Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk strekkes 1 km....

Anbefalte innlegg

Brevdue lastet med USB-thumbdrive :)

Virker som et bra forslag! Eventuelt om en av dere har mp3 spiller i tankene, så kan jo en harddiskbasert spiller være noe? Tar langt mindre tid enn ISDN, er billig i lengden (vs. et stort antall cdplater såklart) og dessuten får en av dere musikk on the go! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med noe slikt: http://komplett.no/k/kl.asp?bn=10098&sortB...rice=&maxPrice=. Koster fra 1391 til 2995 kr.

Hadde sikkert gått fint det.

Men poenget er at når jeg sitter hos meg og jobber og han hos seg og jobber en natt, er det litt stress å gå bort til han / han går bort til meg med en ekstern harddisk hver gang det blir laget et nytt 3D Objekt / Tekstur osv.

Det letteste hadde jo da vært at jeg bare kunne hente det fra hans PC direkte,

men det ser ikke ut til at dette går.

Ser forressten ut som at folk her synes det var UTROLIG morsomt at jeg ikke hadde noen anelse om hvor mye fiber kostet... :roll:

Jaja. alltid gøy når du vet mer enn noen andre om et amne slik at du kan gjøre narr av dem :ermm:

Lenke til kommentar
Fiber under 1000 kr.!!! LOL  :laugh: Si i fra hvis du får d så billig!! :D

Som jeg sa har ikke jeg peiling på dette, jeg bare sa at jeg helst ikke ville gi mye over 1000 kr

Viss du hadde tenkt å bruke under 1000 kr på nettverk på 1 km. så lurer jeg på hvordan det spillet kommer til å bli:D kan jeg få en kopi når det er derdig? :)

Lenke til kommentar
Ser forressten ut som at folk her synes det var UTROLIG morsomt at jeg ikke hadde noen anelse om hvor mye fiber kostet... :roll:

Jaja. alltid gøy når du vet mer enn noen andre om et amne slik at du kan gjøre narr av dem :ermm:

Det var du ikke alene om og ikke vite, trodde ikke det kostet så mye. Men, men nå vet jeg det også.

Lenke til kommentar
Viss du hadde tenkt å bruke under 1000 kr på nettverk på 1 km. så lurer jeg på hvordan det spillet kommer til å bli:D kan jeg få en kopi når det er derdig? :)

Ja jeg skal med glede sende deg en link når det er ferdig.

Og forressten, når du er "derdig" med norsktentamenen din

kan du sende meg den så kan jeg gjøre narr av alle skrivefeilene dine?

Lenke til kommentar
Det er vel ikke selve fiberkabelen som er så dyr, heller graving og terminering.

En gjennomsnittlig kvalitets-fiberkabel koster rundt 300 kr per meter.. Hvis du skal ha dem en km så få du 300 x 1000 = 300000. Du får det sikkert billigere, men det blir LAAANGT fra 1000 kr uansett hvor mye du regner, vrir og vender...

mmm.. lurer på hvor du tar det tallet fra jeg? kan hende vi snakker om den summen når vi kommer opp i G48/G96 SM kabel, men en vanlig G12 SM burde man ikke betaler mer enn 60-70 kroner metern for, og en G2 burde man være ned i tier'n for metern...

Når man lager infrastruktur ute i verden basert på fiber så er det gravingen som er den store utgiftsposten med opptil 90% av den totale prosjektkostnaden. Skal du tjene deg penger så kjøp deg en gravemaskin.

--

Jørn O.Nilsen

Lenke til kommentar
fiber kabler uten noe spesiel terminering koster 2.50 kr per meter. og kabler som kan ligge ute koster ca 20-30 kr meteren. og så trenger du switcher som kan mota fiber signaler de koster ca 2000-3000 kr stk

så det blir alt for dyrt må nok ut med en 35 000 kr

Hvor kjøper du godsakene henn ??????

Lenke til kommentar

Det beste er vel å få for en type antenne, er vel det eneste realistiske.

Hvis reint nettverk er i tankene, så er Cat 5, hvis det skal være innen for normene, så tilltates kun 90 meter med kabel strekk. Og kablen der ligger i området 15-25 kr. metern, til ditt opplegg burte den skjermes, altså opp mot 25,-

For å få ett slikt til å funke opp mot 1 km, må du ha slik som en annen nevte hubber imellom. i stedet for å låne hus, kjøp frysebokser og gravn ned, og legg skjøte ledninger sammen med kablen, du trenger da 10 stykker av dette. Dette blir da selvsakt dyrt 1kmX25,-m=25000 kun i kabel, for 1000,- får du vel de 10 fryseboksene du trenger.

-Hvis fiber som du vente er det absolutt beste alternative. du trenger en multimod dobbel kabel, og inn til oss (elektro firmaet mitt) ligger de på 6,- m. altså 6000,- (innekabel). Du vil trenge rør med skjøter å legge den i, noe som vil minimum doble kostnaden eller mer: alstå 12000,-. Så vil du trenge den som var nevt før, fiber til nettverk: da er du oppe i 13200,-. Så trenger du konnektorer til kablen som blir 4x100=13600,-. Så tipper jeg du trenger en som kan kople til konnektorene, la oss være slemme å ta litt i, ca 1500-2000. og du er klar til å kjøpe med en pris på ca 16000,- og en sår rygg etter all gravingen.

Det er bare å si i fra til meg, så kan jeg sikkert hjelpe det meg en skikkelig pris fra firmaet mitt, hvis du holder til i Oslo og omegn.

Mitt forslag til deg er at du enten skaffer antenne, bærbar harddisk eller ISDN: Online 150 (150 timer tilkoplet i måneden til kun 500,-+abonnemang, altså 1000,- for dere begge++)

Lykke til

EDIT:

Til slutt vil jeg fortelle om en jobb vi hadde, vi skulle bygge ett kontorbygg 7000+ kvm, og anbefalte de som skulle bygge å legge ett fibernett, fordi kosntadene faktiske er billigere enn for cat 5 nett (det som er dyrt er omgjøringen). Men de hadde allerede byttet halvparten av nettverkskortene så de ville ha ett Cat 7 nett, noe som ikke var fastsatt normer for enda, og ikke fantes konnektorer, så det ble brukt cat 6 konnektorer på en spesial bygd kabel. Vi la i alt 28000 meter med denne kablen, som var dobbel, altså x2, og ca 2800 konnektorer, til en pris på ca 80,- stk. Kabelen kostet 27.50,- meter+moms. totalt ca 1.180.000,- og fiber nette ville ha ligget på ca 450.000 + telenett til en maks 200.000,-.

Det morsomme er at de kun brukte bygget i 6 måndeder, og betaler en årlig leie på ca 30 mill i 10 år. Bra økonomi vil jeg si.

Så hvis det er noen som vil ha fest eller lan-party, så har jeg adgangskort og plass til ca 500 stk (umøblert), brukbart kjøkken og toaletter inkludert. :thumbup:

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...