Gå til innhold

Oppskrift for spenningsjustering for vifter

ddd-king

Anbefalte innlegg

Mange har sikkert en vifte som bråker for mye. Kanskje det er på tide å holde kjeften på den?

det enkleste er å koble pluss mot 12V+ og minus på 5V+ på kontakten til PSU-en. Da har du 12V+(-5V)=7V.

hvis dette er for lite så kan du skaffe deg noen dioder. finner de fra gamle radioer, TVer, gamle elektriske vrak, osv...

dioder har den egenskapen at den legger over seg selv en spenning på ca 0.7V. pass på å finne en stor nok diode fordi strømmen gjennom den er lik ( ca. 2,5W/12V=) ca. 0,2A.

kobler du fire stykker i serie har du en spenning på 4*0.7= 2.8V (sannsynligvis nærmere 3V). kobler du de i sereie med viften har du en spenning på:

12V - 3V = 9V

lykke til! :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, men det er jo litt snedig at diodene har et spenningsfall over seg på 0.7 volt uansett hvilken belasting man har, så lenge strømen ikke går over merkeverdi til dioden. Altså, spenningen over en resitiv motstand vil jo bli u=i*r mens dioden har ca 0.7v :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-02 17:52, Hondaen skrev:

Ja, men det er jo litt snedig at diodene har et spenningsfall over seg på 0.7 volt uansett hvilken belasting man har, så lenge strømen ikke går over merkeverdi til dioden. Altså, spenningen over en resitiv motstand vil jo bli u=i*r mens dioden har ca 0.7v :smile:

Joda, sant nok om man vil ha et kontrollért spenningsfall, innenfor maxbelastning av dioden(e). De fleste "vanlige" dioder tåler jo fint et par ampére, noe som er mer enn nok til å orke strømtrekket på de fleste CPU / kabinettvifter.

Om man velger diodeløsning eller motstandsløsning kan vel være "ett fett", sålenge man jakter på en turtallsreduksjon?

Personlig synes jeg det er lettere å gjøre et par-tre forsøk med motstander mellom 50 og 100 ohm, fremfor å montere en rad med dioder i serie.

Men smaken er som baken; Den er delt :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-02 17:52, Hondaen skrev:

hvis man skal ta det detaljert så er ligningen for diodestrømmen gitt ved:

Id = Is(e^Vd/nVt - 1)~(ca. lik)Is*e^Vd/nVt

ved hjelp av denne formelen kan man finne den indre motstanden til dioden:

Rd = (Id)´

Derivert av diodestrømmen får vi den indre motstanden. Dvs. indre motstand er stigningstallet til grafen Id/Vd. (Id er y og Vd er x i kordinatsystemet)

Vi kan også finne nøyaktig arbeidspunktet for dioden. av arbeidpunktet får vi Id (diodestrømmen) og Vd (spenningsfallet over dioden).

Med komplisert regning (og forsøk) finner vi ut at de fleste dioder begynner så vidt å lede strøm ved Vd=0,5V (her er det kun snakk om mA). og leder godt strøm når spenningen over den er Vd=0,7V.

diodene mine ledet så vidt ved Vd=0,541V og når viften var i gang ved 9V var Vd = 3,15V/4 = 0,79V(fire dioder i serie).

Som dere ser er dette FORBANNA komplisert for en som bare skal senke ned spenningen til viften. så å si at diodene legger over seg en spenning på 0,7V hver er **** meg ikke så farlig. om viften får 3,15V-2,8V=0,35V gjør det ikke noe!!!

Det er ikke vits å gjøre det vanskeligere enn nøvendig! Du vil nok miste oversikten før du har kommet i gang regner jeg med...

Nok teori. Over til mitt prosjekt:

diodene mine er av typen: IN5404. Den tåler en strøm på 5A. så dette er mer enn nok for viftene våre.(0,2A).

bilder av diodene i serie finner du her:

http://www.stud.ntnu.no/~dangdung/diode1.JPG

http://www.stud.ntnu.no/~dangdung/diode2.JPG

sluttspenningen på viften min var på 9,1V (fra 12,25V).

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: ddd-king på 2002-04-03 12:24 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: ddd-king på 2002-04-03 12:26 ]

Lenke til kommentar

ddking, her må jeg si:

Oisann!

Denne var vel litt _vel_ brysk ovenfor Hondaen?

Min oppfatning er uansett at han´s kommentarer og innlegg som regel er svært saklige og godt underbygde, og kan egentlig ikke dele din oppfatning om "show-off"!

La gå at man ikke behøver å komplisere "ting", men om noen sitter med viten og egne teorier som man gjerne deler med andre, så må man ikke nødvendigvis tråkke på disse selv om disse ikke er sammenfallende med egne oppfatninger?

For egen del, har jeg gjennom livet lært meg at det som regel lønner seg å være litt ydmyk. Å hugge hodet av et velmenende innspill, fører ingensted´s hen! Uansett..

"Den som tror seg ferdig utlært er ikke utlært, men ferdig"!

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-02 17:32, Skrue skrev:

En enkel 1/2 watt´s motstand på mellom 50 og 75 ohm fungerer også helt greit
:grin:

Jeg er har ingen erfaring med å senke ned spenning ved bruk av motstand...Men noe slo meg...

viften har en effekt på ca. 2,5W--> I = P/V=2,5W/12V=0,21A

R=V/I=12V/0,21A=57Ohm

hvis vi kobler en motstand på 50Ohm i serie med viften har vi en følgende ligning:

I = 12V/(R1+R2)=12V/(57+50)=0,112A

V=I*R=57Ohm*0,112A=6.39V <------

hvis du kobler en motstand på 50 Ohm i serie med en viften får du viftespenning på 6,39V men (12V-6,39V=)5,6V legger seg over motstanden...

P=VI=5,6V*0,112A=0,63W

så motstanden du skal bruke skal minst tåle en effekt på 0,63W.

hvis jeg husker riktig så skal de vanlige små motstandene tåle en effekt på ca. 1/4 W...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-03 02:44, ddd-king skrev:

Quote:

Jeg er har ingen erfaring med å senke ned spenning ved bruk av motstand...Men noe slo meg...

R=V/I=12V/0,21A=57Ohm

hvis vi kobler en motstand på 50Ohm i serie med viften har vi en følgende ligning:

hvis du kobler en motstand på 50 Ohm i serie med en viften får du viftespenning på 6,39V men (12V-6,39V=)5,6V legger seg over motstanden...

P=VI=5,6V*0,112A=0,63W

hvis jeg husker riktig så skal de vanlige små motstandene tåle en effekt på ca. 1/4 W...

Regnestykket er helt sikkert riktig, men teori og praksis går ikke bestandig hånd i hånd!

I praksis viser det seg at en 1/4 watt´s motstand fungerer alldeles utmerket, selv på 80mm vifter! Og det uten at de på noen måte blir faretruende varme.

Hvorfor vet ikke jeg, en mulighet kan kanskje være at strømtrekket fra vifta i praksis viser seg å være lavere? Selvinduksjon og motspenning kanskje?

Har ikke sjekket dette, men bare godtatt at det faktisk virker :grin:

Lenke til kommentar

Foretrekker selv trinnløs regulering av viftene jeg da men.. Har etpar hjemmelagede regulatorer med LM317 som klarer 1,5A og regulerer fra ca.5v til like i overkant av 11v. Uten tvil den beste løsningen. Hvis noen er interessert, kan jeg sikkert mekke skjema til regulatoren..

--

Tommy H.

Lenke til kommentar

Quote:

Skrue skrev (2002-04-03 11:23):

Quote:

On 2002-04-03 02:44, ddd-king skrev:

Quote:

R=V/I=12V/0,21A=57Ohm

P=VI=5,6V*0,112A=0,63W

Regnestykket er helt sikkert riktig, men teori og praksis går ikke bestandig hånd i hånd!

I praksis viser det seg at en 1/4 watt´s motstand fungerer alldeles utmerket, selv på 80mm vifter! Og det uten at de på noen måte blir faretruende varme.

Hvorfor vet ikke jeg, en mulighet kan kanskje være at strømtrekket fra vifta i praksis viser seg å være lavere? Selvinduksjon og motspenning kanskje?

Har ikke sjekket dette, men bare godtatt at det faktisk virker

Saken er vel at vifta ikke har linjære eller konstante parametere. Det som er opgitt er ved 12V. Ved 12V har du regned deg fram til at motstanden i vifta er 57ohm, men du vet ikke at den er det når du tvinger mindere spenning over vifta ved å sette en motstand i serie.hvis man antar at effekten er konstant mo f.eks. motstanden i vifta øke når man senker spenningen. Men effekten er nok heller ikke konstant så uansett hva man gjør her blir alle beregninger tilnærmelser.

Lenke til kommentar

Quote:

Har ikke sjekket dette, men bare godtatt at det faktisk virker

****! jeg satt og skrev mye så klikka maskinen...

få krive litt om igjen:

jeg har en papst vifte på 1,3W --> I=1,3/12=0,11A

R=12/0,11A=109 Ohm

kobler man en motstand på 50 Ohm i serie vil regnestykket bli slik:

I = 12/(109+50)=0,0755A

spenningen på viten blir:

V_v = 0,0755A*109 Ohm = 8,23V

Effekt over motstanden blir:

P = VI = RII = 50*0,0755^2=0,285W

dette er bare litt i overkant av hva motstanden tåler. Så jeg tror derfor at det fungerte.

selvsagt er dette bare tilnærminger, men Poweret leverer ikke akkurat 12V heller. (min leverte 12.25V). så i praksis har vi resultater som ligger ganske nærme dette.

Personlig synes jeg at det er bedre å bruke dioder.

bruker du motstand på du regne deg fram til den verdien du skal ha. men dette er smak og behag :wink:

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg zener-dioder er hensiktsmessige.

Akkurat som vanlige dioder har de et (tilnærmet) konstant spenningsfall, men de fås i mange ulike spenninger slik at du slipper å kople flere i serie...

Ellers brukte jeg lysdioder(!) før jeg fikk tak i zenerene jeg bruker nå, de har noe større spenningsfall (ca. 1.2v på rød(?)). Kanskje noe for case-moddere :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-03 14:47, bihelland skrev:

Personlig synes jeg zener-dioder er hensiktsmessige.

Akkurat som vanlige dioder har de et (tilnærmet) konstant spenningsfall, men de fås i mange ulike spenninger slik at du slipper å kople flere i serie...

Ellers brukte jeg lysdioder(!) før jeg fikk tak i zenerene jeg bruker nå, de har noe større spenningsfall (ca. 1.2v på rød(?)). Kanskje noe for case-moddere :smile:

Zenerdioder kan være en god ide, men er det vanskelig å få tak i en zenerdiode som tåler en strøm på 0,3-0,5A?

lysdioder tåler ikke en strøm på 0,2-0,5A...

Så jeg synes fortsatt at motstand eller dioder i serie gir de beste resultatene...

[ Denne Melding var redigert av: ddd-king på 2002-04-03 15:29 ]

Lenke til kommentar

Quote:

ddd-king skrev (2002-04-03 15:28):

Zenerdioder kan være en god ide, men er det vanskelig å få tak i en zenerdiode som tåler en strøm på 0,3-0,5A?

lysdioder tåler ikke en strøm på 0,2-0,5A...

ikke noe problemer å få tak i zenere som tåler guffe. De bare koster en del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...