Gå til innhold

Feil på bilforsterker


Anbefalte innlegg

Jeg har en Rockford-forsterker som har sluttet å virke. Jeg har åpnet den og tittet litt, men som den elektronikkeksperten jeg er, aner jeg ikke hva som er galt. Jeg har tatt noen bilder, er det noen som kan stille diagnose ut i fra disse?

 

oversikt_small.jpg

 

1:

1.jpg

 

2:

2.jpg

 

3:

3.jpg

 

(Beklager den dårlige bildekvaliteten på det nederste bildet)

 

 

Hvis denne tråden ikke hører hjemme her, kom gjerne med forslag på andre steder jeg kan poste den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DE "svarte tingene" transistorne er brent :devil: ... med den røde dioden ser ut til å fungere... ;)

Mitt tips er å gi den til noen du kjenner som kan lodde på den vist du ikke tør..

Skriv av nr på de (2-3 bokstaver og noen tall) og let på elfa..... :thumbup:

Feil søking tar tid, tar mere tid å forklare... vist du finner neoen elektro bøker eller sider så kan du jo være hjulpet

Lenke til kommentar

Hmm... jeg postet et svar her, men det forsvant visst... :wow:

Anyways, jeg har ikke tenkt å drive kirurgi på denne forsterkeren selv. Jeg leverer den nok bare inn på den lokale rado-tv-fiksesjappa, selv om jeg sikkert er pensjonist før jeg får den tilbake...

 

Ser dette forresten dyrt ut?

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Dette fikser du selv! :thumbup:

 

Dette er power-transistorer som tydedeligvis har blitt for varme. Det du trenger er tinnsuger/loddelisse, en loddebolt to nye transistorer. Som en forbedring vil jeg anbefale deg å montere på en liten kjøleribbe på metalldelen av transistorene, slik at du slipper at dette skjer igjen.

Lenke til kommentar

Det er lett å se feilen på de transistorene som du har tatt bilde av. Men der også stor sannsynlighet for at det er mere feil, som du ikke finner uten skjema og målinger. For min del ville jeg ikke tatt sjangsen på bare å bytte de synlige skadene og sette strøm på, da kan det smelle igjen.

Bilde 2 kunne se ut som den har blitt utsatt for fuktighet?

Lenke til kommentar

For meg ser det ut som du har belastet to kanaler for mye, om du bor i oslo kan du gå innom elfa å kjøpe irfz44r/ir, som ser ut til å kunne erstatte disse to. Utifra bildene og erfaring bør du sjekke resten av effekttransistorene. (husk at det er mosfet så det nytter ikke med diodetester:) Du bør selfølgelig se over sikringene også. Det kan også være generell overbelastning for det kan også se litt ut som de to transistorene er en del av switch mode supplyen.

Lenke til kommentar

Det du også kunne gjort var å levere den inn på en vg-skole som har elektro linje, der har de ofte elevbedrifter, der tar de som regel bare betaling for delene de skifter for det går liksom på samling av "erfaring"

Jeg leverte inn min forsterker, 12år gammel Lanzar LXR200, hadde ikke skjema eller noen ting fordi det rett og slett ikke fantes lengre (i følge Lanzar USA) :green: fant den inni kjelleren under noen kasser. Betalte 200kr for skifting av noen deler og "relodding" av alle dårlige lodde punkt.

Endret av icer
Lenke til kommentar

Update:

 

Vel, nå har jeg vært og levert forsterkeren til reparasjon, dvs han skulle se først hva som var galt. Han fryktet at det kunne være noe på undersiden av kretskortet som var svidd, så jeg får se hva han finner ut.

 

Han hadde jo selvsagt et annet forslag enn å fikse forsterkeren, han ville nemlig selge meg en Dynabel-forsterker til 850,- eller noe, "som sikkert er like bra som denne". :roll:

 

Forsterkeren min er en RF 360.2 som hadde nypris på 7500 da jeg kjøpte den, og jeg har ikke tenkt å bytte den ut hvis ikke reparasjonen blir veldig dyr. De transistorene som var gått, kostet bare 30 kr eller noe pr stk, pluss 350 kr/timen i arbeid, så jeg får krysse fingrene.

Lenke til kommentar

Husk at transistorer i endel forsterkere trenger å være matchet, dvs de er koblet opp slik at en tar positiv og den andre negativ sinusbølge. Det sier seg selv da at de må ha lik forsterkning, for å unngå forvrengning av signalet.

 

Siden transistorenes forsterkning ikke lar seg kontrollere 100% under produksjonen, blir transistorenes forsterkning målt. Et matchet transistorpar har da altså en ca lik forsterkning på f.eks 150.

 

Et tips til de som feilsøker og ordner selv :)

Lenke til kommentar

dynbel er konge bra forsterkere! du bør nok slå til tror jeg..

 

læreren min i automsjon, tommy, er norgesmester i bilstereo. han kjører dynabel forsterkere og seas elementer.

 

hva som er galt, skal jeg ikke en gang prøve å gjette meg til, men ville tro at fuktigheten har skapt kontakt mellom to pungter, og skapt kortsluttning i et eller annet, og så har det smelt biter av transistoren.

Lenke til kommentar

Hondaen: Hva er det egentlig du sier? Har som sagt ikke peil på elektronikk. Vil det by på problemer å få forsterkeren reparert?

 

Demogorgon: Dynabel er sikkert bra, men en modell til 850 kr? Forsterkeren skal drive en Rockford Fosgate RFR-3112.

Lenke til kommentar

RF 360.2 har en oppgitt effekt på 2*90W RMS 4ohm, 1*360W brokoblet - impedans ikke oppgitt.

 

Skal du drive en RF Power HX2 12" med denne?????? RMS effekt på denne er 1000W, 2000W max, 2*2ohm.

Tror ikke det vil gå så bra.

 

Skjønner heller ikke hvorfor forsterkeren din er så sabla dyr...

Jeg betalte 4490,- for min RF1001BD med en effekt på 1000W RMS....

 

Se her: link

Rockford Fosgate 401S

1*400W 4ohm

Pris 3095,-

Bilradiospes.no

Lenke til kommentar
Hondaen: Hva er det egentlig du sier? Har som sagt ikke peil på elektronikk. Vil det by på problemer å få forsterkeren reparert?

Det er ikke noe problem, men man bør, som Hondaen skriver, være opmerksom på denne effekten. Så hvis man skla kjøpe transistorer til en forsterker kjøper man et matchet par i stede for to vanlige med like sepsifikasjoner.

 

Det mantchede transistorene er som regel i en pakke (2 transistorer i en komponent).

Lenke til kommentar

zupreme:

Jeg vet at forsterkeren var dyr, og at den muligens er i spedeste laget til subben. Nå skal det nevnes at jeg betalte 2250 for den på et opphørssalg, og det er jo en grei pris.

 

Xell:

Ok, men dette er vel noe reparatøren bør vite? Eller?

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

@Rikky: jo men dette var jo en respons til ditt spørsmål til Hondaen angående hans kommentar til "...de som feilsøker og ordner selv". Så ikke noe problem å få forserkeren reparert, men i de situasjoner der man selv er reperatør er det noe som er greit å huske på ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...