Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk strekkes 1 km....

Anbefalte innlegg

God Kveld.

Jeg og en kamerat lager dataspill for tiden.

Når vi nå skal synkronisere arbeidet vårt legger vi enten ut på en ftp server eller brenner plater.

Med ISDN og ingen mulighet for å få bredbånd er dette litt kjedelig i lengden.

Er det mulig å koble sammen PC'ene når jeg bor omtrent 1 km fra han?

Regner med at det blir fiber i såfall..

Hvis det går an uten at det koster alt for mye (ønsker ikke å betale over 1000 kr)

hvordan kan vi gjøre dette?

Takker så mye for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du blir å slite litt med 1000,- som grense, trådløs er en metode hvis dere har fri sikt mellom husene, men det koster en del mer, bare vanlig cat5 kabel vil koste flere tusen kroner i den lengden (vil selvsagt ikke gå men ett priseksempel)...trådløs er nok det billigste....

Lenke til kommentar
Tror du blir å slite litt med 1000,- som grense, trådløs er en metode hvis dere har fri sikt mellom husene, men det koster en del mer, bare vanlig cat5 kabel vil koste flere tusen kroner i den lengden (vil selvsagt ikke gå men ett priseksempel)...trådløs er nok det billigste....

Er jo ikke helt fri sikt, men vi bor jo ikke akkurat i et tettbygd strøk.

Er nok et par trær og muligens et hus i veien.

Men jeg vet ikke helt, er dette dyrt?

Lenke til kommentar
Som jeg sa har ikke jeg peiling på dette, jeg bare sa at jeg helst ikke ville gi mye over 1000 kr

WLAN/radio krever fri sikt uten unntak, og koster nok fort opp i 3000,- eller mer pr punkt.

JA, da kan vi vel bare glemme hele greia..

Eller er det andre alternativeer?

Lenke til kommentar
Som jeg sa har ikke jeg peiling på dette, jeg bare sa at jeg helst ikke ville gi mye over 1000 kr

WLAN/radio krever fri sikt uten unntak, og koster nok fort opp i 3000,- eller mer pr punkt.

JA, da kan vi vel bare glemme hele greia..

Eller er det andre alternativeer?

dere kan rope...

eller bruke morse...

Lyssignaler er vel også mulig hvis det huset blir flyttet.

Men ellers tror jeg det ikke funker for under 1k

(sms går også ;) )

Lenke til kommentar
God Kveld.

Jeg og en kamerat lager dataspill for tiden.

Når vi nå skal synkronisere arbeidet vårt legger vi enten ut på en ftp server eller brenner plater.

Med ISDN og ingen mulighet for å få bredbånd er dette litt kjedelig i lengden.

Er det mulig å koble sammen PC'ene når jeg bor omtrent 1 km fra han?

Regner med at det blir fiber i såfall..

Hvis det går an uten at det koster alt for mye (ønsker ikke å betale over 1000 kr)

hvordan kan vi gjøre dette?

Takker så mye for svar

Trådløst er nok det beste å gå for om det er 100 % fri sikt. Det kommer nok på noe over 1000 kr, må regne med i alle fall 2-3 tusen... Men da får dere et nett som er raskt og bra..

Ellers kan dere jo kjøre på pakkeradio, men det blir kanskje litt vel treigt? 446 radioer klarer fint 9600 bps over 2-3 km uten fri sikt! :yes:

Lenke til kommentar
[quote name='sim' date='07/04/2004 : 20:09'] Det er vel ikke selve fiberkabelen som er så dyr, heller graving og terminering. [/quote]
En gjennomsnittlig kvalitets-fiberkabel koster rundt 300 kr per meter.. Hvis du skal ha dem en km så få du 300 x 1000 = 300000. Du får det sikkert billigere, men det blir LAAANGT fra 1000 kr uansett hvor mye du regner, vrir og vender...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...