Gå til innhold

Høy temp på XP3000?

royter

Anbefalte innlegg

Har akkurat byttet ut en 2 uker gammel XP2400-266 med en XP3000-333.

Slet litt med noe høy temp på 2400. Nå er det imidlertid ikke noe bedre!?

Ny vifte: MIST Frostbite C, 4 vifter i kabinettet samt åpent deksel og Temp ligger på 61C uten aktivitet :( Var oppe i nærmere 70 rett etter en bitteliten spillrunde.

Ser ellers i forumet at C ligger i slutten på 40-tallet og over på 50 tallet?

Nå gir jeg snart opp! Kan jeg stille cpuvifta på en eller annen måte? (Får ikke tilgang i bios) Hva er det jeg gjør galt? PS! Arctic Silver 5 er brukt.....

Hjelp hjelp....... :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Sjekk at CPU vifta går og har ein god fart.

Dersom du ikkje finner feil så tar du av vifte og kjølar og tar det på ein gang til og har passelig med pasta på. Har sjølv hatt problemer med høge temp på min XP2400, eg tok av alt, satte det på igjen og den kjølte så det sang.

Lenke til kommentar

Først... Takk for kjapp tilbakemelding!!

Det er litt vanskelig å vite hva som er rett mengde kjølepasta synes jeg.

Blir det høy temp med både for mye og for lite pasta? Må vel gjøre rent før ny legges på? Qtips og rødsprit.... Går det :dontgetit: CPU vifta kjører på litt over 1900? Litt lavt kanskje?

Lenke til kommentar

Kjølepasta er en mye dårligere varmeleder enn kobber og aluminium så ja du skal bruke så lite (så tynt) som mulig med kjølepasta. Avstanden mellom cpu kjerne og ribbe skal være så liten som mulig. Bruker du for lite får du luft i mellom og luft er en veldig dårlig varmeleder... Pastaen skal bare ta opp for ujevnheter mellom materialene og legge seg der luftrom ellers ville oppstå. Prøv også å være obs på støv og loing hvis du bruker q-tips. Lo som legger seg i pastaen er ikke gunstig..

Så for lite og for mye er ikke bra. Akkurat passe skal det være! :-)

Lenke til kommentar

Har nå to aktive vifter inn i front og en som blåser ut bak øverst i kabinettet.

Har nå tatt av CPU og vifte, lagt på ny pasta og montert på nytt. 61 -62 uten "belastning".

Hvordan kan jeg få justert CPU vifta?? ?? Får ikke tilgang til den delen i Bios. Den kjører som nevnt på ca 1900 rpm

Lenke til kommentar

Har noe av det samme problemet, jeg kjøpte amd 2500+ fordi jeg skulle klokke den til 3200+, Med helt vanlige instllinger så er tempen opp i 50 Ved load, Jeg var så dum å ikke kjøpe artic silver 5, kjøpte den vanlige... Hva er best den som følger med volcano 12 eller den helt vanlige articsilver? Er ikke noen i Kr.sand området som har litt articsilver 5 til overs?

Lenke til kommentar

jeg har en AMD xp3200 (barton) og har orginal vifte, jeg har en temp på rundt 55 grader... kansje normalt... men uansett.. det virker som ganske mye for meg.. men siden jeg har oppgradert fra pentium 3 800 mhz til amd 2.2 ghz :p

jeg husker jeg var skikkelig gjerrig når jeg tok på kjølepasta.. for han på komplett data anbefalte så lite og tynt lag så mye...

Lenke til kommentar

Maskina virker stabil og fin? Har ikke kjørt den så lenge av gangen nå. Blir litt pauser med fiksing og triksing :p Hvis tempmåler ikke er i vater, vil den måle likt på alle sjekkpunkter Aida32, Bios og AsusProbe? De viser stort sett det samme.

Vifta er spjell ny og er stor som ei folkevogn!!? Kjøleribbene er overhodet ikke varme. Holder på den uten problem. Mist

Endret av royter
Lenke til kommentar

Athlon XP2500+@XP3200+, 2199MHz. Med ekl papst vifte @ 49 grader idle 54 og grader ved load... D funker fint her, må bare sette rett spenning på cpu

Du som har problemer med varm cpu kan jo prøve å sette ned volten på cpu i bios.. Om ingenting annet virker.. Men d som er litt merkelig hos meg er at når jeg klokket min prosessor opp, så har jeg lavere temp enn hvis jeg kjører den på original hastighet... :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...