Gå til innhold

Høy temp på XP3000?

royter

Anbefalte innlegg

Er enig med de som sier at 1900rpm er for lite. Jo, det spørs om kjøleribben, men det spørs også om CPU og vifte. Og den CPU'en som er i bruk her er ikke akkurat lettvekter.

Tabben som ble gjort her, og som jeg har sett at andre har gjort, er å tro på det man leser og kjøpe seg noe stillegående som skal være beregnet på opptil XP3200+. I tillegg er alle CPU'er litt forskjellige mtp. varmeutvikling. Og ikke alle vifter på 1900rpm klarer å flytte like mye luft.

Alltid kjøp noe som er kraftig nok, og kjøp heller noe som man kan justere viftehastigheten ned med. Da har man sikret seg. En vifte som klarer å flytte nok luft vil fort få tempen ned en god del, uten å måtte gå opp så mye i støy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmmm..... Inntil jeg får tak i meg en vifte som flytter litt mer luft......

Hva høyt kan jeg kjøre min XP3000 på med tanke på temp? Uten at jeg tar livet av den vel og merke.

Prøvde nettopp min XP2400 med samme vifta MIST Frostbite C. Den lå også langt oppe på 60-tallet!!?? Kan det være en føler e.l på HK som tuller litt med meg!? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Tempen som vises i BIOS kan være feil, men det er oftest ikke tilfelle. Har du siste BIOS lagt inn, så er den sikkert korrekt.

Disse prosessorene tåler en god del, og 60 er ikke altfor mye. Min går noe over 60 når jeg spiller. Den er en XP2500+ overklokket som en XP3200+. Problemer som oppstår er ofte at systemtemperaturen øker pga CPU-tempen, og andre komponenter begynner å tulle.

Vil du være sikker i mellomtida kan du underklokke den. Sette FSP til 266 istedenfor 333. Du vil ikke merke noen særlig forskjell, men tempen vil nok 5 grader ned antar jeg.

Lenke til kommentar

Hhvilket HK er det du har?

Har selv et nforce2 HK (Asus A7N8X Deluxe), der viste cpu-tempen i BIOS ca 20 grader mere enn i programmet som folgte med til win. Leste og at med tidligere BIOS versjoner kunne det væer en feil med CPU-temp i BIOS. Prøv å oppdater dette om du ikke har gjort det allerede. Skal, som tidligere sagt i tråden, ikke alltid stole blindt på slike temp. målinger.

Kan jo gjerne kjøre noe programmer som stresstester maskinen din litt for å se om det er stabil likevel, feks noen 3d-benchmarks? Om CPU-en din blir for varm vil maskinen som oftest bare kræsje, og ikke sette noe varig men annet enn at du må reboote den (iallefall som jeg har erfart).

Som de andre og har sagt tidligere, er kjølepasta alfa og omega for å få ned temp, men om du ikke har bæsjet helt på leggen, skal nok dette være opk nok lagt på.

Lenke til kommentar

Har oppgradert bios til siste ver. Har samtidig lik temp på alle målinger.

Kjølepasta er selvsagt lagt på. Arctic Silver 5.

Nå har jeg imidlertid fått noe stygge striper på kjøleblokken der hvor cpu ligger. Dette kom etter at jeg prøvde en xp2400 :blush: Det er vel ikke helt optimalt det heller........

Ligger den på 62C idle nå.........!?? med masse kabinettvifter etc.

Virker som den henger litt i spill nå. Temp ligger da på tett opp mot 70C

At det ikke skal gå an å få ned den tempen da ?? :mad::hmm:

Endret av royter
Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er til så stor hjelp, men jeg er helt uenig med de som sier at du må ha en vifte på 3000 rpm for å kjøle prosessoren. Jeg har akkurat den samme kjøleren som deg, vifta går på ca. 2000 rpm, og den kjøler 2800+ ned til ca. 40C.

Jeg vet ikke hva som er årsaken til problemet ditt, men her er kanskje noen ting som du kan tenke litt på:

Har du et lite og trangt kabinett?

Blåser vifta riktig vei?

Er det ledninger eller andre ting i veien for luftstrømmen?

Lenke til kommentar

CPU'en som det her er snakk om fungerer nå stabilt emd grei temp, bare hvis jeg klokker den ned en god del. Kan den ha tatt kvelden? Ikke vet jeg :dontgetit:

Nå har jeg også greid å ødelegge sokkelen på vifta!? Kommet noen stygge riper der etter utallige forsøk på å justere kjølepasta og bytting av CPU etc etc.

Jeg takker alle som har respondert på mitt rop :D !! Når det gjelder hardwaren som jeg har slitt med en stund nå, så er det et lukket kapittel!! Nå går jeg over til AMD 64 med tilhørende nytt HK Kjøler etc. Så får XP være XP, alt det vil for meg :p

Lykke til for meg med ny HW. Tror dette gjør susen, eller??

Lenke til kommentar

Hmm, ikke så veldig dumt å bytte over til 64bits platform, men kan jo gi deg en liten pekepinne på ha du kan se på ditt gammle system og kanskje kan det være at du blir klokere :

Gå inn i bios og se på hvilken innstilling Vcore har, den skal vanligvis ligge på 1.65V på normale xp3200+, kan være at den ligger høyere, da kan du jo prøve å sette den ned. Men tror faktisk noen få xp 3200 har en Vcore på default 1.75, men di er veldig sjeldne.

Nå er jo mist kjølerene ikke akkurat kjent for å være di beste kjøleløsningene sånn temperaturmessig, di er veldig bra fordi di ikke støyer så veldig mye, men fakta er at di holder ikke mål når du har en kraftig cpu i pcen, men jeg synnes fortsatt at det var en veldig dårlig temp, selv når du fikk bytta vifta.

Det du kan sjekke når du tar av kjøleren er jo hvor mye goop/kjølepasta som sitter der hvor cpu hadde kontakt med den, viser det seg at det er områder hvor det ikke finnes goop, så kan det jo godt være at kjøleren er meget ujevn, noe som kan løses med litt plansliping.

Men ønsker du fortsatt å bruke samme kjøler i den gammle riggen, så kan du jo klokke ned litt og teste med lavere Vcore, du kan kanskje være heldig og greie 3000+ med 1.60 eller til og med 1.55.

Lenke til kommentar

Min Athlon 64 3000+ ligger jevnt på 30 grader med 3500 rpm på CPU-vifta som fulgte med i BOXED-versjonen, så prøv å få opp rpm'en :D

Hvis du ikke har noen problemer med feilmeldinger eller at maskinen rebooter automatisk, så skal du ikke se bort i fra at både BIOS og AIDA32 viser feil temp... Kanskje det er noe feil med sensoren? Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Min Thoroughbred b 2400+ idler på 30 grader og har vært oppe i 37 såvidt her på tg nå med romtemp på ca 25 grader, ved spilling.

Jeg har festet to 80mm vifter i "serie" i kabinettets bakside, og fører luften disse blåser inn rett ned på cpu-kjøleren (en glaciatech-type) med et slags plastrør som brukes til bl.a. avsug fra tørketromler osv. Røret har en diameter på ca 11 cm, og passer fint rundt 80mm viftene. I andre enden har jeg festet den til cpu-viften med tynn ståltråd da denne viften er 60mm. Før jeg lagde denne innretningen kunne cpuen bli godt over 50 grader med ved de samme omstendighetene.

Skjematisk tegning:

kjol.JPG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...