royter Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Har akkurat byttet ut en 2 uker gammel XP2400-266 med en XP3000-333. Slet litt med noe høy temp på 2400. Nå er det imidlertid ikke noe bedre!? Ny vifte: MIST Frostbite C, 4 vifter i kabinettet samt åpent deksel og Temp ligger på 61C uten aktivitet Var oppe i nærmere 70 rett etter en bitteliten spillrunde. Ser ellers i forumet at C ligger i slutten på 40-tallet og over på 50 tallet? Nå gir jeg snart opp! Kan jeg stille cpuvifta på en eller annen måte? (Får ikke tilgang i bios) Hva er det jeg gjør galt? PS! Arctic Silver 5 er brukt..... Hjelp hjelp....... Lenke til kommentar
lesaboteur Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 (endret) Kanskje du har satt kjøleblokken på litt skjeft, eller at du har smort for mye kjølepasta på... Endret 7. april 2004 av lesaboteur Lenke til kommentar
defzx Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Ta av kjøle ribba med vifte og Sett den på, på nytt. Du har Sannsynligvis gjort et eller anett feil. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 1: Sjekk at CPU vifta går og har ein god fart. Dersom du ikkje finner feil så tar du av vifte og kjølar og tar det på ein gang til og har passelig med pasta på. Har sjølv hatt problemer med høge temp på min XP2400, eg tok av alt, satte det på igjen og den kjølte så det sang. Lenke til kommentar
royter Skrevet 7. april 2004 Forfatter Del Skrevet 7. april 2004 Først... Takk for kjapp tilbakemelding!! Det er litt vanskelig å vite hva som er rett mengde kjølepasta synes jeg. Blir det høy temp med både for mye og for lite pasta? Må vel gjøre rent før ny legges på? Qtips og rødsprit.... Går det CPU vifta kjører på litt over 1900? Litt lavt kanskje? Lenke til kommentar
Tomle Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Kjølepasta er en mye dårligere varmeleder enn kobber og aluminium så ja du skal bruke så lite (så tynt) som mulig med kjølepasta. Avstanden mellom cpu kjerne og ribbe skal være så liten som mulig. Bruker du for lite får du luft i mellom og luft er en veldig dårlig varmeleder... Pastaen skal bare ta opp for ujevnheter mellom materialene og legge seg der luftrom ellers ville oppstå. Prøv også å være obs på støv og loing hvis du bruker q-tips. Lo som legger seg i pastaen er ikke gunstig.. Så for lite og for mye er ikke bra. Akkurat passe skal det være! :-) Lenke til kommentar
mokkel Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 det er heller ikke noe god løsning å ha åpent kabinett, da dette gir dårligere luftgjennomstrømning.... har du noen form for eksosvifter på kabinettet i det hele tatt?? eller er det kun i PSU og cpu?? Lenke til kommentar
royter Skrevet 7. april 2004 Forfatter Del Skrevet 7. april 2004 Har nå to aktive vifter inn i front og en som blåser ut bak øverst i kabinettet. Har nå tatt av CPU og vifte, lagt på ny pasta og montert på nytt. 61 -62 uten "belastning". Hvordan kan jeg få justert CPU vifta?? ?? Får ikke tilgang til den delen i Bios. Den kjører som nevnt på ca 1900 rpm Lenke til kommentar
defzx Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Har noe av det samme problemet, jeg kjøpte amd 2500+ fordi jeg skulle klokke den til 3200+, Med helt vanlige instllinger så er tempen opp i 50 Ved load, Jeg var så dum å ikke kjøpe artic silver 5, kjøpte den vanlige... Hva er best den som følger med volcano 12 eller den helt vanlige articsilver? Er ikke noen i Kr.sand området som har litt articsilver 5 til overs? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Hvor leser du tempen ? bios ? AIDA32 eller ? Lenke til kommentar
Lord Hell Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 jeg har en AMD xp3200 (barton) og har orginal vifte, jeg har en temp på rundt 55 grader... kansje normalt... men uansett.. det virker som ganske mye for meg.. men siden jeg har oppgradert fra pentium 3 800 mhz til amd 2.2 ghz jeg husker jeg var skikkelig gjerrig når jeg tok på kjølepasta.. for han på komplett data anbefalte så lite og tynt lag så mye... Lenke til kommentar
Erijk Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 start dataen på nytt trykk del på tastaturet og gå inn på bios der kan du sjekke gradene! Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Eller så kan det hende du må holde inn Ctrl... for å komme inn i bios altså. Men blir pc'en ustabil ved disse temperaturene eller rebooter den noen gang? Kan jo hende at temp-måleren er grundig feil... Lenke til kommentar
royter Skrevet 7. april 2004 Forfatter Del Skrevet 7. april 2004 (endret) Maskina virker stabil og fin? Har ikke kjørt den så lenge av gangen nå. Blir litt pauser med fiksing og triksing Hvis tempmåler ikke er i vater, vil den måle likt på alle sjekkpunkter Aida32, Bios og AsusProbe? De viser stort sett det samme. Vifta er spjell ny og er stor som ei folkevogn!!? Kjøleribbene er overhodet ikke varme. Holder på den uten problem. Mist Endret 7. april 2004 av royter Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 CPU vifta kjører på litt over 1900? Litt lavt kanskje? Må ha vifte med 3000 rpm..... Lenke til kommentar
Pansergnom Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Athlon XP2500+@XP3200+, 2199MHz. Med ekl papst vifte @ 49 grader idle 54 og grader ved load... D funker fint her, må bare sette rett spenning på cpu Du som har problemer med varm cpu kan jo prøve å sette ned volten på cpu i bios.. Om ingenting annet virker.. Men d som er litt merkelig hos meg er at når jeg klokket min prosessor opp, så har jeg lavere temp enn hvis jeg kjører den på original hastighet... Lenke til kommentar
Pansergnom Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 CPU vifta kjører på litt over 1900? Litt lavt kanskje? Må ha vifte med 3000 rpm..... Min og en kamerat sin vifte kjører nå på alt fra 1500 til 5500 elns, kommer jo ann på om pcen blir kjørt hardt eller ikke... Lenke til kommentar
El-Hadji Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 CPU vifta kjører på litt over 1900? Litt lavt kanskje? Må ha vifte med 3000 rpm..... kommer vel ganske mye an på kjøleribba da? Tror nok det skal holde med en 2000 rpm med en mist kjøler eller volcano 12.. Lenke til kommentar
royter Skrevet 7. april 2004 Forfatter Del Skrevet 7. april 2004 Nå har jeg byttet ut vifta med en som jeg kan stille litt på selv. Ligger nå på 3600rpm! Høres ut som en flyplass CPU temp ligger likevel på 55-56 Idle. Nå gir jeg opp Lenke til kommentar
silkshade Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 du bør ikke stole blindt på temperaturen som BIOS rapporterer -dog virker den temperaturen littegrann høy! om kjøleribba bare er lunken så spørs det om BIOS bare rapporterer feil temperatur. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå