krazz Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Heisann, er kanskje litt dumt å spørre men hvordan bør jeg sett opp hardiskene mine. Har 2 hardisker, en dvd spiller og en cd-brenner. Slik de står nå er cd spillerne satt til slave og hardiskene master og secondary master. hardiskene står på hver sin kabel Tingen var at jeg bytta nettop min godegamle wd 30 gig til en større (samsoung) 160 gig. alt funka fint og jeg fikk installert win xp pånytt uten noen problemer. Lasta ned sp1 og fikk ordnet slik at alle 160 gig'ene vart tilgjenngelig. Men problemet mit ligger i at hver gang disken blir brukt begynner musa og hakke rundt. og 100 % av cpuen blir okupert av programmet som bruker den. Rart med det der. skal jeg prøve og forandre på instillingene. kanskje prøve å ha en cd spiller som master og en hardisk som slave?? har lasta ned ALLE windows updatene så tor ikke det er softwaren problemet ligger i det er vell dere som hvet best jørgen Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Prøv med hardiskene på en kabel og cd-rom`ene på en annen. Lenke til kommentar
black_knight Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Du har garantert ikke DMA aktivert på disken. Control Panel -> System -> HW -> Device manager -> IDE kontroller -> properties Hvis han nekter å aktivere DMA på disken så kan du prøve å flytte om på diskene og CD-romene. Lenke til kommentar
krazz Skrevet 7. april 2004 Forfatter Del Skrevet 7. april 2004 hehe, tror du har rett. Den stod på pio-modus. men jeg kunne ikke velge noe. får prøve å rokkere litt. se om d funker Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Den/de skal stå på "DMA if avaiable". Hvis den fremdeles står på PIO-mode etter en restart så må du enten prøve å rokke om på enhetene, eller sjekke i BIOS om DMA er skrudd på der. Om du har Intel-chipset så kan du prøve å laste ned og installere nyeste Intel Application Accellerator. (Det må jeg for å få CD-Brenneren til å holde seg på DMA-mode) Lenke til kommentar
ripset Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Ikke kjør hd'ene på samme kabel som en dvd eller cd-rom enhet, det vil ofte føre til at du ikke får velge udma modus . Lenke til kommentar
EDB Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Jeg har hatt en del problemer med PIO mode. 2 120 gb jeg har kjøpt har hatt PIO. Jeg har prøvd så godt som alt for å få det til å fungere ordenglig. Byttet plass på IDE kabel, master slave osv også avinstalert IDE kannalene. Men det fungerer fortsatt ikke Lenke til kommentar
Supervisor Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 (endret) Slett IDE ATA/ATAPI controllers i Device Manager og restart PC. Sjekk innstillinger i BIOS. Har du eldre kabler kan det være årsak. EDIT: Sett begge HDD som master og CDer som slave. Man oftere bruker HDD enn CDer og det er bedre ytelse hvis de er på separate IDE kanaler. IDE1 Master - HDD Slave - DVD IDE2 Master - HDD Slave - CD Endret 7. april 2004 av jokab Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Man MÅ ha 80-leders IDE-kabler for å få UDMA-mode. Hvis disse kablene er for lange, eller av for dårlig kvalitet (noe mange runde IDE-kabler er) så vil det bli mange feil i overføringa og windows vil bytte om til PIO-mode. Har selv hatt flere runde IDE-kabler som gjorde at jeg ikke fikk satt på UDMA. Btw: Jeg har selv en Harddisk (UDMA-5) og en DVD-ROM (UDMA-4) på samme IDE-kabel, og har aldri hatt problemer med hastighet eller DMA. Lenke til kommentar
krazz Skrevet 7. april 2004 Forfatter Del Skrevet 7. april 2004 Nå starter jeg å bli frustrert her har rokkert om på så å si alt. master/ slave med og uten cd rom. huffe. ska prøve å avistallere controllerne. håper d virker kunne jo nesten ha skrevet stil om dette, rene eventyret Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Lite tips: På noen harddisker (Ihvertfall på WDC) så er det forskjell på om jumperen(e) står til "Master" eller "Stand alone". (På noen står det også "Master" og "Master with slave present"). Ellers er det en veldig fin ting som dukka opp med de nye 80-leders ATA-kablene. Sett ALLE enhetene (harddisker og CD/DVD/ETC-Rom'er) til CS (Cable select) så skal kabelen ordne alt det styret helt atomagisk. Lenke til kommentar
krazz Skrevet 7. april 2004 Forfatter Del Skrevet 7. april 2004 hvordan vet jeg hvilke ide-kabler jeg har da. dritn funker jo ikke skikkelig. kablene funker fint på ibm 80 gig så jeg er usikker på om d er dem d er noe feil med. men slik d ser ut nå er nesten alt annet testet.... kablene fulgte med hk som er nesten 2 år gammelt, kan de rett og slett være utdaterte? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 En 80-leders-kabel har som sagt 80 ledere, mot bare 40 ledere på gamle IDE-kabler. På 80-leders-kabler skal det også en av lederne være kutta rett ved pluggen som skal i HK. (Viktig at riktig plugg står ned i HK.) Sammenlign med Floppy-kabelen. Hvis ledningene ser ganske like ut så har du en gammel IDE-kabel. Er ledningene tynnere, og sitter tettere så har du nok en 80-leders kabel. Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Er det ikke slik at hvis man har 2 enheter på en kabel, så er begge like raske som den tregeste enheten? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Er det ikke slik at hvis man har 2 enheter på en kabel, så er begge like raske som den tregeste enheten? Jeg tror dette er en vanlig misforståelse. Uansett vil jeg gjerne se et sted det står godt dokumentert at det stemmer. Selv har jeg hatt 2 enheter med forskjellig hastighet på samme kabel, uten at den raskeste ble noe trægere. Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Uansett vil jeg gjerne se et sted det står godt dokumentert at det stemmer. Jeg også. Selv har jeg hatt 2 enheter med forskjellig hastighet på samme kabel, uten at den raskeste ble noe trægere. Har samme erfaring selv, har bare hørt det ved flere anledninger her på forumet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå