satanjapan Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 (endret) Det beste er vel å få for en type antenne, er vel det eneste realistiske. Hvis reint nettverk er i tankene, så er Cat 5, hvis det skal være innen for normene, så tilltates kun 90 meter med kabel strekk. Og kablen der ligger i området 15-25 kr. metern, til ditt opplegg burte den skjermes, altså opp mot 25,- For å få ett slikt til å funke opp mot 1 km, må du ha slik som en annen nevte hubber imellom. i stedet for å låne hus, kjøp frysebokser og gravn ned, og legg skjøte ledninger sammen med kablen, du trenger da 10 stykker av dette. Dette blir da selvsakt dyrt 1kmX25,-m=25000 kun i kabel, for 1000,- får du vel de 10 fryseboksene du trenger. -Hvis fiber som du vente er det absolutt beste alternative. du trenger en multimod dobbel kabel, og inn til oss (elektro firmaet mitt) ligger de på 6,- m. altså 6000,- (innekabel). Du vil trenge rør med skjøter å legge den i, noe som vil minimum doble kostnaden eller mer: alstå 12000,-. Så vil du trenge den som var nevt før, fiber til nettverk: da er du oppe i 13200,-. Så trenger du konnektorer til kablen som blir 4x100=13600,-. Så tipper jeg du trenger en som kan kople til konnektorene, la oss være slemme å ta litt i, ca 1500-2000. og du er klar til å kjøpe med en pris på ca 16000,- og en sår rygg etter all gravingen. Det er bare å si i fra til meg, så kan jeg sikkert hjelpe det meg en skikkelig pris fra firmaet mitt, hvis du holder til i Oslo og omegn. Mitt forslag til deg er at du enten skaffer antenne, bærbar harddisk eller ISDN: Online 150 (150 timer tilkoplet i måneden til kun 500,-+abonnemang, altså 1000,- for dere begge++) Lykke til EDIT: Til slutt vil jeg fortelle om en jobb vi hadde, vi skulle bygge ett kontorbygg 7000+ kvm, og anbefalte de som skulle bygge å legge ett fibernett, fordi kosntadene faktiske er billigere enn for cat 5 nett (det som er dyrt er omgjøringen). Men de hadde allerede byttet halvparten av nettverkskortene så de ville ha ett Cat 7 nett, noe som ikke var fastsatt normer for enda, og ikke fantes konnektorer, så det ble brukt cat 6 konnektorer på en spesial bygd kabel. Vi la i alt 28000 meter med denne kablen, som var dobbel, altså x2, og ca 2800 konnektorer, til en pris på ca 80,- stk. Kabelen kostet 27.50,- meter+moms. totalt ca 1.180.000,- og fiber nette ville ha ligget på ca 450.000 + telenett til en maks 200.000,-. Det morsomme er at de kun brukte bygget i 6 måndeder, og betaler en årlig leie på ca 30 mill i 10 år. Bra økonomi vil jeg si. Så hvis det er noen som vil ha fest eller lan-party, så har jeg adgangskort og plass til ca 500 stk (umøblert), brukbart kjøkken og toaletter inkludert. 1000 meter cat 5 blir jo bare ca 1000 kr siden en boks med 305 meter kabel koster 500 kr hos komplett. hvis noen selger cat 5 kabler til 25 kr m burde de bli tatt for svidel Endret 10. april 2004 av Dennis87 Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 TP Nettverk med 100meter mellom hver hub er like effektivt som en lang 100meters kabel. Problemet er at broadcast'ne ikke kommer frem tidsnok. Mellom de 2 ytterste punktene i et tp-nett bør det ikke være over 195meter elns. Når det gjelder fiber-konvertere folk har vist til her kan du bare kaste. Vanlig 100mbit går 450meter elns. 1gbit LX fiber eller 100mbit LRE er det du må opp på. Koster ikke allverdens mer. Omtrent den eneste med no vettu å si var AndersT2. Skal du ha trådløst nettverk må du opp noen prisklasser og da koster det fort 10k pr node, og dette krever som sagt fri sikt. Mitt tips er .... skaff dere en hybel sammen blir nok det billigste. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 (endret) Du kan vel regne, 300m til 501 = 2004,- for 1000 m. (siden de kun kommer på boks, ikke kapp. Jeg sa 15-25. Og ute burte man bruke skjermet, no som gjør den dyrere. Dette er en pris jeg tok fra hode mitt, den kan nok være en del billigere siden det brukes veldig mye av den, jeg tok bare prisforhold til cat 7 som jeg nevnte. Endret 10. april 2004 av AndersT2 Lenke til kommentar
Jon-d Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 Mulig det er noe jeg ikke skjønner her, men hvorfor i alle verdens dager må dere være i LAN? Hva med å bare skaffe seg ADSL (on dere ikke har det) og sette opp et VPN??? Lenke til kommentar
Steikern Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 (endret) kan du få adsl der du bor? stemmer du kan ikke det. for 3 årsiden hvar det ikke snakk om adls ut byging der jeg bodde men etter 2 års itens jobing fikk jeg fiksa det til slutta og nå kan alle i sentralen min få adsl. jeg folda serveren til telenor med ønsker utbing fikk alle i gatta til og skrive ønsker utbyginga av adsl i sentralen får og jeg sende brev og rinkte de som la ut adsl og når er det vist kommet adsl her oxo litt rart men sant er litt uten får byen oxo da. men gi meg di telefon nummer skall jeg ta og prøve og mekke det for deg sende det privat så hadde det hvert nice Endret 10. april 2004 av Aadna Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 (endret) Mitt tips er .... skaff dere en hybel sammen blir nok det billigste. Hvis du bodde på landet er det vel bare å bygge en trehytte? EDIT: Det å bo på landet er ett hel.... når det kommer til internett, her ute skal det komme adsl i september, etter at en fellesbygding som er ansatt høy i IBM i europa greide å presse det frem, bare eneste minus for meg er at jeg flytter i desember, men da heldig vis til ett sted som har adsl. Endret 10. april 2004 av AndersT2 Lenke til kommentar
reybr Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 (endret) kan du få adsl der du bor? Som han skrev i den første posten Med ISDN og ingen mulighet for å få bredbånd er dette litt kjedelig i lengden. Da er nok det et nei EDIT: AAdna editerte mens jeg postet :-) Endret 10. april 2004 av reybr Lenke til kommentar
Steikern Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 Mitt tips er .... skaff dere en hybel sammen blir nok det billigste. Hvis du bodde på landet er det vel bare å bygge en trehytte? hehe :!: :!: :!: Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 Mulig det er noe jeg ikke skjønner her, men hvorfor i alle verdens dager må dere være i LAN? Hva med å bare skaffe seg ADSL (on dere ikke har det) og sette opp et VPN??? fordi han sa det ikke var tilgjenglig. Lenke til kommentar
toretors Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 2 slike burde da holde: http://www.mpx.no/asp/info.asp?p=23962&l=3 Lenke til kommentar
rlz Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 1000 meter cat 5 blir jo bare ca 1000 kr siden en boks med 305 meter kabel koster 500 kr hos komplett. hvis noen selger cat 5 kabler til 25 kr m burde de bli tatt for svidel Det der tar prisen for værste praktisk bruk av matematikk noen sinne Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 kan da bruke prigles +++ sette opp ferkvensen litt og en del mere efekt (de er ikke lov da men) http://www.seattlewireless.net/index.cgi/CardboardHorn her finner du mye anetenne utstyr osv.. det er oxo en norsk slik wireless side som sikkert hjelper deg. Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 1000 meter cat 5 blir jo bare ca 1000 kr siden en boks med 305 meter kabel koster 500 kr hos komplett. hvis noen selger cat 5 kabler til 25 kr m burde de bli tatt for svidel Det der tar prisen for værste praktisk bruk av matematikk noen sinne sorry jeg var litt trøtt Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 2 slike burde da holde: http://www.mpx.no/asp/info.asp?p=23962&l=3 krever fortsatt en del fra AP'n Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 kan da bruke prigles +++ sette opp ferkvensen litt og en del mere efekt (de er ikke lov da men) http://www.seattlewireless.net/index.cgi/CardboardHorn her finner du mye anetenne utstyr osv.. det er oxo en norsk slik wireless side som sikkert hjelper deg. Sette ned frekvensen mener du vel? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 det må da være ett eller annet utstyr som sender på radiofrekvenser, men det er kanskje ikke lov over visse lengder uten tilltatelse. Men det burte vel være mulig å mekke til etter eller annet, bruke noe radio antenner eller noe slik, kom med noen ideer dere som kan litt mer om sånt. Lenke til kommentar
thorsan Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 while(thread.growing) { Dette blir for dumt, har nå skummet hele tråden og trådstarter sa at han ikke hadde peil og helst ville han en slutt på den. } Fikk med meg at det ble nevn CVS, dette ville da fungert og siden innlegget ble skrevet ved hjelp av en internett oppkobling vill jeg tro at dere har nett. Synd om trådstarter ikke får med seg hintet om CVS samt Online 150 tilbudet p.g.a mye vrøvl. _ Thorsan Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Forslaget om ISDN med fastpris utmerker seg som det mest økonomiske. Regner med du sitter en god del på nett nå også, slik at utgiftene neppe vil øke betraktelig med fastpris. Var inne på tanken da jeg hadde dialup selv, men orka aldri å utøve det i praksis. 1000 meter er ganske mye, slik at det fleste kabelbaserte blir alt for dyrt. Personlig ville jeg ha valgt Online 150, eventuelt Tiscali Maxi Surfer, til 545 per mnd, da 6 timer online per dag. Det er faktisk ganske mye. Har også bodd i ingenmannsland for ADSL en stund, men en vakker dag så gikk den an. Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 2 slike burde da holde: http://www.mpx.no/asp/info.asp?p=23962&l=3 Det er OVERKILL! 1 km er ikke langt å kjøre trådløst nett som jeg nevnte lenger opp, så 21 dbi antenner burde ikke være nødvendige. Ville si at noe sånn som dette ville holde i massevis: http://www.wlansupply.no/index.asp?page=in...enner&VareID=31 Disse, sammen med en Linksys AP og et trådløst kort i ene maskinen og kabel mellom kort og antenne holder i massevis. Du kan også ganske enkelt bygge antenner av blikkbokser på denne måten: http://www.turnpoint.net/wireless/cantennahowto.html Masse folk her som har litt lite peiling på trådløse nett. Så mitt råd er, om du ikke har peiling, ikke svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå