Gå til innhold

Sette opp Linux-server

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til å sette opp en linux-webserver som skal administrere e-post, MySQL, ASP og ASP Upload. Dette kommer nok å være på to separerte maskiner der innkjøp av hardware kommer til å bli tilpasset Linuxdistroen (mest trolig to stk. P4 med 512 MB RAM osv).

Trenger hjelp til valg av distro, erfaringer, tips osv, eventuelle fallgruver. Er det mer informasjon dere trenger er det bare å spørr meg ;)

Personlig holder jeg en liten hand på Red Hat, kravet til selve oppsettet av server går også litt på brukervennlighet i tillegg, så dette må tas hensyn til.

Endret av Basus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm... Debian Woody er dønn solid til servere, og er absolutt å anbefale så lenge du ikke skal ha noe grafisk.

ASP som i Active server pages? *veit det finnes et kommersielt produkt til apache som støtter det, men har aldri brukt det...*

Lenke til kommentar
anbefaler courier til mta/imapd/pop3d.. eventuelt exim til mta.. og drit nå i asp da..

Postfix er en annen god MTA. Den har kanskje ikke all funksjonaliteten til Exim, men dersom du ikke trenger det ekstra Exim har å tilby, sparer Postfix deg mye tid.

Lenke til kommentar
Red Hat er ikke gratis lengre, og 9.0 begynner å bli gammel.

Feil. Du snakker om produktet «Red Hat Linux», som er like gratis som før, det er bare det at det ikke utvikles lenger. Det som koster penger er Enterprise-versjonene, men de er ikke nye, og de har alltid kostet penger. Og at du ikke nevner Fedora i et sånt innlegg er bare skittent spill.

Lenke til kommentar

ASP for apache er active server pages.

Det vil si perl/python etc mixet inn i HTML-koden.

Det vanlige å kjøre på MS-servere(IIS) er VB-script,

som det nok skal slites en del med å få til å kjøre under linux.

Dette fordi kompilatoren er proprietær, og finnes

kun for windows. (Så langt jeg vet).

Min anbefaling : Dropp ASP, gå for en ren PHP installasjon.

Endret av bajas76
Lenke til kommentar
Det er dessverre ikke mulig å gå over til PHP nå ettersom alle sidene er ASP og det vil ta enorm lang tid å konvertere alle om til PHP, dermed må det værre ASP.

Burde du ikke tenkt på hvilket OS du skulle kjøre _før_ du/dere begynte utviklingen?

Uansett, til ettertanke kan du kjøre PHP både på *nix og windows...

Lenke til kommentar

Uhm, vil dette si at det er umulig å sette opp ASP på en Linuxserver? Dette hørtes meget rart ut, ASP er tross alt meget utbredt (selv om det ikke er like utbredt som PHP), så er det iallefall nok utbredt til at det burde bli støttet av Linuxservere som er laget for å bli brukt som webserver.

Lenke til kommentar
Uhm, vil dette si at det er umulig å sette opp ASP på en Linuxserver? Dette hørtes meget rart ut, ASP er tross alt meget utbredt (selv om det ikke er like utbredt som PHP), så er det iallefall nok utbredt til at det burde bli støttet av Linuxservere som er laget for å bli brukt som webserver.

Det er et proprepertiært produkt laget av Microsoft. Jeg regner i grunn med at Microsoft har fått gjort det umulig å lage en open source versjon i lisensen for ASP.

Det finnes ASP-versjoner for Apache etc. men hvor bra det er spørs....... (jeg har i hvertfall aldri testet det).

OpenSource miljøet er lite glad i proprepiære programmer, og det er ikke mange som bruker ASP i Linux-miljøet. ASP er en windows-greie. PHP er en Windows og Linux-greie, nettopp fordi det er OpenSource.

OpenSource == frihet;

proprepiært = "ingen frihet, men i hvertfall får du lov til å betalte lisens til oss for at vi ikke skal gi deg support eller noen garanti for at det skal virke"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...