Gå til innhold

Gentoo og Gnome 2.6 - I'm in løøv!

Anbefalte innlegg

Sorry for en litt mongo start på denne tråden men tro meg den har et budskap!

Jeg er ikke noe linux-guru - tvert imot. Første gangen jeg nærmet meg noe som lignet var da jeg studerte på VU Amsterdam og prøvde å legge inn Minix (utgangspunktet for Linux for de som ikke visste det...). Det var ikke lett akkurat og jeg ga vel mer eller mindre opp og la inn Red Hat 5 istedet.

Jeg har etterhvert prøvd meg på litt forskjellige distroer men har stort sett holdt meg til de "snille" som gir deg full pakke fra første stund (les: SuSE, Mandrake, Red Hat og Fedora) Prøvde meg på Gentoo da den var i 1.4 men ga opp og la inn Fedora istedet. For litt tilbake så fikk jeg et virus (i windows vel og merke) som knerta noe av partisjonstabellen min og jeg bestemte meg for å legge inn linux på nytt. Vel tenkte jeg, kanskje jeg må prøve Gentoo en gang til da. Nok en gang ble det en del trøbbel og i og med at jeg ikke er flink nok til å rydde etter feil så ble det en del forsøk fra start. Bestemte meg likevel for ikke å gi opp og sannelig så fikk jeg det til!

Uten å starte noen form for distro-krig her så har jeg aldri vært mer fornøyd (nå skal det sies at de Gentoo-folka er smarte også da, man får et litt anna forhold til noe man har "bygd" selv ;) ) med en distro! Alt av programmer laster mye raskere enn jeg har vært vant til. Sinnsykt pent er det også! Etter å ha fått lagt inn støtte for framebuffer og bootsplash er jo til og med loadinga noe for seg selv. Gnome 2.6 har jeg nesten ikke ord for. ATI driver og pene fonter har jeg også fått til.

Poenget med denne posten er egentlig å oppmuntre de av dere som har kanskje tenkt på å installere Gentoo men ikke har gjort det enda - i tillegg vil jeg jo spre det glade Linux-budskapet. Fornøyd nå.

PS! Jeg har ikke fått til støtte for 5.1 enda. Så hvis noen har noe tips der (bruker C-Media 8738, moduler er lagd og alsa installert men har bare 2.0)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noe sier meg at enkelte folk her på forumet prøver å mobbe meg sånn helt diskrèt...

Hvor får du slike tanker fra ? Kan ikke forstå at du kan tenke slik om oss, selvom du har ISDN.

Jeg må si at jeg også er veldig fornøyd med gentoo, litt stress å sette opp, men fungerer utmerket for mitt bruk ;).

Lenke til kommentar

Jepp, kjører gentoo på min hovedmaskin og debian unstable på min gamle k6-3 (kompilering tar for lang tid for meg på denne). Til forskjell fra deg bruker jeg kde-3.2.1, da jeg føler at jeg bruker denne mer effektivt enn gnome. Jeg er svært fornøyd med begge deler, men debians mailing-lister kan ikke måle seg med gentoo-forumet. Nyeste 2.6 "love-kernel" sørger for stabil musikk-avspilling mm til og med på den gamle maskinen.

Lenke til kommentar

Gentoo er helt topp så lenge du har bredbånd, men det er jo nokså vanlig etterhvert. Om du vil prøve en Gentoo-lik distro uten kompilering men alikevel blodig optimalisert så kan jeg anbefale arch-linux på det varmeste. :cool:

Lenke til kommentar
Gentoo er helt topp så lenge du har bredbånd, men det er jo nokså vanlig etterhvert. Om du vil prøve en Gentoo-lik distro uten kompilering men alikevel blodig optimalisert så kan jeg anbefale arch-linux på det varmeste. :cool:

jeg har snust litt på arch linux, men har fått inntrykk av at det er litt umodent. Hvordan er dette? Er ute etter en server distro med godt pakke/oppdateringssystem, og gjerne med et ordentlig system for å legge til programmer i boot (ala rc-update & ntsysv)

Lenke til kommentar

Debian unstable fungerer fint om du legger inn bare det mest basiske, og legger til bare det du trenger etterhvert og sørger for at bare det du trenger blir startet opp i de forskjellige runlevelene. Jeg kan forresten si at udev fungerer tilsynelatende uten problemer på debian unstable :D . Prelink bør brukes både i debian og gentoo. Arch linux virker interessant, men jeg er fornøyd med gentoo på hovedmaskinen, og den gamle er ikke i686, så arch var ikke mulig.

Noen ting er enklere i gentoo enn debian. Jeg liker bedre gentoos runlevel system, jeg synest etc-update-systemet er bra og noen pakker er ikke med i debians standard reportoar (mplayer, java etc.). USE-flag systemet i gentoo er bra. Om du har et problem i gentoo er det lettere å løse pga forumet mm. Ellers gjenstår spørsmålet om gevinsten ved å kompilere for sin prosessor...

Lenke til kommentar
PS! Jeg har ikke fått til støtte for 5.1 enda. Så hvis noen har noe tips der (bruker C-Media 8738, moduler er lagd og alsa installert men har bare 2.0)

Prøv å kjøre alsamixer i terminal. Der kan du skru på 4-channel mode, og i mitt tilfelle velge å bruke "mic-inngang", og "lyd-inn" som lyd-ut bak/center/bass eller noe. Det er ikke sikkert ditt kort er helt likt mitt da, men det er i hvertfall en utgave av cmi8738.

edit: [offtopic]Xorg-X11R6.7.0 er gitt ut.[/offtopic]

Endret av drall
Lenke til kommentar
Er ute etter en server distro med godt pakke/oppdateringssystem, og gjerne med et ordentlig system for å legge til programmer i boot (ala rc-update & ntsysv)

Debian høres perfekt ut til dette.

Den gjør det :p

Noen som vet når debian kommer i ny versjon? Ser frem til en litt bedre/lettere installasjon. Har debian noe program for å administrere programmer i boot?

Lenke til kommentar
Jeg vil ha:

-bredbånd

-kraftig CPU

-en pc med gentoo

:dontgetit:

Damnit! Trodde forumet trunkerte så lange poster for ISDN-brukere! He's on to us :scared:

Greit at dere disser linja mi, men når dere begynner å kritisere mine velformulerte innlegg mitt på natta, da...... da blir jeg sint!

*kaste-isdnkort-på* ...Og neste gang kaster jeg to!

Endret av yNx
Lenke til kommentar

Prøv å kjøre alsamixer i terminal. Der kan du skru på 4-channel mode, og i mitt tilfelle velge å bruke "mic-inngang", og "lyd-inn" som lyd-ut bak/center/bass eller noe. Det er ikke sikkert ditt kort er helt likt mitt da, men det er i hvertfall en utgave av cmi8738.

:woot: Funka! Takk skal du ha! (selv om bass er litt for lav)

Nå er det bare å vente på at Ximian OOo (1.1.52) blir ferdig. Tar sin tid gitt! kjørte en 'time' før emergen så det blir jo spennede å se hvor lang tid det tar.

Lenke til kommentar
Er det ikke ferdige binærfiler til OOo ? Men du vil kanskje kompilere det selv ;).

Jo klart du får binære også men hey... Full P4 optimalisering skader ikke ;) OOo word laster på ~3 sekunder - ta den M$!

Edit: PS! Det tok 248 min.

Endret av superdigg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...