Gå til innhold

2 Noobie spm om overklokking

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Ja, levetiden på cpu blir nok litt kortere men sannsynligvis har du byttet maskin

lenge før den blir ødelagt.

2. Risikoen for å ødelegge cpu er ikke særlig stor hvis du vet hva du driver med,

og er forsiktig. (ikke stille på masse greier i bios uten å vite hva det er)

Lenke til kommentar

"Alt er relativt" er det noe som heter.

Moderat og fornuftig overklokking vil neppe redusere levetiden på CPU´n din, og sjansen for å ødelegge den er også ganske liten.

Det blir omtrent som med en bilmotor: Kjøres den på "rødmerket" hele tiden, så sier det seg sjøl at det før eller siden smeller.

Det samme vil skje med en CPU som kjøres konstant på en overdrevent høy vcore, i kombinasjon med en middelmådig kjøling.

Du skriver ingenting om hva slags prosessor du har tenkt å klokke, men som en tommelfingerregel: En AMD bør du etter mitt skjønn ikke kjøre med høyere spenning enn 1,9 til 2volt over tid. Går du særlig høyere enn det, så lever du farlig, medmindre du har god kjøling på CPU´n!

Lenke til kommentar
"Alt er relativt" er det noe som heter.

Moderat og fornuftig overklokking vil neppe redusere levetiden på CPU´n din, og sjansen for å ødelegge den er også ganske liten.

Det blir omtrent som med en bilmotor: Kjøres den på "rødmerket" hele tiden, så sier det seg sjøl at det før eller siden smeller.

Det samme vil skje med en CPU som kjøres konstant på en overdrevent høy vcore, i kombinasjon med en middelmådig kjøling.

Du skriver ingenting om hva slags prosessor du har tenkt å klokke, men som en tommelfingerregel: En AMD bør du etter mitt skjønn ikke kjøre med høyere spenning enn 1,9 til 2volt over tid. Går du særlig høyere enn det, så lever du farlig, medmindre du har god kjøling på CPU´n!

jeg kjørte 2,3 v i 3 mnd,men klarte ikke ta knekken på den,med delta vifte,huff!

NB:dette er dog ikke noe jeg anbefaler,verken delta kjøling eller 2,3 v :p

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
Bra,Planlegger nelmig og kjøpe meg a64,og hadde tenkt og overklokke litt mer ytelse,men som sagt fornuftig overklokking :) .

Foresten,den maskinen jeg sitter på nå,en amd duron 800 mhz,
ville det være lurt og prøve-overklokke litt på den før jeg går løs på amd`en,
har aldri overklokket før bortsett fra mitt graffikk kort,geforce 2mx.

Har ikke den fjerneste peiling på voltmodding,og vil neppe prøve med det første heller.. Endret av 3dme
Lenke til kommentar
Bra,Planlegger nelmig og kjøpe meg a64,og hadde tenkt og overklokke litt mer ytelse,men som sagt fornuftig overklokking :) .

Foresten,den maskinen jeg sitter på nå,en amd duron 800 mhz,

ville det være lurt og prøve-overklokke litt på den før jeg går løs på amd`en,

har aldri overklokket før bortsett fra mitt graffikk kort,geforce 2mx.

Har ikke den fjerneste peiling på voltmodding,og vil neppe prøve med det første heller..

tror du skal drite i v.modding med det første ja ;) ,prøv å stille fsb litt og litt,vist maskina er ustabil ,kan du prøve å stille opp vcore littegrann først.villle prøvd meg på duronen først ja.Tror disse skal klokke ganske bra også.Bare pass på at tempraturen ikke blir for høy,vist den går over 60 grader,så begynner d å bli "interesangt"

Vist fsb er låst kan du prøve å stille mulitplier.da med kun et hakk om gangen

Lenke til kommentar

Bare et spørsmål til:

Hvordan overklokker jeg? :)

Ps:jeg tok nettopp og rensa viftea for støv for første gang(den var sinnsykt støver ned),og jeg la py nytt lag med goop,da jeg bootet fikk jeg en posetiv overaskelse,cpu temp ned 20 grader fra 50+ til 30+!!! :yes::thumbup: :dribble:Har vel godt rom for oc da! :devil:

Endret av 3dme
Lenke til kommentar

er ikke bekjent med det hovedkortet, men du bør prøve å finne noe det står enten frequency\voltage controll eller lignende.

det også mulig du har et såpass gammelt hovedkort at du må bruke jumpere til å klokke. les guiden, og les manualen om hvordan jumperne skal flyttes. det er også mulig du har såkalte dip switcher.

ps: i manualen din står det nok ingen ting om overklokking, men om fsb skifting osv. vet ikke hvor noob du er, så jeg sier det bare.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...