Gå til innhold

Opteron vs Itanium 2 vs Xeon

Anbefalte innlegg

Her: http://www.3dchips.net/content/review.php?id=76

Testen er på tysk, men det er masse blider og grafer for de av dere som stinker like mye i tysk som meg.

Testsystemene er:

Dual Opteron 248 (2,2GHz), 8GB DDR333 (10.8GB/s)

Dual Xeon 2.8GHz, 4GB DDR266 (4.2GB/s)

Dual Itanium 2 1.3GHz (McKinley), 16GB DDR200 (6.4GB/s)

De disekrerer Itanium 2 kassa også. Litt stilig. :yes:

Merker meg at ikke alt funker som det skal på Itanium 2 ennå (noe variabel ytelse), men noe gikk da skrekkelig kjapt også. 32 bit ytelsen er ikke helt på jordet heller, tatt i betraktning at det er snakk om emulering.

La oss holde den gode påskestemningen i denne tråden, så godt dokumentert av Mel Gibson. ;)

Edit: Synd at Madison9M ryktes å bli utsatt til neste år. 1.67Ghz @667PSB (10.6GB/s) med 9MB L3 cache hadde vært sweet. Prising på linje med Xeon innen 2007 vil ikke skade det heller.

http://www.theinquirer.net/?article=15223

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
La oss holde den gode påskestemningen i denne tråden, så godt dokumentert av Mel Gibson. ;)

Hehe, interessant :yes: Skal prøve å unngå et nytt blodbad :p

Interessant å endelig få se en uavhengig test av alle disse systemene samlet, og jeg håper virkelig vi får se flere slike nå som "Katten er ute av sekken" bl.a. på Anandtech og Ace's Hardware. Jeg håper Intel tar dette bra og ikke skaper unødvendig bråk, selv om de liker dårlig å sammenligne Itanium2 med andre prosessorer selv om "alle" andre gjør det :thumbup:

Lenke til kommentar

Intel: Itanium, Xeon to be interchangeable

Smart egentlig. Nå vil hovedkort og chipset for Itanium bli masseprodusert. Eneste forskjell på prisen til en Itanium maskin og Xeon maskin vil bli CPU prisen. :w00t:

hehe blir litt revet med.

Foresten lest at x86 emulering går raskere i software enn hardware på Itanium 2. Hardware delen som emulerer x86 vil nok ikke bli fjernet på en god stund (om noen gang, ikke enkelt å fjerne funksjonalitet) da mange OS ikke støtter x86 software emulering enda. Det er forøvrig ikke så farlig. x86 "motoren" tar visst bare opp ca. 3% av arealet på de nyeste kjernene.

Itanium skulle egentlig støtte PA-RISC også, men det viste seg at instruksjonssettet ble så likt PA-RISC at en godt kunne kalt det PA-RISC 3.0 Derfor ble HP-UX bare portet over først som sist. Ingen grunn til emulering.

Per i dag er Itanium også socket kompatibel med PA-8800 (dualkjerne PA-RISC 1GHz med 32MB L2 cache) ikke fult så god på tallknusing, men svært god på databaser.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Stilig at noen har tatt seg bryet å sammenligne de to platformene, men jeg hadde satt uuuutrlig stor pris på om det var gjort på engelsk :cool:

Hadde vært fint med litt mer tester av ytelse i programmer. Kompilering av Linux-kjerner kunne gått, sikkert en god del Linux-programmer som også kunne kompileres til å funke på Itanium, slik at man kunne sammenlignet litt med en tilsvarende kompilert for Xeon og for Opteron.

Men ellers ... stilig !

PS : er det meg, eller var de bildene av Itanium-kassa tatt med kameravinkler som ikke ligna grisen ? :D

Lenke til kommentar

Er dessverre dårlig utvalg av workstation programvare for IPF (Itanium Processor Family) foreløpig. Det er rimelig greit med OS og databaser, men dette er jo ikke veldig interessant for "vanlige brukere".. i den grad IPF kan sies å være interessant for noe annet enn teknofreaker for tiden. :cool:

De CAD/CAM produktene som finnes er vel så dyre at det er helt uaktuelt å kjøpe de inn for å kjøre en benchmark.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...