Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk strekkes 1 km....

Anbefalte innlegg

Viss du hadde tenkt å bruke under 1000 kr på nettverk på 1 km. så lurer jeg på hvordan det spillet kommer til å bli:D kan jeg få en kopi når det er derdig? :)

Ja jeg skal med glede sende deg en link når det er ferdig.

Og forressten, når du er "derdig" med norsktentamenen din

kan du sende meg den så kan jeg gjøre narr av alle skrivefeilene dine?

Kan du sende meg en kopi av ordlista di når du sender spelet?

Kan ikkje finne ordet forressten i mi ordliste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sjekk dette

--------------------------------------------------------------------------------

Patchkabel Fiber SC/SC 30m multimode, duplex, 62,5/125µm

Vårt varenr.: 120703 / FC-4/4-30M

Tilgjengelighet: Skaffevare (antatt leveringstid til oss: 20 dager) kr 1.388,-

Lenke til kommentar

Var på utplassering på et E-Verk der dem la fiberoptikk (ja, de driver med fiber der jeg var). Der hadde de en trommel med ca 1km fiberkabel (med 24~ "ledere").

Denne kostet vel rundt 30-35 000 kroner, altså rundt 30-35 kroner per meter. Høres ganske billig ut, og det er det jo.

Men - Det som kostet, var å terminere denne. De måtte ha ferdige patchkabler, kutte disse i 2, og så skjøte en termineringsplugg i hver og en av de 24 lederne.

Dette gjorde de med en slags skjøtemaskin som jeg mener å huske at kosta omlag 150 000 kroner. (en liten boks, på størrelse med en Shuttle XPC), men denne skjøtet fiber og var uhyre nøyaktig.

Men uansett: mine alternativer ville vært;

Trådløst nettverk og mekka ei egen antenne

eller:

lagt 10 STP-kabler paralellt, med en lengde på 1km hver.. (selvfølgelig, signalene begynner å bli svake ved avstander på opptil 100 meter, men dette er jo nettopp pga. resistansen i kabelen, som medfører et spenningsfall for signalene. Den eneste måten å løse dette på, er å øke tverrsnittet (lykke til med en CAT5-kabel), eller paralellkoble de). (DYRT!!!)

Så, dersom du ikke er en millionær som ikke har noe bedre å sløse bort pengene på, vil jeg anbefale Trådløst nettverk (dersom dere har fri sikt).

Lenke til kommentar

Det med hjemmelaget antenne var intet mindre enn genialt! Hvis det ikke var for at jeg hadde ADSL, skulle jeg seriøst ha mekka meg noe sånt.

Edit: Siden det også koster lite, ser jeg ingen grunn til at dere ikke kan prøve og feile.

Endret av Pinnella
Lenke til kommentar
Trådløst nett og pringles-bokser er tingen!

http://www.oreillynet.com/cs/weblog/view/wlg/448

Som jeg har fortalt i 100 innlegg før så fungerer ikke pringles boksene kjøpt i norge til dette formålet. Det er for lite metall i boksene. Prøv heller med antenne av en blikkboks:

http://www.turnpoint.net/wireless/cantennahowto.html

Fungerer helt fint.. :) Selv om du har ADSL kan det jo likevel være nyttig for rask overføring av filer mellom folk som bor nærme hverandre. Og så er det en morsom erfaring.. :yes:

NB: Husk at du må ha coax av god kvalitet med lite tap mellom antenne og AP. Kabelen bør være så kort som mulig, så høye frekvenser har enormt høyt tap.

Edit: Kanskje en enda bedre forklaring finner du her:

http://www.saunalahti.fi/elepal/antenna2.html

Endret av TheBoz
Lenke til kommentar
Som jeg sa har ikke jeg peiling på dette, jeg bare sa at jeg helst ikke ville gi mye over 1000 kr

WLAN/radio krever fri sikt uten unntak, og koster nok fort opp i 3000,- eller mer pr punkt.

Det finnes unntak, et hus og noen trær kommer man nok rundt.. Har selv trådløst utstyr som har tatt imot signaler 3km fra sender, noen hus og trær i veien men helt greit signal.

Edit: Utstyret kostet omlag 3k.

Endret av zaico
Lenke til kommentar
Trådløst nett og pringles-bokser er tingen!

http://www.oreillynet.com/cs/weblog/view/wlg/448

Som jeg har fortalt i 100 innlegg før så fungerer ikke pringles boksene kjøpt i norge til dette formålet. Det er for lite metall i boksene. Prøv heller med antenne av en blikkboks:

http://www.turnpoint.net/wireless/cantennahowto.html

Fungerer helt fint.. :) Selv om du har ADSL kan det jo likevel være nyttig for rask overføring av filer mellom folk som bor nærme hverandre. Og så er det en morsom erfaring.. :yes:

NB: Husk at du må ha coax av god kvalitet med lite tap mellom antenne og AP. Kabelen bør være så kort som mulig, så høye frekvenser har enormt høyt tap.

Edit: Kanskje en enda bedre forklaring finner du her:

http://www.saunalahti.fi/elepal/antenna2.html

Jaja. Bor ved loftet på et temmelig høyt hus, trenger toppen 2 meter coax. Vi får se, kanskje jeg finner noen som er interesserte. Må jo ha et trådløst nettverkskort, menmen. ikke så dyrt.

Lenke til kommentar

Den beste løsningen for dere vil være et trådløst nettverk (fortutsatt at det er fri sikt mellom husene deres)... Kostnadene vil uansett komme opp i mere enn 1000 kr... For 2000 kr hver kan dere kjøpe en kraftig antenne og et WLAN kort som kan gi dere et 54 Mbps nettverk dere imellom...

Lenke til kommentar
Det beste er vel å få for en type antenne, er vel det eneste realistiske.

Hvis reint nettverk er i tankene, så er Cat 5, hvis det skal være innen for normene, så tilltates kun 90 meter med kabel strekk. Og kablen der ligger i området 15-25 kr. metern, til ditt opplegg burte den skjermes, altså opp mot 25,-

For å få ett slikt til å funke opp mot 1 km, må du ha slik som en annen nevte hubber imellom. i stedet for å låne hus, kjøp frysebokser og gravn ned, og legg skjøte ledninger sammen med kablen, du trenger da 10 stykker av dette. Dette blir da selvsakt dyrt 1kmX25,-m=25000 kun i kabel, for 1000,- får du vel de 10 fryseboksene du trenger.

-Hvis fiber som du vente er det absolutt beste alternative. du trenger en multimod dobbel kabel, og inn til oss (elektro firmaet mitt) ligger de på 6,- m. altså 6000,- (innekabel). Du vil trenge rør med skjøter å legge den i, noe som vil minimum doble kostnaden eller mer: alstå 12000,-. Så vil du trenge den som var nevt før, fiber til nettverk: da er du oppe i 13200,-. Så trenger du konnektorer til kablen som blir 4x100=13600,-. Så tipper jeg du trenger en som kan kople til konnektorene, la oss være slemme å ta litt i, ca 1500-2000. og du er klar til å kjøpe med en pris på ca 16000,- og en sår rygg etter all gravingen.

Det er bare å si i fra til meg, så kan jeg sikkert hjelpe det meg en skikkelig pris fra firmaet mitt, hvis du holder til i Oslo og omegn.

Mitt forslag til deg er at du enten skaffer antenne, bærbar harddisk eller ISDN: Online 150 (150 timer tilkoplet i måneden til kun 500,-+abonnemang, altså 1000,- for dere begge++)

Lykke til

EDIT:

Til slutt vil jeg fortelle om en jobb vi hadde, vi skulle bygge ett kontorbygg 7000+ kvm, og anbefalte de som skulle bygge å legge ett fibernett, fordi kosntadene faktiske er billigere enn for cat 5 nett (det som er dyrt er omgjøringen). Men de hadde allerede byttet halvparten av nettverkskortene så de ville ha ett Cat 7 nett, noe som ikke var fastsatt normer for enda, og ikke fantes konnektorer, så det ble brukt cat 6 konnektorer på en spesial bygd kabel. Vi la i alt 28000 meter med denne kablen, som var dobbel, altså x2, og ca 2800 konnektorer, til en pris på ca 80,- stk. Kabelen kostet 27.50,- meter+moms. totalt ca 1.180.000,- og fiber nette ville ha ligget på ca 450.000 + telenett til en maks 200.000,-.

Det morsomme er at de kun brukte bygget i 6 måndeder, og betaler en årlig leie på ca 30 mill i 10 år. Bra økonomi vil jeg si.

Så hvis det er noen som vil ha fest eller lan-party, så har jeg adgangskort og plass til ca 500 stk (umøblert), brukbart kjøkken og toaletter inkludert. :thumbup:

1000 meter cat 5 blir jo bare ca 1000 kr siden en boks med 305 meter kabel koster 500 kr hos komplett. hvis noen selger cat 5 kabler til 25 kr m burde de bli tatt for svidel :devil:

Helt enig! SVINDEL :realmad:

Lenke til kommentar

Hva for man ikke for å være lat å ikke putte i en cd som ligger 30 cm unna?

Jeg bare tok en pris siden cat 7 var så dyr, noe jeg nevte tidligere.

Sjekka CDen fra leverandør, og prisen lå på 3.80,-+moms, og vi får ca 70+% på den prisen også så da blir det ca 1.14 kr+moms =1.41 kr

Da kan jeg sikkert skaffe den til han for ca 2,- (firma tar litt) altså 2000,- + konnektorer vi dette komme på 2100,-+sår kropp.

Dette hvis kablen legges rett i jord uten beskyttelse, da er det jo ikke dyrt, selv om kablen kanskje ikke vil holde altfor lenge (den kan ryke den første vinteren hvis tælaen ødlegger den, men man kan jo legge den inni sand, noe som også vil bli dyrt)

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Hva for man ikke for å være lat å ikke putte i en cd som ligger 30 cm unna?

Jeg bare tok en pris siden cat 7 var så dyr, noe jeg nevte tidligere.

Sjekka CDen fra leverandør, og prisen lå på 3.80,-+moms, og vi får ca 70+% på den prisen også så da blir det ca 1.14 kr+moms =1.41 kr

Da kan jeg sikkert skaffe den til han for ca 2,- (firma tar litt) altså 2000,- + konnektorer vi dette komme på 2100,-+sår kropp.

Dette hvis kablen legges rett i jord uten beskyttelse, da er det jo ikke dyrt, selv om kablen kanskje ikke vil holde altfor lenge (den kan ryke den første vinteren hvis tælaen ødlegger den, men man kan jo legge den inni sand, noe som også vil bli dyrt)

og kablen kan ikke være lengre en 100 meter

Lenke til kommentar
trådløst nettverk og kjøp ein booster

er ulovligt men du vil neppe forstyrre nokon

Hva skal han med en "booster" som du kaller det? Det er ikke nødvendig! Standard trådløst nett går så langt (og lenger..) uten problemer på lovlig måte med utvendige antenner!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...