Gå til innhold

Nytt lydkort - Bedre ytelse?

Anbefalte innlegg

Jeg har for tiden et lydkort som er innebygget i hovedkorter. Altså et dårlig et. Jeg har hørt at ved å bruke lydkort som er innebygget i hovedkortet på denne måten vil ytelsen bli litt dårligere. Jeg har tenkt å kjøpe meg et nytt 7.1 lydkort. Vil ytelsen også bli bedre da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klart at innebygde lydbrikker bruker litt mer ressurser enn egne lydkort, men tviler på at du merker særlig forskjell.

Nå vet ikke jeg hva slags maskin du har, men er den fra rett side av millenniet snakker vi neppe om mer enn en prosent eller to bedre ytelse i for eksempel spill. Du får jo telle FSP før og etter, og selv se forskjellen.

Lenke til kommentar
Jeg har for tiden et lydkort som er innebygget i hovedkorter. Altså et dårlig et. Jeg har hørt at ved å bruke lydkort som er innebygget i hovedkortet på denne måten vil ytelsen bli litt dårligere. Jeg har tenkt å kjøpe meg et nytt 7.1 lydkort. Vil ytelsen også bli bedre da?

Kommer nok litt an på hva slags lydkort det er snakk om, men tester har vist at f.eks. Soundblaster Audigy 2 gir både bedre lydkvalitet og er mer effektive enn integrerte lydkort (til og med NF7-S hovedkort med den forholdsvis kraftige Soundstorm-lydprosessoren). Det skulle egentlig bare mangle, men på den annen side koster det litt ekstra å skaffe et separat lydkort.

Dersom du lytter mye på musikk vil jeg anbefale Audigy 2. Det finnes halv-profesjonelle lydkort med enda bedre lydkvalitet, men disse har jeg ingen erfaring med (disse koster nok også mer enn Audigy 2, som kan skaffes for ca. 700 kr og oppover).

Her er en sammenligning av Audigy 2 og Soundstorm:

http://www.firingsquad.com/hardware/audigy...ce2/default.asp

Kortene fikk samme poengsum, men ifølge testen er Audigy 2 bedre på lydkvalitet og ytelse. Hvis det er viktigst for deg så er nok Audigy 2 det beste valget. Men husk at du vil få best utbytte av lydkvaliteten dersom du kobler lydkortet opp mot et forholdsvis bra lydanlegg.

Lenke til kommentar
Takk for infoen! Må nok se å anskaffe meg det kortet :) Blir vel også da creative gigaworks 7.1 da.....

creative gigaworks 7.1, unødvendig...

*Edit: et godt 5.1 lydanlegg er mer enn bra nok... :yes:

Endret av Jaghi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...