Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NAT eller ikke NAT ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Okay! Takker for svar :yes:

 

Men så gjikk jeg på telnet å skulle disable NAT i NGT ruter`n å da funka ikke internett lenger, jeg enable det igjen og da funket det, hvordan disabler jeg NAT slik at internett fortsatt virker ?

det lurer jeg også på, jeg hadde telenor før jeg bytta til ngt og da kunne jeg fxp fra "site til en ngt site"....men etter jeg fikk meg ngt kan jeg ikke det og det er veldig irriterende hjelp !!! :cry: hater NAT,iverfall litt :)

Lenke til kommentar
Firewallen kan du skru av og på som du vil, men NAT kommer du ikke utenom hvis du har NGT abonement.

Så det er ikke mulig å disable NAT i NGT ruter`n ?

Hvis du skrur av NAT, kommer du ingen vei.

 

10.0.0.x ip adresser er 'ikke rutbare' - man må ha en "ordentlig" ip adresse ute på nettet, f.eks 80.202.x.y som NGT ruteren har.

 

NAT innebærer at alle maskiner på "baknettet" (som har 10.0.0.x ip'er) kjøres ut gjennom NAT routeren slik at resten av nettet tror at det er NAT routeren som "snakker" mens den i virkeligheten bare snakker for maskinene bak.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det du må gjøre er å bare "Forwarde" *noen* porter, sånn at de går tvers igjennom NAT'en.

 

Du setter opp en Easy-Server, og så velger du portene som skal gjennom.

Jeg har gjort det med min 4542 ruter.

Nå blir portene 6667 - 6999 forwardet.

Og firewallen er satt opp til å slippe gjennom omtrent alle portene 1024 - 65536.

Så nå virker BitTorrent 10x så raskt, fordi nå kan resten av verden kontakte meg,

og jeg vil svare. Istedenfor før, hvor all kontakt måtte oppstå ved at *jeg* spurte en annen PC "Skal vi snakke sammen?"..

 

På 4542 er det lett å komme inn i rutern,

telnet 10.0.0.1

name:admin

pass:noway

 

Men på 3351 - der sliter jeg.

Er det noen som kan forklare hvordan man finner name: og pass: til disse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...