Gå til innhold

Zalman GPU-kjøler, Heatpipe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
har du montert viften til kjøleren? For den trenger du på ett slikt kort.

Har du vært borti noe når du monterte noe? La du den tynne plastfolien på saken som ligger på oversiden?

Jada, og allt er riktig montert oxo.

Det ble sånn, når jeg satt og spillte litt.

Endret av raidmaster
Lenke til kommentar

monterte min kjøler på søndag og fikk akkurat samme problemet! jeg kunne ikke sette dekselet på kabinettet da kom strekene med en gang. etter å ha demontert kjøleren igjen og kødda litt fant jeg ut at det va best (på mitt powercolor 9800 pro) å bruke den store "brikken" på prosessoren og den lille "brikken" bak på kortet.. jeg kjøpte ny kjølepasta fra coolermaster også..fulgte jo bare noen dråper med fra zalman..følg det som står i boken til kjøleren NØYE! det gjorde ikke jeg første gang!!

 

en ting som stod i boken var at begge ribbene skulle ha samme temperatur...det har ikke mine..den som ligger på oppsiden er en god del kjøligere enn den på prosessoren. tror dette kan være at viften blåser mest på øverste ribben..men det er stabilt nå iallefall...

 

endelig nesten støyfri pc =)

Lenke til kommentar

Om du monterer Zalman heatpipe på en av dagens raskeste kort uten å ha en grei luft gjennom strømming i kabinettet så ber du om bråk da. Jeg har desverre lite tro på Zalman heatpipe på grafikk kort fronten med sitt lydløse løsning.

Lenke til kommentar

jeg har den heatpipen alle snakker om på mitt hercules 9800np@9800pro , og jeg må si jeg er skuffet . Passformen var jo elendig! På grunn av gummiringene på baksiden ble den kjøleribben skjev og det spinkle festesystemet for klossene som skulle på gpu og på baksiden som heatpipen skulle gjennom var helt tragisk. Nesten umulig å få klossene helt fast så de ikke skled sideveis om noe kom borti. Jeg fikk ikke på de festene som skulle på hver side mellom øvre\nedre del av kjøleribbene pga skjevheten. Muligens er jeg bare klønete da men... jeg kjøpte ikke vifta som passer til pga heatpipe = null støy. Hva er vitsen om man må bruke vifte til da?!

Iallefall ble ribbene veldig varme og jeg fikk ganske mye hakking i spill. Noen ganger når maskina hadde stått en stund var skjermen svart og jeg klarte ikke å få bilde tilbake uten å restarte. Jeg har dragon kabinett med 6 ekstra kabb vifter så gjennomstrømming er ikke noe problem. Men nå kjører jeg artic cooling vga silencer og alt er ordnet!

Lenke til kommentar
jeg har den heatpipen alle snakker om på mitt hercules 9800np@9800pro , og jeg må si jeg er skuffet . Passformen var jo elendig! På grunn av gummiringene på baksiden ble den kjøleribben skjev og det spinkle festesystemet for klossene som skulle på gpu og på baksiden som heatpipen skulle gjennom var helt tragisk. Nesten umulig å få klossene helt fast så de ikke skled sideveis om noe kom borti. Jeg fikk ikke på de festene som skulle på hver side mellom øvre\nedre del av kjøleribbene pga skjevheten. Muligens er jeg bare klønete da men... jeg kjøpte ikke vifta som passer til pga heatpipe = null støy. Hva er vitsen om man må bruke vifte til da?!

Iallefall ble ribbene veldig varme og jeg fikk ganske mye hakking i spill. Noen ganger når maskina hadde stått en stund var skjermen svart og jeg klarte ikke å få bilde tilbake uten å restarte. Jeg har dragon kabinett med 6 ekstra kabb vifter så gjennomstrømming er ikke noe problem.  Men nå kjører jeg artic cooling vga silencer og alt er ordnet!

Samme heatpipe her. Jeg med mine klønete fingre, klare å montere den riktig. Den sitter godt fast, og jeg må fysisk dytte ganske hardt på en av delene for at den skal bli skjev. Er ærlig talt ikke noe problem når den allikevel er inne i ett kabinett.

 

Har ett GForce 4 kort, og det funker fint uten vifte der. Jeg har høy systemtemp, men allikevel har jeg ingen problemer med det. Det står også klart og tydelig på boksen at man bør kjøpe tilhørende vifte hvis man skal bruke det på enkelte kort. Og hvilke kort det gjelder, er nevnt. Så hvis du har kjøpt og montert kjøleren uten å sjekke dette, så er det helt og holdent din feil.

 

Uansett, viften man evt. kan kjøpe kan være mye mer støysvak enn den som originalt sitter på GPU ettersom du nå har en større kjøleribbe og heatpipe. Skjønner ikke at det er noe problem å forstå heller.

 

Ser også ut som du har overklokket GPU'en din litt (?). I såfall er det jo veldig rart at en passiv kjøler ikke gir nok kjøling (ironi).

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Dermed forandringen til vga silencer. STILLE! Trodde ikke kortet mitt ble så mye varmere enn ett orginalt pro kort da , men uansett ble jo ikke kortet ødelagt av heatpipen. Vet det er min feil men slikt lærer man jo av. Sier bare at zalman kunne ordnet ett litt enklere system for montering jeg. Se på vga silencer for eksempel , Klips med 2 skruer på baksiden og voila! Skjønner jo selvsagt at heatpipen er mer komplisert , men tror nok at det skal gå an å gjøre det enklere. Kan jo hende at den passer bedre på gf4 enn på radeon da...

Lenke til kommentar

man må goope korrekte mengder, korrekte plasser for at man skal få skikkelig utbytte av den ribben. Selv kjører jeg uten goop, men med en 120mm vifte på 5v.

 

Da kan jeg klokke til 400mhz med mitt PC9800pro. Det kan også nevnes at dette kortet ikke kommer lenger enn 427mhz med extremvannkjøling.

Lenke til kommentar
Da kan jeg klokke til 400mhz med mitt PC9800pro. Det kan også nevnes at dette kortet ikke kommer lenger enn 427mhz med extremvannkjøling.

Jeg har nettopp brukt denne kjøleren til å pushe mitt Sapphire 9800Pro (flashet til XT) til 426 på core, men der var det stopp. Ikke så det pent ut heller, så jeg kjører til vanlig på 420.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjøpte nettopp et PowerColor 9800 Pro, og fikk helt sjokk over lyden. Utrolig plagsomt, min gamle Connect 3d 9500 Pro var jo knapt hørbar.

 

Er derfor nødt til å få meg en slik heatpipe, men nå snakkes det om at man må ha en vifte i tillegg til heatpipen? Tenkte ta råd til kortet da det var ukens tilbud men med heatpipe, vifte og porto ender det jo opp svindyrt. Alle som skal ha PowerColor be warned, dette kortet er helt øredøvende når det gjelder støy.

Lenke til kommentar

På heatpipen til Zalman står det at det er anbefalt/nødvendig med en ekstra vifte hvis man monterer kjøleren på et 9800pro, så da kan nok det stemme. den vifta kan jo uansett kjøres på 7volt med medfølgende ledninger, så den høres knapt.

 

Jeg klokker mitt kort til 406/360, originalt 378/337

Det forrige kortet (PowerColor) klokket mye lengre, over 430 på gpu. men så gikk vifta som så mange andre. :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...