Gå til innhold

Jeg kjøper kamera i dag, hva skal jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

(Ok, jeg kjøpte ikke kamera i dag allikevel, ettersom jeg ikke fikk noen råd.

Men jeg må kjøpe et på lørdag, så jeg håper at du som leser dette orker å gi meg et råd så jeg ikke kjøper feil kamera! På forhånd takk! Red.adm.)

Hei, jeg skal kjøpe meg dv kamera i dag, men er veldig i tvil om hva jeg skal kjøpe. Kanskje noen kan hjelpe meg?

Jeg er i ferd med å kjøpe meg et SonyDCR-PC330.

Det koster 13.990. Grunnen til at jeg vil kjøpe det er fordi:

-Lite, så jeg gidder å ta det med meg ut.

-Ok kvalitet på filmbildet, har jeg hørt.

-Touchscreen m/ bla. spotfocus og spotmeter.

-Gode farger visst nok og allsidig.

Men, så lurer jeg på om ikke jeg heller burde kjøpe meg Panasonic PV-GS70,

fordi:

-Større, så det går an å holde det med to hender, men lite nok til at det ikke blir liggende hjemme på hylla hvis jeg skal ut en tur og ikke vil ha med meg kolli.

-3CCD og veldig bra bilde.

-Stor LCD skjerm.

-Flere manuelle muligheter (blender, gain osv.)

-Dårlig lys, men hvem har ikke det?

Hva skal jeg kjøpe??? Panasonicen er i tilegg 3000 kr billigere!

Jeg skal bruke kameraet til å lage film, men skisser mer enn ferdige filmer.

Allikevel er det digg å ha et bilde det går an å se på.

Hjelp!

Endret av Ringo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du filme mye utendørs( på dagen), er Panasonice´n glimerende pga av 3 CCD (bra bildet!). Men med noe redusert lys blir bildekvalitet fort dårlig. Der er Sony overlegen pga større brikke(1/3 mot 1/6) Jeg tror heller ikke bildekvalitet blir noe vesentlig dårligere med Sony for amatør bruk. Hvis jeg skulle ha valgt en 3 CCD kamera, ville det vært en i den dyrere prisgruppen (20 000 +) De er mye bdre på lite lys. Har selv hatt en Panasonic MX 500, som jeg leverte inn igjen pga av dårlig bildet innendørs. Men den var glimerende utendørs. Panasonic er også veldig god på lyd.(ingen motrostøy )med normal amatør bruk ville jeg uten tvil valgt Sony. Skal du filme som semi-proff er 3 ccd bedre, men i en annen prisgruppe(f.eks Sony VX 2000 eller Canon DM-XM2 ) Eneste grunn til å velge Panasonic GS-70 må være hvis du vil ha så lite kamera som mulig å filme med!

(Har selv bestillt Sony PC 330 for utprøving. Blir kvalitet vesentlig dårligere en MX 500 utendørs, levere jeg den tilbake)

Lenke til kommentar

Jeg skal filme overalt egentlig, så det hadde vært kult å hatt et kamera med litt god LUX. Når det gjelder "proff" kamera til over 20.000 kr, er det sånn at jeg kan få lånt et godt kamera hvis det skulle trenges, så dette kamera er på en måte et skisse kamera. Men ettersom jeg skal ut med 14.000 kr, er jeg hypp på å kjøpe det beste penga kan få. Lyd er visst ikke så veldig dårlig på PC330 heller, og jeg kommer nok til å bruke ekstern mic når jeg skal ta opp andre ting enn juleaften.

Det jeg lurer på er om ikke PC330 er litt for lite? Høykants kamera er lagd for å holde i en hånd, og det er kjipt i lengden hvis man lager film. Dessuten kan man ikke skifte film når den er på stativ, og den har ikke manuell blender instilling.

Men det du sier om å bytte det hvis du ikke liker det høres bra ut, det skal jeg også prøve! hehe! Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Jeg skal filme overalt egentlig, så det hadde vært kult å hatt et kamera med litt god LUX.

Hei,

har ikke så mye peiling, men leste på forumet på www.camcorderinfo.com at LUX indikatorene ikke er det eneste du må se etter for å vite noe om filmegenskaper i mørket. Søk på forumet der, så får du opp en tråd som er godt diskutert.

samtidig kan jeg anbefale www.dvspot.com for en del tester og den første linken.

Kan jo også nevne, men det vet du kanskje, at desto mindre LUX, desto bedre.

dvs et kamera med lux 0 påstår å være bedre enn et med 5, dog så vil du nok ikke klare å få noe særlig sebart ved minimumskravene...

tror jeg leste på overnevnte sider at rundt 15 lux var hvor du såvidt kunne se noe somhelst av verdi....

Endret av moonmood
Lenke til kommentar

Hei igjen! Canon mvx250i kommer ikke ut for salg før slutten av april!!

Du kan forhåndsbestille det (jeg har gjort det)Det er 40 % mindre enn mvx150i med kraftig zoom 18x! mekanisk lukker osv osv. Jeg synes det høres veldig imponerende ut!!!!!!! Og at canon mvx150i ble best i test er ikke no minus for vidreutviklinga!!

Lenke til kommentar
Sparchy, du har bestillt en Sony PC 330 sier du, hvor mye skal du betale?

Si i fra hvis du vet om et tilbud jeg ikke vet om!

Bestillte det på www.elkjop.no , 12998.- + frakt (70.-)

Skal skrive om mine erfaringer pc 330 kontra MX 500 senere. Får kamera rett over påske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...