Gå til innhold

Problemer med Nokia 6230, eller?


Anbefalte innlegg

Dette er da min mening, men siden series 40 telefonene til nokia tross alt er de mest kjöpte telefonene på markedet, virker det som om mange deler min oppfatning.

Tror du virkelig at de som kjøper 5100, 3200 og andre series 40 telefoner er bevisste på hva slags grensesnitt telefonene har og velger deretter? Men jeg er enig i at telefonene selger bra fordi folk flest forstår seg på systemet, og at de framstår som brukervennlig for den vanlige mann i gata.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Subjektiv betyr hva JEG SYNTES. Ergo: Ikke nødvendigvis FAKTA.

 

Hvis du syntes fargen HVIT er kul og jeg IKKE syntes det er vel foskjellig om man syntes 128X128 er bra eller ikke sammenlignet med andre.

Hva man syns om en telefon, baseres jo kun på subjektive oppfatninger.

 

6230 har radio: Fakta.

Jeg trenger ikke radio: Subjektiv oppfatning.

 

Hvilke av disse to skal jeg bruke når jeg gjør opp min mening om en telefon? :p

 

(Ikke det at jeg ikke vil ha radio, det var bare et eksempel... :cool: )

Lenke til kommentar
Dette poengterer jeg for å dementere utsagnet ditt om at 6230 er dyr. den koster 3800 nå, men T610 kostet mye mer når DEN kom. Skjønner du dette nå :-)

Som sagt kostet T610 3400 kr på siba når den var HELT ny i norge. Hvilke priser spaceworld, telekiosken og lignende høypris butikker tok for T610 er ikke relevant, på lik linje med at det ikke er relevant at 6230 sannsynligvis koster 5 tusen et sted også.

 

For meg er 6230 utenkelig pga grensesnittet. De bruker samme grensesnitt som sine aller billigste nye modeller, og samme grensesnittet de brukte for mer enn ett og et halvt år siden. Series 40 er gammelt og utdatert, synes jeg.

 

Ser man på SE har utviklingen vært klar: De begynte med den revolusjonerende T68, den hadde veldig lav oppløsning (orker ikke finne tallene). I oppfølgeren (T610) lagde de nytt og bedre grensesnitt med 128x160 pixler, og nå i neste oppfølger (k700) har de et grensesnitt på 176x220 pixler, til tross for lik størrelse på skjermen som T610.

 

Jeg er overhodet ingen SE fan, men ville gi et eksempel. Samsung, Siemens, Motorola, Sony Ericsson og fler har nå begynt med skjermer som er mye større i oppløsning enn Nokias modeller. K700 har faktisk endel mer enn dobbelt så mange pixler.

 

Til han som sa at mange kjøper nokia, og at nokia sannsynligvis er bra av den grunn:

For endel år tilbake ble det ordentlig mobilmarkedet i norge grunnlagt. MANGE skulle ha nye mobiler. På den tiden hadde nokia store (for tiden) skjermer, med enkle menyer og oversiktelig innhold. De andre leverandørerene slet med 2 og 3 linjers menyer. Det mest brukervennlige valget var derfor nokia, og mange kunder fikk sin første nokia-mobil som de trives med. Av dette har folk "lært" at nokia er førstevalget for mobil, og de TROR at de har så mye mer oversiktelig meny enn de andre. Dette var sant før, men ikke nå lenger. Den store kundemassen i norge undersøker ikke særlig mye før de kjøper, de bare hører på hva den sannsynligvis idiotiske mannen på elkjøp eller lignende sier.

Lenke til kommentar
Dette er da min mening, men siden series 40 telefonene til nokia tross alt er de mest kjöpte telefonene på markedet, virker det som om mange deler min oppfatning.

Tror du virkelig at de som kjøper 5100, 3200 og andre series 40 telefoner er bevisste på hva slags grensesnitt telefonene har og velger deretter? Men jeg er enig i at telefonene selger bra fordi folk flest forstår seg på systemet, og at de framstår som brukervennlig for den vanlige mann i gata.

Jeg tror at det er et snitt av befolkningen som kjöper de telefonene du nevner. En del vet veldig godt hva som tilbys fra andre produsenter, mens en annen del ikke har peiling. Det er ikke noe poeng i å antyde at nokia kun selger bra fordi forbrukerne ikke vet bedre...

Lenke til kommentar
Subjektiv betyr hva JEG SYNTES. Ergo: Ikke nødvendigvis FAKTA.

 

Hvis du syntes fargen HVIT er kul og jeg IKKE syntes det er vel foskjellig om man syntes 128X128 er bra eller ikke sammenlignet med andre.

 

"hmmmm...finnes det andre forum med LITT høyere aldersgrense tro :roll: "

Sorry...

Jeg tok det som en selvfølge at du hadde noe mer mat i penthouse etasjen.

Jeg skal forklare det for deg:

Du greier å lirke ut av deg noe så dumt som at hvis meningene er subjektive så kan en "krangel"/diskusjon/meningsutveksling ikke definers som en krangle (din definering).

 

Da blir spørsmålet, når kan man definere "krangel"/diskusjon/meningsutveksling som en krangel??

Hvis man ikke krangler over subjektive meninger, krangler man bare over objektive meninger da??

 

Jeg skjønner FA1 ikke hva du sier.

 

Bruk hodet før du svarer.

 

Ps:vi alle skjønner hva subjektiv og objektiv betyr, så ikke sløs bort tiden med det.

Lenke til kommentar
Til han som sa at mange kjøper nokia, og at nokia sannsynligvis er bra av den grunn:

For endel år tilbake ble det ordentlig mobilmarkedet i norge grunnlagt. MANGE skulle ha nye mobiler. På den tiden hadde nokia store (for tiden) skjermer, med enkle menyer og oversiktelig innhold. De andre leverandørerene slet med 2 og 3 linjers menyer. Det mest brukervennlige valget var derfor nokia, og mange kunder fikk sin første nokia-mobil som de trives med. Av dette har folk "lært" at nokia er førstevalget for mobil, og de TROR at de har så mye mer oversiktelig meny enn de andre. Dette var sant før, men ikke nå lenger. Den store kundemassen i norge undersøker ikke særlig mye før de kjøper, de bare hører på hva den sannsynligvis idiotiske mannen på elkjøp eller lignende sier.

 

Det der er rett og slett helt usaklig (ref mitt svar til tjohei). Helt riktig at nokia fikk et forsprang fordi de laget de mest brukervennlige mobiltelefonene, men dette forspranget ville de mistet veldig fort dersom de begynte å lage mökk.

Lenke til kommentar
Det der er rett og slett helt usaklig (ref mitt svar til tjohei). Helt riktig at nokia fikk et forsprang fordi de laget de mest brukervennlige mobiltelefonene, men dette forspranget ville de mistet veldig fort dersom de begynte å lage mökk.

Hm, dette kan vi vel ikke komme med noe fakta-svar på, med mindre vi går rundt å spør alle Nokia-eiere i landet. Så akkurat den delen av diskusjonen får vi la dø ut.

 

Du tror noe, jeg og tjohei og fler tror annet.

Lenke til kommentar
Dette er da min mening, men siden series 40 telefonene til nokia tross alt er de mest kjöpte telefonene på markedet, virker det som om mange deler min oppfatning.

Problemet er at mange rett og slett ikke tør å prøve noe nytt, eller er konservative. Snakker ikke om ungdommer, men voksne som faktisk utgjør det mest pengesterke gruppen.

Lenke til kommentar
Dette er da min mening, men siden series 40 telefonene til nokia tross alt er de mest kjöpte telefonene på markedet, virker det som om mange deler min oppfatning.

Problemet er at mange rett og slett ikke tør å prøve noe nytt, eller er konservative. Snakker ikke om ungdommer, men voksne som faktisk utgjør det mest pengesterke gruppen.

Joda, forsåvidt et godt poeng. Men nå er det sånn at det er de mellom 15 og 30 som bruker mest penger på mobil, skifter oftest og er mest oppdaterte på hva som finnes på markedet. Likevel er nokia markedsledere. Det sier meg at de må gjöre et og annet riktig.

 

Ellers er jeg enig at dette er en diskusjon som er litt vanskelig å få noen konklusjon på (og kanskje er litt off-topic..).

Lenke til kommentar
Dette er da min mening, men siden series 40 telefonene til nokia tross alt er de mest kjöpte telefonene på markedet, virker det som om mange deler min oppfatning.

Problemet er at mange rett og slett ikke tør å prøve noe nytt, eller er konservative. Snakker ikke om ungdommer, men voksne som faktisk utgjør det mest pengesterke gruppen.

Joda, forsåvidt et godt poeng. Men nå er det sånn at det er de mellom 15 og 30 som bruker mest penger på mobil, skifter oftest og er mest oppdaterte på hva som finnes på markedet. Likevel er nokia markedsledere. Det sier meg at de må gjöre et og annet riktig.

 

Ellers er jeg enig at dette er en diskusjon som er litt vanskelig å få noen konklusjon på (og kanskje er litt off-topic..).

Nokia gjør uten tvil noe riktig, men det riktige de gjør er ikke å lage de mest funksjonsrike mobilene. Nokia selger ikke pga. innmaten, de tror jeg det er få som er uenig i om de setter seg ordentlig inn i saken.

 

Nokia lanserte i fjor 40 modeller. Sony Ericsson f.eks. hadde vel 10? (rett meg gjerne om jeg tar feil, og jeg snakker om det europeiske markedet) Dette gjør at de har mange mobiler, som passer for mange ulike grupper. 6230 f.eks. er en helt perfekt telefon for folk som vil ha mp3, liten telefon og ikke bryr seg spesielt om skjermen. I tilegg har nokia den beste markedsføringen med slagord som slår ann og lignende.

 

Som sagt, Nokia gjør klart noe riktig, ellers hadde de ikke vært de som solgte mest. Men, det er ikke funskjonene som får nokia til å selge.

Lenke til kommentar
Joda, forsåvidt et godt poeng. Men nå er det sånn at det er de mellom 15 og 30 som bruker mest penger på mobil, skifter oftest og er mest oppdaterte på hva som finnes på markedet. Likevel er nokia markedsledere. Det sier meg at de må gjöre et og annet riktig.

 

Ellers er jeg enig at dette er en diskusjon som er litt vanskelig å få noen konklusjon på (og kanskje er litt off-topic..).

Tja, jeg vet ikke hvor oppdaterte de som bruker penger egentlig er. Jobber i et datafirma, og selvom jeg regner de andre her som oppegående når det gjelder datautstyr, så er de likevel mest interessert i mengden ram et skjermkort har, og mindre interessert i gpu'en... :wallbash: Virker mest som om de pengesterke blir opplyst etter at de har brukt pengene, hvis i det hele tatt.

 

Ja, det er klart at Nokia gjør noe riktig. På lik linje med at Intel har gjort noe riktig, når de har fått de fleste her i verden til å tro at man utfordrer skjebnen ved å velge en AMD prosessor. Jada, litt overdrevet er det, men jeg tror Nokia lever godt på at folk er vandt til Nokia, og velger dét hver gang de "fornyer" seg. Men jeg klandrer dem ikke. Er selv vandt til Nokia sine løsninger og har inntil nylig tenkt at de har de beste løsningene når det gjelder brukervennlighet. But no more... ;)

 

Jepp, denne diskusjonen kan vi ikke finne en endelig konklusjon på, men jeg måtte bare si noe jeg også... :no::lol: (Off-topic? nei, sier du det...? :p )

 

EDIT: Hmm, you beat me to it, Arehei. ;)

Endret av Tjohei
Lenke til kommentar

Habla først: Jeg skal forholde meg seriøst siden dette er ett forum men jeg må si at jeg seriøst lurer på om du er riktig skrudd sammen. Som alle IKEA møbler tror jeg at en del av skruene ble liggende igjen. Du argumenterer mot MIN defenisjon av hva JEG mener er en krangel eller diskusjon? Har du copyright på MINE meninger???

 

Det som er helt utrolig er at jeg har skrevet at jeg overhodet IKKE - I K K E - ( skjønner alle det ordet? ) er noe fan av Nokia. Har ikke hatt Nokia på 5 år fordi JEG ikke syntes de er bra nok utifra hva som er vitkig for meg. NÅR Nokia slipper noe som er bra må det F.. meg vært mulig å være såpass voksen og seriøs at man kan innrømme det. Fornektelse kan være en fæl ting. . . .Når man bestrider FAKTA derimot MÅ jeg reagere...

 

EKS: Skjermen til 6230 er liten. FOR liten spør dere meg. Men å si at den derfor er DÅRLIG er pissprat fra ende til annen. Det BEVISER at man enten IKKE har trykket på 6230 ellers å har man kunn hatt 3310 før.....

 

SWAG sier at ETT av de negative punktene er høy pris ( 3800,- )

Skal vi se....X70 koster 4200,-, T630 koster 3200,- E700 koster 4200,-, Motorola V600 koster 4500,-. Hvem er det du sammenligner med om jeg tør spørre? P900?

6230 har innebugget radio / MP3 spiller og video. Den kombinasjonen er det BARE p800 og P900 ( med forbehold ) som har...

 

Den andre grunnen er feil. OK. SÅ softwarebugs er grunnen altså? Hvorfor kjøpe T610? T630? P800? P900? ST55? ST60? osv. Påstår du at disse har MINDRE bugs enn 6230?

 

Gammelt grensesnitt er din mening ja. De har oppfrisket det med rutenettvisning som er veldig likt T610/T630 serien. Skal man ungå å kjøpe SE derfor....Eller mener du disse har er forandret den siste tiden?

 

For å slutte meg til en ting til. Det at mange / "alle" kjøper Nokia er ensbetydende med at Nokia er bra beviser IKKE at de er bra men at de fleste ikke har peiling!

Endret av Mobilguiden666
Lenke til kommentar

Jeg syns jeg kan høre sikringene rikosjettére mellom ørene hans... :whistle:

 

Nei, beklager, Mobilguiden666, men jeg fatter ikke hva du snakker om. Syns du 6230 er bra eller dårlig? Hva er det du mener Swag/Habla/meg? mener om 6230? Eller diskuterer du definisjoner av krangel og meninger? Eller...? Har falt av lasset jeg... :p

Endret av Tjohei
Lenke til kommentar
Jeg syns jeg kan høre sikringene rikosjettére mellom ørene hans... :whistle:

 

Nei, beklager, Mobilguiden666, men jeg fatter ikke hva du snakker om. Syns du 6230 er bra eller dårlig? Hva er det du mener Swag/Habla/meg? mener om 6230? Eller diskuterer du definisjoner av krangel og meninger? Eller...? Har falt av lasset jeg... :p

Hahaha :p

Det er det flere som har gjort.(falt av lasset)

Gutten snakker bare tull og tøys, tror ikke han skjønner hva han skriver. :no:

Lenke til kommentar
SWAG sier at ETT av de negative punktene er høy pris ( 3800,- )

Skal vi se....X70 koster 4200,-, T630 koster 3200,- E700 koster 4200,-, Motorola V600 koster 4500,-. Hvem er det du sammenligner med om jeg tør spørre? P900?

6230 har innebugget radio / MP3 spiller og video. Den kombinasjonen er det BARE p800 og P900 ( med forbehold ) som har...

Nå får du gi deg.

 

Jeg har rettet på deg tre ganger nå (om ikke mer) med henhold til priser. Hvor får du tullet ditt fra?

 

X70 koster 3750 kr. 450 kr mindre enn hva du sier.

T630 koster 2800 kr. 400 kr mindre enn hva du sier.

E700 koster 3780 kr. 420 kr mindre enn hva du sier.

Mens 6230 som du argumenterer for, den klarer du å oppgi korrekt pris på. Dette virker som en rar tilfeldighet.

 

Når du sier du tar forbehold så si hva du tar forbehold om. Å ta forbehold er enkelt å greit et verb uten forklaring.

 

Og det du sier om at P800 og P900 har den kombinasjonen er feil. De har ikke radio. Nokia 3300 og Siemens SX1 (som begge er billigere enn 6230) har derimot både radio og MP3.

 

Edit: noen kommentar, mobilguiden666?

edit2: kilde: prisguide.amobil.no

Endret av arehei
Lenke til kommentar
Hadde DERE lest hva jeg skriver istedet for å stille samma spørsmål hver gang hadde dere kanskje hent med en smule iallefall. JEG syntes NOkia suger, men 6230 er MEGET bra. Forstår dere nå?

Skal prøve å få brikkene til å falle på plass her. Hvis jeg sier at 6230 er dårlig, er det det du blir provosert av? Når jeg sier at 6230 er dårlig, mener du da at jeg presenterer det som FAKTA, og at det egentlig bare er et subjektiv utsagn? Evt. mener du dette om Habla/Swag?

 

Jeg personlig mener 6230 er dårlig etter mine krav, men synes det er fint for andre at de kan synes den er bra. Dette er et subjektivt utsagn. Å si at det er fakta at telefonen er dårlig, er det vel ingen av oss som har gjort. Eller?

 

Når du sier at 6230 er meget bra, er det da fakta eller subjektiv oppfatning?

 

Og du snakker om å være voksen og seriøs og sånt, men hva med å være voksen nok selv til å si noe sånt som "Mulig jeg uttrykte meg litt uklart" eller.no... :thumbup:

Lenke til kommentar

Min kommentar? Vel, jeg kan referere til det DU sa litt tidligere?

 

"Som sagt kostet T610 3400 kr på siba når den var HELT ny i norge. Hvilke priser spaceworld, telekiosken og lignende høypris butikker tok for T610 er ikke relevant, på lik linje med at det ikke er relevant at 6230 sannsynligvis koster 5 tusen et sted også"

 

Svar nok?

Lenke til kommentar
Svar nok?

nei.

 

Du svarer egentlig ikke på noe i teksten min.

 

Du forklarer ingenting om hvorfor du hele tiden oppgir altfor høye priser på 6230 sine konkurrenter.

 

Du forklarer ikke "forbehold" greia di..

 

Begynner du å innse at dine innlegg ikke er særlig informative eller korrekte nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...