tool på siten, som genererer ca 5 000 side oppslag i timen, og det går faktisk kjappere pga win 2003 cacher sidene, noe som resulterer i 60 millisekunder serverside.

Vet at mange sier at 3-5 MB er max, men MS sier 2GB?

Hvordan finner jeg ut hvor mye server resursjer disse access basene suger? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Databasane har sikkert ei øvre grense på 2GB, men kjører du en 2GB database på en webserver du ikkje eiger sjøl blir du ganske sikkert kasta ut ASAP

for å finne ut kor mykje ressursar databasen suge bør du lese i forskjellige loggar over prosessor og minne bruk og/eller lese direkte av sånne overvåkingstatistikkar

men uansett anbefalar eg at du flyttar til SQL Server. Da kan du få sidene til å gå enda fortare

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...