znapper Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 (endret) Hei Jeg er en stolt eier av et Panasonic Lumic DMC-FZ10 kamera, kameraet er enda ikke i butikkene, men kan bestilles f.eks gjennom Elkjøp direkte mot Panasonic. For spesifikasjoner og test, se: http://www.dcresource.com/reviews/panasoni...iew/index.shtml (egentlig litt merkelig at akamea.no ikke har testet det enda ) Uansett, kameraet er ganske stort og litt tungt (og litt dyrt Regn med ca 8000 dersom du kjøper en 256 mb SD brikke fra komplett el ) , så jeg ser etter en bra bæreveske som kan inneholde alt som hører med. Kamera stiller vel nesten i speilrefleksklassen når det gjelder størrelse, men når det gjelder accessories, var det ikke så veldig mye ekstra som fulgte med. (lense hood, lader og minnebrikker). Noen som har noen tips ang. bærevesker ol. ? Noen som har andre synspunkter? Jeg er også ganske ny på området, og sliter litt med å finne gode "guider" når det gjelder bildetaking med et slikt kamera (makro, nattfoto, hvordan forholdet mellom blender, lukketid, ISO sensitivitet osv blir), skulle gjerne vært innom en site har en liten "skole" der man lærer om de forskjellige tingene. Håper forøvrig å lære MASSE om dette kameraet i Påsken, så langt er jeg i allefall STORFORNØYD! Endret 7. april 2004 av znapper Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Hei, gratulerer med nytt kamera! Jeg er også på vei til å kjøpe nytt kamera og dette, samt Fuji S7000 er de mest aktuelle kandidatene. Håper du kan skrive litt om hvordan du opplever kameraet i bruk, -hurtighet på autofokus, batterilevetid etc. Bærevesker finner du mange av i en fotobutikk, her gjelder det vel bare å prøve seg frem til en du syns passer ditt behov. Hvor mye måtte du betale for kameraet via elkjøp da? Ellers lykke til med påskebildene Lenke til kommentar
znapper Skrevet 8. april 2004 Forfatter Del Skrevet 8. april 2004 (endret) Håper du kan skrive litt om hvordan du opplever kameraet i bruk, -hurtighet på autofokus, batterilevetid etc. Bærevesker finner du mange av i en fotobutikk, her gjelder det vel bare å prøve seg frem til en du syns passer ditt behov. Hvor mye måtte du betale for kameraet via elkjøp da? Hei Jo, kjøpte meg en bæreveske på en fotobutikk, kostet 700 kr, men da har jeg plass til accessories og evt. tilleggslinser som jeg kan kjøpe. Jeg har ingen andre erfaringer med digitalkamera, heller ikke med digitalkamera med 12x optisk zoom (36x med digital zoom i tilegg). Men over all, må jeg si at kameraet fungerer veldig bra, selv for en nybegynner som meg, kan jeg ta helt greie bilder, selv om jeg ikke har peiling på allt finesser ol. Kamera kostet forøvrig 6990 fra Elkjøp. tok med uhellsforsikring på 500 kr, da ble det 7500, kjøpte så en 256MB SD minnebrikke fra komplett som kostet ca 600 kr (koster nesten 1200 på Elkjøp), dermed er man oppe i ca 8000 kr. Det som kanskje er en fordel med dette kamera, er at man manuellt kan overstyre alle funksjoner dersom man ønsker, og har ekspertise på området og dermed oppnå ekstremt bra resultater. Når det gjelder zoom hastighet er den både rask og smooth og bruke, man kommer nært nok objektene man vil ta bilde av uten problemer. I tillegg har kamera gyroskop styrte bildestabilisatorer som gjør at man kan peise på med max zoom og få helt klare bilder, selv om man normalt skjelver litt på hendene osv. Vidvinkelen er også bra synes jeg (et eksempel kan være bildet av Skoleskipet linket under). Autofokusen er rask, tar normalt under 1 sekund for å fokusere, avhengig av hvor offset fokus er i utgangspunktet da, men jeg har sjelden opplevd at det har tatt over 1 sekund å fokusere på noe. Kameraet har forøvrig også mulighet for manuell fokus og pga. av høyoppløselig lcd skjerm og evf, vil man kunne fokusere manuellt uten problemer (se forøvrig review i orginalposten min). Batterilevetiden er litt avhengig av om du bruker den stode lcd skjermen eller electronic view finderen, samt hvor mye du bruker zoomen og flash, men man skal kunne ta 200-240 bilder pr batteri (tar 90 minutter å lade ett batteri). Jeg er i allefall imponert over nærbildene man kan ta med dette kameraet, nærgrensen er 5 cm, men jeg har tatt bilder som er nærmere (omtrent rett på linsa) og fremdeles fått de både klare og med fine detaljer. Ang. det andre kamera du vurdere å kjøpe, finnes en review her: http://www.dcresource.com/reviews/cameraDetail.php?cam=493 Synes de gjør ganske bra tester med kameraene der egentlig, virker som om de tester de fleste aspekter med kameraene. Med tilbake til FZ10.... Noen eksempler på bilder jeg knipset i går og i dag, ikke ment som noen mesterverk, men litt for å teste funksjonalitet osv (selv om jeg synes sommerfuglen ble litt bra da ) Vidvinkel (ISO 50): Ukomprimert: http://medlem.spray.se/knackerman/images/Picture_010.jpg Nærbilder (tatt med Makroprogrammet med ISO 50): Ukomprimert: http://medlem.spray.se/knackerman/images/Picture_021.jpg og Ukomprimert: http://medlem.spray.se/knackerman/images/Picture_025.jpg Endret 9. april 2004 av znapper Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Det nederste nærbildet var virkelig nydelig! Ser ut som om du er godt i gang Lenke til kommentar
mpeg Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Hei.Har bestillt meg samme fotoapparat fra USA.Og etter å ha sett bildene du la frem her,gleder jeg meg enda mer til å få det tilsendt...Nå har de påskeferie der borte også,så jeg må nok vente en stund til, før jeg får det hjem.Bildene dine ble klare og fine syns jeg. MVH Mpeg Lenke til kommentar
F828 Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 "Nærbilder (tatt med Makroprogrammet med ISO 100, burde muligens ha benyttet ISO 50 for mindre "støy", dunno): Alle bildene er tatt med ISO-50 F828 Lenke til kommentar
znapper Skrevet 9. april 2004 Forfatter Del Skrevet 9. april 2004 "Nærbilder (tatt med Makroprogrammet med ISO 100, burde muligens ha benyttet ISO 50 for mindre "støy", dunno): Alle bildene er tatt med ISO-50 F828 Ugh ugh, du har rett, så det når jeg gikk inn i SD viewer 2.0 (som sagt er jeg ganske fersk enda ) Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Syns da ikke det var mye støy her, men mulig min skjerm ikke er like god som deres. Lenke til kommentar
znapper Skrevet 9. april 2004 Forfatter Del Skrevet 9. april 2004 Syns da ikke det var mye støy her, men mulig min skjerm ikke er like god som deres. Nei, det var egentlig ikke dèt, men i og med at jeg trodde jeg hadde tatt det med ISO 100, tenkte jeg skulle nevne det Ser på tester og reviews at bilder med dette kamera gir lite støy på ISO 50 og selfølgelig mer støy etterhvert som man øker til ISO 400, gir seg spesiellt utslag på nattfotos på ISO 400 -men det gjør det etter det jeg har forstått på alle typer kamera. - Men når bruker man hva? Og hva er poenget med de forskjellige ISO-typene egentlig, bortsett i fra lysfølsomhet da, hva nå det engang innebærer Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 - Men når bruker man hva? Og hva er poenget med de forskjellige ISO-typene egentlig, bortsett i fra lysfølsomhet da, hva nå det engang innebærer Hei. Kontroll over variasjon i ISO-verdien er meget nyttig først og fremst for å kunne regulere støy på kompakte digitalkameraer, da støy raskt blir et problem på disse kameraene etterhvert som man går særlig over ISO100-200. Dette er imidlertid ganske individuelt for hver kameratype, noen kameraer tåler å stå på ISOAuto hele tiden mens andre må plundres litt med for å unngå støy i skyggepartiene. I endel situasjoner, er dessuten det å fryse mer eller mindre rask bevegelse med kortest mulig lukkertid (dette kan være alt fra å unngå de lengste lukkertidene i svak innendørsbelysning til å gjøre det mulig å bruke enda kortere lukkertider ved godt lys/svært rask bevegelse) mer viktig enn mengden støy. Fargestøyen kan i disse tilfellene gjøres mindre viktig ved at bildet presenteres i sort hvitt format, og/eller støyen ellers kan reduseres men programmer som NeatImage og NoiseNinja. Har desverre ingen særlig utfyllende bilder for hånden, men hvis du tester forskjellige verdier selv i forskjellige situasjoner vil du kunne lære mye om hvordan ISO-verdiene kan la deg bruke ønskede lukkertider og blenderstørrelser enda mer effektivt og uavhengig enn før. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
giverny Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Hei.Har bestillt meg samme fotoapparat fra USA.Og etter å ha sett bildene du la frem her,gleder jeg meg enda mer til å få det tilsendt...Nå har de påskeferie der borte også,så jeg må nok vente en stund til, før jeg får det hjem.Bildene dine ble klare og fine syns jeg. MVH Mpeg Hva må du betale for kameraet fra USA Lenke til kommentar
mpeg Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Hei.Har bestillt meg samme fotoapparat fra USA.Og etter å ha sett bildene du la frem her,gleder jeg meg enda mer til å få det tilsendt...Nå har de påskeferie der borte også,så jeg må nok vente en stund til, før jeg får det hjem.Bildene dine ble klare og fine syns jeg. MVH Mpeg Hva må du betale for kameraet fra USA Hei. Jeg betalte 4700,-kr.Uten den norske momsen.Med moms, skulle det vel bli sånn ca.5828,-kr.Jeg sparer vel noe sånt som 2000,- ved å ha kjøpt der.Og da får jeg dette:Panasonic FZ10,(M/ tilbehør.Altså det som medfølger av utstyr ),ekstra minnekort (Sandisk)på 128 mb.Forsending,og pakke forsikring.World wide forsikring,for ev,reparasjoner i Norge,eller i andre land....Kjekt hvis man er på ferie,og kameraet ryker.(glemte å spørre hvor lenge den varer).... Har ikke fått det enda,da jeg nettopp har betalt det... vil ikke anbefale den samme butikken.Altfor tungvint å handle der.Ville nok prøvd B&H,hvis jeg skulle bestillt i dag.Men der koster det samme kameraet,40 dollar mer.Men de virker mer ryddig. MVH Mpeg Lenke til kommentar
Randomized Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Tilbake til utgangspunktet for posten... Jeg har også kjøpt dette kameraet i USA, og var så heldig å få med en original Lumix bæreveske på kjøpet, uten rom for annet enn selve kameraet. I og med at det ikke er noe særlig "accessoirs" å snakke om, passer den meg ihvertfall utmerket. Fant ikke bærevesken på panasonics sider, men jeg vet jo (naturlig nok) at den eksiserer... ...og til de som fremdeles måtte lure: Ja - det er et veldig bra kamera som jeg ikke begriper at ikke har fått større fotfeste i forhandlerleddet i norge... Lenke til kommentar
leica Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Tilbake til utgangspunktet for posten... Jeg har også kjøpt dette kameraet i USA, og var så heldig å få med en original Lumix bæreveske på kjøpet, uten rom for annet enn selve kameraet. I og med at det ikke er noe særlig "accessoirs" å snakke om, passer den meg ihvertfall utmerket. Fant ikke bærevesken på panasonics sider, men jeg vet jo (naturlig nok) at den eksiserer... ...og til de som fremdeles måtte lure: Ja - det er et veldig bra kamera som jeg ikke begriper at ikke har fått større fotfeste i forhandlerleddet i norge... Dette kameraet kommer inn på Lefdal i neste uke... så nå kan dette kjøpes herfra.... Har selv bestilt kamera derfra... gleder meg vilt !! Lenke til kommentar
farfuture Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Dette kameraet kommer inn på Lefdal i neste uke... så nå kan dette kjøpes herfra.... Har selv bestilt kamera derfra... gleder meg vilt !! Jeg gikk inn på www.lefdal.com , men kunne ikke finne kameraet der. Var du innom butikken og spurte? Hvor mye skulle de ha for det? Jeg skjønner at du gleder deg vilt, for det gjør jeg også bare at jeg ikke har fått bestilt det ennå... Lenke til kommentar
mpeg Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 For de som bor i Sarpsborg,og lurer på hvor man kan få tak i det,så selger Børsan kameraet for ca 7000,-. Nå er det en stund siden jeg var der,så det er mulig det har blitt litt rimeligere der. MVH Mpeg. Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Elkjøp/lefdal vil få det tilgjengelig, på lørenskog også på lager i løpet av neste uke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå