Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk strekkes 1 km....

Anbefalte innlegg

Er ikke sikker, men jeg tror ikke at trådløst nedverk krever fri sikt. Vet at på skolen brukes det trådløst nettverk på noen maskiner. Sendre står i taket på datarommet, og virker rundt på stor deler av skolen. Og det er langt i fra fri sikt der (Vegger, tak, gulv, dører, betong osv, osv).

Ja, kor langt då?

Eg bur nemlig 50-60 meter frå ein skule med trådlaust nettverk . . .

Lån et trådløst kort, last ned litt software så finner du lett ut om du kan "låne" nettet litt :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke hvorfor de som ikke har peiling skriver så masse innlegg.... Eller hvorfor det er så mange som skriver om hvor dyrt det blir å gjøre det på en bestemt måte.... Eller en som skrev et eller annet om at man måtte ha 10dB ???? 10dB av hva?? vet du i heletatt hvordan man bruker dB i slike sammenhenger??? Man må jo ha en referanse..... slik at når en antenne er oppgitt til f.eks 5dB Gain gir det mening.... eller om man f.eks må ha 1dB SNR hos mottaker for å kunne tolke signalene eller f.eks 1dB/m som gir mening for styrke på elektromagnetisk stråling (i dette tilfellet radiobølger) etc....

Siden det er sent og jeg skal legge meg gidder jeg ikke å regne på hvor langt signalet går med vanlig -g standard kort + en 8dB antenne... Uansett de antennene som er oppgitt til maks 4-5000m burde holde i massevis... så lenge dere får satt antennen høyt + så "åpent" som mulig i mot hverandre. Om du vil bruke en switch eller bare en nettverkskort i hver PC er opp til deg... Nettet får flere muligheter med en switch, men slik du beskriver behovet er det billigste kun kort i hver PC.. Sørg for å kjøpe kort som har kobling til ekstern antenne. Det kan være penger å spare på å lage antenne selv, men da må du være nøye med utstyret. kabel etc...

Spørsmålet er hvor mye du er vilig til å bruke...? 1000 er litt for lite, men 3000 - 3500 er mulig (ved å kjøpe antenne). Lager du antennen selv blir det billigere.

Hør med web-sjapper evt om Elkjøp har trådløst kort + antenne. de har åpent kjøp, slik at om det mot formodning ikke skulle gå så kan du returnere utstyret...

Ellers som det ble sagt er jo pakkeradie en mulighet... men det blir like dyrt som W-LAN... lisensfrie 444 MHz radioer er billige, men de rimeligste har lav effekt og hastigheten går derfor ned.... + at de ikke er forberedt for pakkeradio så du må ha ekstra utsyr på PC....

Hadde jeg vært dere ville jeg handlet et bra trådløst kort med mulighet for ekstern antenne.... (ta høyde for at dere evt må kjøpe antenne). Deretter prøve å lage antenne etter oppskrifter som beskrevet (Tror Pringels egner seg dårlig... er ikke den kun papp tilnærmet?). Dersom det ikke lykkes med å lage antenne så får dere handle inn en som gir nok forsterkning. Denne prøver du først ved evt åpent kjøp etc.... Alternativt om dere har noen naboer delvis i mellom dere.. prat med de å plasser ut en switch med antenne på taket. (tror det er unødvendig)

Et 802.11 g kort med ekstern antenne koster rundt 500...., men er klart kvalitetsforskjeller, så sjekk evt tester av kortene.

Når du lager + plasserer antennen må du finne det beste kompromisset mellom høyde på plasseringen og kortest mulig antennekabel. (Mange som snakker om at du må ha fri sikt....(tull, bare ikke hindringer som stopper radiobølgene... husk radiobølgene går ikke bare i rett linje men reflekteres i masse og kan derfor komme rundt hindringer) Kan jo være at dersom dere står på hvert deres tak at det er fri sikt? (blir jo de som gnåler om det fornøyde).. Nå skal vi riktig nok ikke opphøye de trådløse kortene + sendestyrke..... så signalene trenger ikke igjennom SÅ mye...

Endret av Gisse
Lenke til kommentar

her er noen billig løsninger.

1. har du coper par kan du bruke 2 modem (mail [email protected]) så viser jeg hvordan du mekker en sumetone på linja mellom 2 modem(pris: 2 gammel modem + 24volt likestrøm).

2. radio link. har testa mye med det og fått det til og funke over 3km med sikelig antenne husk jord så får du ca 10% bedre signal.

4. ikke helt lovelig men men veldig billig. (NEI jeg har ikke gjordt detta!,men har kompis som har gjord det) speed 10mbit (half duplex) du trenger 2 gammle kort med coax og 2 motstandre på 50ohm(terminatro grønn). og så finn er du sted der telenor graver og så tar du med deg 2stk tromler med coax av 500m på vær. husk den skal være ca 1cm tykk. deter testa fint over 1300m bare mellom 2 normal gammle coax kort:=)

NB: jeg oppfordrer ikke til noe ulovelig! men noen ganger har telenor glemt kabel i 10-15år.

Lenke til kommentar
Kanskje litt dyr løysing:

http://www.zyxel.no/sok.php?query=back+to+back

ATM-kort i PC i kvar ende kan kanskje også gå, men usikker på prisar, og

truleg ikkje heilt enkelt å konfigurere.

Bent

Du trenger ikke ATM kort, det er Ethernet LAN porter på de produktene. VDSL boksene bruker forsåvidt ikke ATM heller.

Dette er forsåvidt en grei løsning, dog ikke noen 1000kr løsning. Det billigste er nok 2 stk P791 og rulle en kobberledning mellom de to. Da vil du få 2,3Mbit mellom de to lokasjonene. Du kan også gjøre dette med to P782R eller en P782 og en P791. 1 stk P791 koster rundt 2500,-

Vil du ha høyere hastighet kan du gå for en P841C og en P841. Da vil du oppnå en 18/16Mbit/s link men da bør du nok bruke 1.2mm eller høyere kobberkabel på 1km. Samt at det må jo nesten graves ned og. Denne løsningen koster ca. 10.000,- pluss kabel. Altså rundt det dobbelte.

Lenke til kommentar
Er ikke sikker, men jeg tror ikke at trådløst nedverk krever fri sikt. Vet at på skolen brukes det trådløst nettverk på noen maskiner. Sendre står i taket på datarommet, og virker rundt på stor deler av skolen. Og det er langt i fra fri sikt der (Vegger, tak, gulv, dører, betong osv, osv).

Ja, kor langt då?

Eg bur nemlig 50-60 meter frå ein skule med trådlaust nettverk . . .

Vi har den dårligst/billigst sendern som Elkjøp selger. Og den rekker vel, en 50-60 metter. Som mannen på Elkøp sa, med sterkere sendere skal dere nok kunne koble opp hele skolen med trådløst. (Det er to bygg)

Lenke til kommentar
God Kveld.

Jeg og en kamerat lager dataspill for tiden.

Når vi nå skal synkronisere arbeidet vårt legger vi enten ut på en ftp server eller brenner plater.

Med ISDN og ingen mulighet for å få bredbånd er dette litt kjedelig i lengden.

Er det mulig å koble sammen PC'ene når jeg bor omtrent 1 km fra han?

Regner med at det blir fiber i såfall..

Hvis det går an uten at det koster alt for mye (ønsker ikke å betale over 1000 kr)

hvordan kan vi gjøre dette?

Takker så mye for svar

Tror nok heller løsningen er å bruke et synkroniseringssystem som er effektivt så det ikke blir snakk om så mye data hver gang man oppgraderer/synkroniserer prosjektet. Det finnes vel en rekke systemer a la sourceforge og lignende. Vanligvis er det jo ikke snakk om så mange filer som endres av gangen... Forhåpentligvis har dere begge bredbånd i det minste.

Fiber/TP nett tror jeg blir vanskelig med et så lavt budsjett.

Lenke til kommentar
Forhåpentligvis har dere begge bredbånd i det minste.

Som jeg har sagt flere ganger så har vi ikke bredbånd, og har heller ikk mulighet til å få det dessverre.

Men jeg tror kanskje vi venter litt til vi får litt mer penger.

Dette er jo bare et hobbyprosjekt og har andre ting å bruke penger på

enn antenner og utstyr til mange tusen.

Tror vi får holde oss til CD-R platene en stund fremover.

Selv om det fristet å prøve å lage antenner men...

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

DEt er mulig å gjøre med trådpar også.

Ved kjøp av to SDSL modemer og vanelig telefonkabel (trener bare to ledere mellom SDSL modemene). Dette holder langt over 1 km, men er desverre kostbart.

De modemene jeg sist brukte, kostet rundt 3500 stykk (vet ikke om det var med eller uten moms), fra firstmile.

Lenke til kommentar
Mulig jeg tar helt feil men..

2 av disse http://komplett.no/k/ki.asp?sku=123542&cks=SER

ok pris..

+ kabel 1000m x meterpris fra 18kr/m (http://www.uninett.no/nln/fiberskoler/veiledning/kostnadsbetrakninger.html)

+ terminiring av kabel kr??

= Dyrt..

TaZ

pluss at det er multimode fiber basert på SC, som ikke er sertifisert over 500m (cisco sine iallefall)

Da bør du gå over LX/LH singelmode (evt multi kan gå)

\\Sp33D

Sats på WLAN og pringelsbokser du :p

Lenke til kommentar
Ellers som det ble sagt er jo pakkeradie en mulighet... men det blir like dyrt som W-LAN... lisensfrie 444 MHz radioer er billige, men de rimeligste har lav effekt og hastigheten går derfor ned.... + at de ikke er forberedt for pakkeradio så du må ha ekstra utsyr på PC....

Nå er det ikke effekten som har så mye å si, men BÅNDBREDDEN som av avsatt i dette frekvensområde, og den er som kjent rimelig smal (m.a.o rimelig ubrukelig).

å kjører WLAN gjennom hus m.m vil nok ikke funke helt fint over en slik avstand, men dere kan jo først prøve å f.eks sette opp to stk AP som kan brigde i mellom seg. Sett på en ekstern antenne (å lage selv er ikke noe problem. f.eks en Kvartbølge GP tar 15min å lage og er veldig liten). Få antennene opp på taket.

Går ikke dette, så skaff dere 3 slike AP, sett den "midterste" APen en strategisk plasse slik at den kan "se" di to andre APene. Denne trenger da KUN strøm. (kan umulig være så vanskelig å få satt opp hos noen)

Lenke til kommentar

Fy Fa** med useriøsitet i denne tråden her altså, dere er MANGE som skulle hatt både advarsel og ferie!!

Her kommer han og prøver å få hjelp, og halvparten spammer, SPESIELT du daffy!

Den pringels-saken såg jo interesang ut :)

Jeg vet kloss har hatt et prosjekt på gang, du kan jo sende han PM for info.

Lenke til kommentar
Fiber under 1000 kr.!!! LOL :laugh: Si i fra hvis du får d så billig!! :D

Unødvedig innlegg.

Isåfall, budsjettet ditt er altfor lite, og jeg vet godt at ett trådløst nettverk rekker ikke en km uten fri sikt. Bare jeg tar laptoppen min på dass med tjukke vegger så slutter mitt trådløse nettverk av.

Mitt forslag hadde vært å bestilt ADSL, rett og slett.

//Petter

Lenke til kommentar
Mitt forslag hadde vært å bestilt ADSL, rett og slett.
Med ISDN og ingen mulighet for å få bredbånd er dette litt kjedelig i lengden.

:ermm:

Når jeg snakker om å få ADSL, så tenker jeg faktisk at bredbånd kommer vel til deg om ikke veldig lenge?

Du kan da ikke bo så langt bortevekk?

Jeg snakker ikke om å skaffe bredbånd med ENGANG, jeg sa det kunne være en mulighet etterhvert(det jeg tenkte).

Så sorry ahpadt! for idiotisk innlegg. Later

Lenke til kommentar
Hva med en BIquad wlan antenne?

slik som articOC gjorde?

Den var jo helt genial

klart man kan lage en slik en, men en slik kvartbølge er nok den raskeste og enkleste antenna og lage (og billigste). Trenger en So-239 plugg og litt kobbertråd og 1 minutt med loddebolt (MEGET enkel lodding)

Greit med flere alternativer når man skal bygge antenne.

se også http://www.scannernytt.net/ftopic3073.html (Mye nyttig om antennebygging generelt)

Er nevnt et regnestykke om hvordan man skal regne ut lengden på antenner. Det stykket er forsåvidt riktig, men for å presisere, så skal det ikke bli brukt 300, men 299,8 og man må huske å gange regnestykket med 0,95 p.g.a hastighetsfaktoren i matrialet (radiobølger går ~100% igjennom lufta, men 95% gjennom en kobberledning). Gjør man dette korrekt, så vil man få et bra standbølgeforhold (SWR), noe så må til for at antenna skal være mest mulig effektiv. (har ikke såå mye å si på mottak, men på sending kan det ha en del å si, for er antenna f.eks for kort, så kan det fort hende at 50% av effekten stråler ut fra antenna)

ble litt rot, men har dårlig tid nå. shalom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...