Gå til innhold

Zalman GPU-kjøler, Heatpipe


Anbefalte innlegg

Man må såklart være litt oppmerksom når man monterer denne kjøleren. Mye og holde styr på, men så vanskelig er det da ikke? Min virker perfekt, i tillegg var jeg så heldig at kabinettet mitt har vifte i sidedøra rett ved siden av kjøleren. Viften velger jeg mellom 5 og 12 volt på baybus'en min. 5 volt kjøler mer enn nok, men skal jeg overklokke, setter jeg den på 12 volt for og være helt sikker. Har ikke angret det grann på den investeringen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei jeg har problem med Zalman GPU-kjøler, Heatpipe

Mitt skjermkort er PowerColor Radeon 9800 PRO 128 MB

Og mitt skjermkort begynner og bli striper når jeg boot`er min pc??

Har også striper i windows.

Har noen andre som har hatt samme problemet eller??

Jeg har et Sapphire Radeon 9700Pro Ultimate Edition, og har noen ganger akkurat samme problemet. (Ultimate Edition leveres med Zalman heatpipe ferdig montert...)

 

Først var jeg overbevist om at problemet kun relaterte seg til varme, men det underlige er at det har skjedd når jeg skrur på PC'n fra kald tilstand! (Og jeg kan ha det kaldt på rommet, noen ganger!!) Vet ikke hva dette kommer av, men det er noen blålilla striper som går vertikalt nedover skjermen med jevn avstand. Dersom det dukker opp igjen, får jeg søke retur hos norek (komplett). Kanskje jeg får et 9800 Pro Ultimate Ed i bytte? :dribble:

Lenke til kommentar
monterte min kjøler på søndag og fikk akkurat samme problemet! jeg kunne ikke sette dekselet på kabinettet da kom strekene med en gang. etter å ha demontert kjøleren igjen og kødda litt fant jeg ut at det va best (på mitt powercolor 9800 pro) å bruke den store "brikken" på prosessoren og den lille "brikken" bak på kortet.. jeg kjøpte ny kjølepasta fra coolermaster også..fulgte jo bare noen dråper med fra zalman..følg det som står i boken til kjøleren NØYE! det gjorde ikke jeg første gang!!

 

en ting som stod i boken var at begge ribbene skulle ha samme temperatur...det har ikke mine..den som ligger på oppsiden er en god del kjøligere enn den på prosessoren. tror dette kan være at viften blåser mest på øverste ribben..men det er stabilt nå iallefall...

 

endelig nesten støyfri pc =)

 

For det første: Hvis du synes at det fulgte med for *lite* goop, har du goopa alt for *mye*. Goopen skal være et nærmest gjennomsiktig lag. Tuben som følger med skal ha en del igjen når du er ferdig.

 

Dernest: Du forklarer at du har feilmontert kjøleren, og klager så over at temperaturen på de to blokkene ikke er som manualen tilsier ?

Lenke til kommentar
skummelt å lese om detta, og det værste er at dere luftkjøler folk kaller dette for sikrere enn vannkjøling, loll.

Det er ikke den minste fare med denne kjøleren. Det er bare folk som ikke klarer og montere den... :p Vannkjøling er virkelig farlig. Uansett om du har montert det riktig eller galt.

 

Og angående kjølepastaen som fulgte med, brukte jeg halve av den ene tuben som fulgte med, og da virker kjøleren akkurat som den skal.

Lenke til kommentar
Om du monterer Zalman heatpipe på en av dagens raskeste kort uten å ha en grei luft gjennom strømming i kabinettet så ber du om bråk da. Jeg har desverre lite tro på Zalman heatpipe på grafikk kort fronten med sitt lydløse løsning.

Fungerer veldig fint for meg. Monterte den på min Hercules 9800Pro og jeg kunne klokke den langt lengre enn med stock kjølern (snakk om 15-20 mhz på core og 40 på minne) Syns det var greit jeg . Dessuten så fjerna den blå-led vifta som bråka i ca.40 db :p

 

Den fungerer utmerket her, og den er lonka varm idle, og er varm i load. Det finnes ikke "kokevarmt". Dessuten så anbefaller Zalman å bruke samme type blokker både oppe og nede. Husk også at du må legge omtrent 1mm med kjølepasta på core om det er mellomrom mellom core og kjølern. Det var det hvertfall på mitt kort, så jeg la på tykt lag med AS5 og det funka som det skulle :) Kudos to Zalman for this great product, sier jeg ;)

Lenke til kommentar
Dessuten så anbefaller Zalman å bruke samme type blokker både oppe og nede. Husk også at du må legge omtrent 1mm med kjølepasta på core om det er mellomrom mellom core og kjølern.

Oppe og nede? Hva menes her. Jeg skal ta vekk vifta som er på og sette på en Zalman-løsning. Klokking er ikke hovedprioritet (det er støy).

 

Lar det seg gjøre med en løsning der man kan klokke ned enkelt i 2d, forresten? Støyen er som regel ikke like sjenerende i spill der det gjerne er lyder som er enda høyere enn PowerColor-viften.

 

Og 1mm, er ikke det litt tykt lag?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hjelp, jeg skal nå igang med å bygge dette, og prosessen virker jo som IKEA-skap-montering fra helvete... Er det meningen jeg bare skal røske løs vifta som befinner seg på GPU'en fra før, og bruke hullene som den er festet i til å feste kjøleren?

Lenke til kommentar

Jeg også var litt skeptisk til mine egne monteringsegenskaper, men det er bare å ta seg tid, dobbeltsjekke bruksanvisningen, så går det veldig bra.

 

Det står vel hvordan du skal fjerne vifta som allerede sitter på kortet, og det gikk veldig lett for meg ihvertfall. Mulig du også må trykke sammen de knottene på undersiden av kortet, som holder fast vifta. Da løsner de lettere.

Lenke til kommentar

vel, syns det er rart folk her snakker om at du ikke kommer lengre enn 427 med ekstremvannkjøling?

jeg kom med 432 med stock-kjøler, dette avhenger veldig fra eksemplar til ekemplar skal jeg si deg..

nå kjører jeg stock, men vet jeg klarer mer med VGA silencer..

beklager å måtte skuffe deg der.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...