Gå til innhold

Brennvidde på objektiver på Videokamera

Anbefalte innlegg

Har både analoge og digitale stilbilde kameraer. Vurdere nå å kjøpe et digitalt videokamera. Ser på alle opplysninger om kameraer at fokuset er rettet veldig på hvor mange X zoom det er på kameraene. For de av oss som ikke har tenkt til å bruke kamera til å filme toppløse damer på stranda så har denne ekstremzoomen en fullstendig irrelevant nytteverdi.

Som med bruk av "vanlig" kamera så finner man fort ut at det man mest bruk for er en skikkelig vidvinkel. Hvordan er så dette på digitale videokameraer? Er brenvidden når det gjelder vidvinkel brukbar på out-of-the-box videokameraer eller må man kjøpe separate vidvinkelobjektiver? Er det i så fall noen modeller som har bedre innebygget vidvinkel enn andre?

Har ikke helt lært meg "omregningsregelen" for objektiver på digitale videokameraer. Er stort sett vant med at 50mm er normal objektiv og at alt under blir videre og at alt over blir zoomet. Hvordan finner man ut hva som er 16mm 28mm og 35 mm omregnet til "videokameraobjektiv-brennvidde".

Mazeking :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til mitt Canon MV650i følgde det med ein 0,6X vidvinkel. Det skal visstnok tilsvare 24 mm i speilrefleksverden. Å ha ein vidvinkel til videokamera er ein stor fordel, t.d. filming inne og næropptak av ungar o.l. Vidvinkelen i zoom`en vil eg tru ligg på mellom 35-38 mm. Dei fleste eg kjenner som har videokamera har etter relativt kort tid investert i ekstra vidvinkelforsats. Sony-folket må i tillegg skaffe seg ein ekstra teleforsats...

Kva som er omrekningsformelen for brennviddene må andre svare på - her skriv ein reinspikka amatør! Du kan ev. søkje på forumet - meiner å ha lest noko om dette tidlegare.

Lenke til kommentar

Ja standard har vel vært ca rundt 35mm tilsvarende på videokamera. Dette har snudd seg til det verre i senere år, pga folk flest ser fremdeles etter lengst mulig zoom når de kjøper kamera, og det er letttere å lage en lang telezoomlinse når den er minst mulig vid til å starte med. Et annet "triks" er at det er enklere å lage lange telelinser når CCD-brikken er liten. (á la Canons "crop"-faktor på sine digitale speilrefleks med CCD-brikker som har mindre areal enn 35mm film)

Derfor:

*Kjøp kamera med så store CCD-brikker som mulig (dette er også det sikreste tegnet på god bildekvalitet)

*Kjøp kamera med LITEN zoom faktisk.

Dessuten: Dersom du kjøper deg en vidvinkel, så sørg for å ikke kjøpe en du ikke kan komme til å bruke på et senere kamera (med tanke på diametermål). F.eks kjøp helst 37mm, 49mm, 58mm, 62mm, 67mm, 72mm eller 77mm med "stepdown"-ring til det du har på ditt.

Jeg har f.eks gjort den tabben at jeg har kjøpt meg en Ø52mm 0,7x vidvinkel til mitt TRV900. Siden det er ingen kamera som lages med den filterinnfatninga lenger, så får jeg heller sannsynligvis ikke solgt den om jeg skal ha meg enda videre en dag. Jeg burde da heller kjøpt en med Ø58mm, siden det er samme diameter som PD150, PD170 og sannsynligvis det nye HD-kameraet fra Sony. Disse kameraene kommer Sony til å produsere minst 4 år til tipper jeg. (Dersom de unnviker fra denne serien, noe de neppe kommer til å gjøre mtp dems suksess med denne serien)

I dag er det ikke vidvinkel lenger et tillegg, men heller en nødvendighet!

Omregningsregelen for videokamera er dessverre såpass komplisert at den er vanskelig å huske! På et 35mm filmkamera var det lettere, da var 50mm ca normalt, 28 OK vidvinkel og 135 OK portrett-telelinse. På 16mm filmkamera var det nøyaktig det halve, nemlig respektive 25mm, 14mm og 70mm.

På videokamera varierer det med størrelsen på brikken. Hmmmmm.... Nå ble jeg skrekkelig nysgjerrig.

Eksempel: mitt eget god gamle TRV900 videokamera:

har 1/4 tomme store CCD-brikker.

1 tomme = 2,54 cm

0,25 tommer x 2,54 cm = 0,64 cm = 6,4 mm

altså i underkant av hva gamle 8mm-kamera har av areal, dvs litt større dybdeskarphet enn nettopp disse. Hadde jeg hatt et XL1 eller et PD150 eller et annet kamera med 1/3 tomme store CCDer, så hadde jeg endt opp på tallet 8,4 mm, altså ca tilsvarende 8mm filmkamera.

frampå linsa på kameraet mitt står det: 4,3mm-51,6mm, altså 12x zoom.

Nå er jeg ikke sikker på hva man gjør videre, men jeg deler og sammenligner med 35mm film og en vanlig 28mm vidvinkel.

28mm : 35mm = 0,8

4,3mm : 6,4mm = 0,67

øøøh.... Jeg tror regnestykket mitt er riv ruskende galt! Dersom man ganger 0,67 med 35mm får man ca 24, og jeg har IKKE(!) en 24mm tilsvarende vidvinkel på mitt TRV900....

Kanskje jeg satte det opp i feil rekkefølge.... Blir sikkert mer korrekt dersom jeg tar:

35mm : 28mm = 1,25

6,4mm : 4,3mm = 1,49

Dette høres mye mer korrekt ut.... Og når jeg ganger 1,49 med 35mm får jeg 52,15......... Dette syntes jeg hørtes veldig mye ut da men :(

Nåja... Når jeg når har en vidvinkel på (0,7x) så blir det 0,7x52, og da får jeg 36....... Dette stemmer heller ikke :(

Æsj regnestykket ble helt feil... Kanskje det er noen som ser hva jeg gjør feil? I så fall er hjelp godt mottatt! Med vidvinkel ser det ut som om kameraet har om lag 30mm, eller tilsvarende en 28mm vidvinkel....

På forhånd takk og værsågod

Lenke til kommentar

Det er OK med tanke på at CCD-brikken er 1/4,5 tommer.

1/4,5 tomme = 0,56 cm

1/4 tomme = 0,64 cm

3,5 / 0,56 = 6,25

4,3 / 0,64 = 6,7

jeg regna ut for MVX250i øverst og TRV900 nederst.... Og i hvert fall i følge mine beregninger har du litt bedre vidvinkel enn jeg ja.... Men hvor korrekt dette er aner jeg ikke :) (om å gjøre å ha minst mulig tall ovenfor, det er brennvidde delt på antall cm CCD).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...